2422
Sök

Sämre bas med nya mtx högtalare - saab 9-3 aero-05

96 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
hej

det börja med att ena högtalaren började skorra lite grann  sedan på elmia tänkte jag man kunde uppgradera sig lite på köpet  så blev ett par MTX rts652 6.5or (försäljaren rekomenderade dom)

http://www.mtxaudio.eu/products/caraudi … tem/rts652

sådana med tweeters och filter

har nu satt i dom i framdörrarna som jag även satte dämpmattor i när jag endå höll på.
har inte satt i tweetersarna än pga tidsbrist
problemet jag har är att ljudet blev väll liiiiiite klarare och man känner att dom "jobbar" om man känner framför högtalargallren

men basen försvann nästan helt!
lite kan man höra men det är som om man skruvat ner bass vredet till nästan minsta.
det hörs knappt  någon skillnad på min-max på basvredet
och högre toner (typ när musiken tystnar och nån sjunger i jätteljus röst eller en jätteljus ton kommer)
blir det så det skär i öronen detta har aldrig hänt förut.

och när allt var orginal dunkade basen på ganska duktigt vet inte vilket ljudpaket jag har i bilen men har högtalare både i instrumentbrädan fram-bakdörrar och i hatthyllan  har provat både med aux och radio= samma sak

hoppas det blev tydligt nog!

tack på förhand

21 761 Inlägg
29 april 2014
Det låter som att du har råkat koppla en högtalare i fel fas, prova att byta plats på plus och minus till ena högtalaren. Men innan du gör det så kan du testa att vrida på balanskontrollen så att bara ena högtalaren spelar, då ska det märkas skillnad i basjudet (borde bli bättre) jämfört med när båda spelar. smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
vet inte hur NG9-3an har, men framdörrarna i OG9-5/3 så spelar det bas där, dvs att dina nya högtalare inte spelar optimalt då orginalsteget spelar bas, men kan ha fel ang. ng9-3

96 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
fick inte någon större skillnad hur jag än sjusterade..  är säker på att båda högtalarna har samma inkoppling fanns 2 lika tjocka kablar  en helvit och en vit med en svart rand på båda var lödda
så gick inte se skillnad i storlekar vare sig på kablar eller högtalarna. tog vit med svart rand som plus o vit som jord då jag fick det tipset av en kompis som pillar billjud

börjar misstänka din teori funkie men hur kan jag ska fastställa de isf?

..försäljaren verkade kunna en del om saab o han sa inget när jag sa att dom var till framdörrarna..

!!har hittat  lite texter som verkar tyda på att jag har 2 ohms högtalare i dörrarna och mtx arna ligger på 4 ohm...kan detta vara felet?!!
Senast redigerat av reebstyle (29 april 2014)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
kan vara, men det bör inte vara det avgörande... dom bör ju kunna spela basen, men de kan ju vara rätt tungdrivna.

7 275 Inlägg
29 april 2014
Förmodligen är originalhögtalarna mycket mer lättdrivna samt att dom är på 2ohm så ungefär dubbla efffekten på en mer lättdriven högtalare kan vara det som gör att du inte får någon förbättring.

96 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
okej ser ut som jag får montera orginalen igen o skaffa nya 2 ohms högtalare då ??
hmm

7 275 Inlägg
29 april 2014
Jag hade skaffat ett vettigt steg istället. Originalen brukar inte vara mycket att hänga i julgranen.
Vill man inte spendera mycket pengar finns det mycket på blocket eller på köp/sälj på bilstereoforumet.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
håller med, byt till ett schysst steg o en baslåda så har du direkt grymt mycket bättre ljud!

96 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
okej kan ni rekomendera något bra kit? smile ärdet bar ao koppla in sig på kablarna på steget under stolen?

Sök