Mazdakillen skrev:
Mazda Rx7 är rent kvaliteysmässigt i nivå med alla anda Mazdabilar.
Toppklass men.
Wankelmotorn är väldigt speciell.
Du MÅSTE kolla oljan REGELBUNDET.
De förbrukar en del olja naturligt då de bla injecerar olja med i inloppsluften med en speciell spridare.
När du startar en wankel så kan den puffa lite blått i början.
Heöt naturligt men obs. jag sa bara i början.
Fortsätter det så är något fel.
Köper du en vänsterstyrd. svensksåld eller tagen från europa så är den något klenare än sina japanska syskon.
Det finns två varianter av RX7 RZ och RS.
Den ena är utrustad med skinnklädsel osv så den är något tyngre.
RX7 finns i 3 olika generationer första som gkordes från typ 1979-1984 generation Fc 86-90 fd 92-99/00.
Turbo fick fc modellen 1986/1987 och finns även som cab.
Funns gott ol leksaker.
Liten å smidig är RX7ans fördel mot tex Supra å Skyline.
Rx7 Fd väger strax under 1300 kilo.
Wankelmotorn består av 3 rörliga delar men det som är vanligt att man får byta är apextätning.
Dock byter de flesta mot de förstärkta modellen.
Vill du bygga ett monster så börja med att jaga 20B motorn.
Den är 3 skivig istället för orginalmotorn 13B som iofs blir vass som fan oxå.