3497
Sök

Köptips RX-7

Götterdämmerung
450 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#1
Någon som kan tipsa om vad som är bra/dåligt med dom hur bra är motorerna billig/dyr service på dom billiga att äga ja ni vet.

All tips är välkommet.

Can´t kill it join It

Motormontör
437 Inlägg
20 april 2014
#2
Mazda Rx7 är rent kvaliteysmässigt i nivå med alla anda Mazdabilar.
Toppklass men.
Wankelmotorn är väldigt speciell.
Du MÅSTE kolla oljan REGELBUNDET.
De förbrukar en del olja naturligt då de bla injecerar olja med i inloppsluften med en speciell spridare.
När du startar en wankel så kan den puffa lite blått i början.
Heöt naturligt men obs. jag sa bara i början.
Fortsätter det så är något fel.
Köper du en vänsterstyrd. svensksåld eller tagen från europa så är den något klenare än sina japanska syskon.
Det finns två varianter av RX7 RZ och RS.
Den ena är utrustad med skinnklädsel osv så den är något tyngre.
RX7 finns i 3 olika generationer första som gkordes från typ 1979-1984 generation Fc 86-90 fd 92-99/00.
Turbo fick fc modellen 1986/1987 och finns även som cab.
Funns gott ol leksaker.
Liten å smidig är RX7ans fördel mot tex Supra å Skyline.
Rx7 Fd väger strax under 1300 kilo.
Wankelmotorn består av 3 rörliga delar men det som är vanligt att man får byta är apextätning.
Dock byter de flesta mot de förstärkta modellen.
Vill du bygga ett monster så börja med att jaga 20B motorn.
Den är 3 skivig istället för orginalmotorn 13B som iofs blir vass som fan oxå.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

757 Inlägg
20 april 2014
#3
finns fler än rz och rs. finns spirit-R och R1 med. samma effekt i japanska och europeiska. dock är det lite annat med avgasreningen. (inget som lämnas original på någon bil).

du är välkommen in och kolla på wankelregistret om du vill ha lite mer tips.

största rekomendationen är att köpa en lite dyrare då dom har en tendens att strula mindre.

Götterdämmerung
450 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
#4
Mazdakillen skrev:
Mazda Rx7 är rent kvaliteysmässigt i nivå med alla anda Mazdabilar.
Toppklass men.
Wankelmotorn är väldigt speciell.
Du MÅSTE kolla oljan REGELBUNDET.
De förbrukar en del olja naturligt då de bla injecerar olja med i inloppsluften med en speciell spridare.
När du startar en wankel så kan den puffa lite blått i början.
Heöt naturligt men obs. jag sa bara i början.
Fortsätter det så är något fel.
Köper du en vänsterstyrd. svensksåld eller tagen från europa så är den något klenare än sina japanska syskon.
Det finns två varianter av RX7 RZ och RS.
Den ena är utrustad med skinnklädsel osv så den är något tyngre.
RX7 finns i 3 olika generationer första som gkordes från typ 1979-1984 generation Fc 86-90 fd 92-99/00.
Turbo fick fc modellen 1986/1987 och finns även som cab.
Funns gott ol leksaker.
Liten å smidig är RX7ans fördel mot tex Supra å Skyline.
Rx7 Fd väger strax under 1300 kilo.
Wankelmotorn består av 3 rörliga delar men det som är vanligt att man får byta är apextätning.
Dock byter de flesta mot de förstärkta modellen.
Vill du bygga ett monster så börja med att jaga 20B motorn.
Den är 3 skivig istället för orginalmotorn 13B som iofs blir vass som fan oxå.

Jag har hört det där apextätning exakt vad är det för något?

Can´t kill it join It

Götterdämmerung
450 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#5
Tack så mycket för en enkel förklaring smile

Can´t kill it join It

Götterdämmerung
450 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#6
hur är det med kylning blir dom lätt överhettade med tanke på motorvolymen måste man uppgradera kylaren och oljekylare?

Can´t kill it join It

757 Inlägg
23 april 2014
#7
oljekylare är inga problem. jag kör original på min men däremot original kylare är rätt kass så det är en så kallad reliability mod. finns en del sånna man kan göra men inte direkt svårt om man kan skruva någonting sedan tidigare.

Götterdämmerung
450 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#8
ok ok jag kommer ändå att skaffa oljekyl för att vara på den säkra sidan smile .Hur är det med att serva dom är dom dyra på Mazda verkstäder eller är det som vilken bil som helst?

Can´t kill it join It

757 Inlägg
24 april 2014
#9
Sappuru skrev:
ok ok jag kommer ändå att skaffa oljekyl för att vara på den säkra sidan smile .Hur är det med att serva dom är dom dyra på Mazda verkstäder eller är det som vilken bil som helst?

mazda skulle jag nog säga har ingen koll på rx-7orna alls. är ju inte sådär jättesvårt att serva själv.

alltså original sitter det dubbla oljekylare. inget att lägga pengar på i början.

757 Inlägg
24 april 2014
#11
Tumbleweed skrev:
Duktigt törstiga?

inte så värst. beror ju på vad man jämför med?

strax över litern är ju inte jättefarligt på en renodlad sportbil...

Motormontör
437 Inlägg
25 april 2014
#12
Om man köper en bil som är kul är det sällan billigt.
Rent generellt är Mazda lite smådyra men det är de andra jaoanska tillverkarna på reservdelar och service.
Ska du köpa reservdelar är det bättre att kolla på uppgraderingsdelar.
På typ ebay kan du spara mycket pengar.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Götterdämmerung
450 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#13
Ja Ebay har bra deals på original delar faktiskt bättre än här i norden smile

Can´t kill it join It

Motormontör
437 Inlägg
29 april 2014
#14
England har oxå bra priser på delar.
Dessutom är utbudet avsevärt mycket större än här i norden.
Så är det oavsett vilken japansk bil man än tittar på.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara


Sök