3640
Sök

Köp av Audi A4 avant quattro.

16 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#1
Hej! Är inte han som har så mycket kunskap om bilar. Har nu siktat in mig på Audi a4 iallafall. Vad ska man tänka på vid köp av en Audi a4? (årsmodell: 06-08) 2.0 eller 1.8 är ju också med i ekvationen. Vad tycker ni?

392 Inlägg
29 april 2014
#2
kapzl skrev:
Hej! Är inte han som har så mycket kunskap om bilar. Har nu siktat in mig på Audi a4 iallafall. Vad ska man tänka på vid köp av en Audi a4? (årsmodell: 06-08) 2.0 eller 1.8 är ju också med i ekvationen. Vad tycker ni?

jadu, 2,0 tdi funkar och 1,8t funkar. Två bra motorer, visst kan du få ett måndags ex men.

2,0 an har 140-170 hk, den sistnämnda har spridar problem men dem byter audi på goodwill. Pigg motor, relativt snål.

1,8t, den går väl bara, hade en som gått nästan 38 000 mil, å inga dyrare rep på mina 8000 mil som ja körde me den.

Nån annan får ta det mer specifikt.


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
29 april 2014
#3
Gissar att du kikar i dina hemtrakter, och där är det ett mindre problem än söderut.
Men kika efter bubblor/ytrost på baklucka, nedre hörnen på dörrarna och att det finns skärmkanter kvar fram, audi brukar blästra sina riktigt ordentligt tyvärr.

Båda motorerna är trevliga på sina sätt. 2.0TDi'n är ganska mycket arbetshäst så drar du grejer bakom så är den fortfarande ganska rapp smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

16 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#4
Har nog tänkt mig en bensinare quattro. Har hört mycket om kamremen, dyr att byta osv. Hur märker jag om den är dålig?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
29 april 2014
#5
kapzl skrev:
Har nog tänkt mig en bensinare quattro. Har hört mycket om kamremen, dyr att byta osv. Hur märker jag om den är dålig?

Kamrem byts vid 18.000 mil eller efter 5-6 år, remmar är färskvara smile
Är man lite händig kan man byta den själv, finns lite annat att tänka på om du väljer 2.0TFSI, en del har jag tagit upp i min projektråd.

Byte av dumpventil (om det inte redan är gjort) då de ofta ger upp, 500kr eBay, 1timme på lyft
Byte av vevhusventilation (går ett membran sönder så smiter laddtrycket ut fel), 350kr eBay, 15min
Byte av motorolja var 1500 mil, 30 min på lyft.

men riktigt roliga att köra smile

sitter även en kamkedja som normalt inte behöver bytas, slammrar det om den så är det dock dags, men första 30.000 milen ska inte vara några problem.

Vet att det tidigare diskuterats pris gällande kamremsbyte, tror att mekonomen var billigast inkluderat material och jobb. De skulle ha typ 6000-7000kr för det har jag för mig smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |


Sök