3644
Sök

Registrera om min bil?

109 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
Hej!

Har lite frågor kring omregistrering. Vet att de finns jättemycket trådar om dessa ämnen men hittar inte riktigt in i mitt fall och förstår samtidigt inte. Skulle vara jättetacksam om någon ville hjälpa mig med detta.

Har en Fiat 126 - 1975 som jag håller på med. Som planen ser ut nu så kommer mycket ändras/bytas ut helt jämfört med original.

* Hjulen kommer bli större, Bredare o längre ut.

* Motorn kommer bytas ut från 2 cylindrig 26 hp motor till släktingen lancia a112 70-90 hp 4 cylindrig motor.

* Bromsar är från trumbromsar till skivbromsar runt om.

* Upphängning går från bladfjäder med dämpare fram till moderna coilovers med stag imellan.

* Upphängning bak går från fjäder med dämpare till coilover.

* Kaross går från original till skärmbreddare(stora), vinge.

* Lite ändring med blinkern, byta till små runda istället för rektangulära.

* Ändra från bara hastighetsmätare till varvräknare, hastighetsmätare, vattentemp, voltmätare m.m.

Kommer säkert på mer men detta är dom stora dragen. Detta är mitt första bilprojekt men allt kommer göras 100% rätt och ordentligt men har inte koll på reglerna. Men ligger jag risigt till? Eller finns de chans till att få denna godkänd som en bil och kan köras på gata?

Tänkte först att detta inte är något problem men kom sedan på de här med besiktiningsregler.

Är jättetacksam för den som har lust till att svara på detta. Behöver inte vara någon uppsats, räcker bara med att säga: Detta funkar!. Eller: Du är körd!

Hoppas på de första wink

Mvh/ PrutarN
Senast redigerat av PrutarN (3 maj 2014)

7 275 Inlägg
3 maj 2014
Sfro har väl nån jättebra bok att köpa om just detta.

KHRacing
3 maj 2014
låter som ett skitroligt första projekt. lycka till.

www.sfro.com köp deras bygghandbok så kan du inte göra fel.

Att montera in en störtbur är heller inte fel

109 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
Brains skrev:
Sfro har väl nån jättebra bok att köpa om just detta.

KHRacing skrev:
låter som ett skitroligt första projekt. lycka till.

www.sfro.com köp deras bygghandbok så kan du inte göra fel.

Att montera in en störtbur är heller inte fel

Tack så mycket. Ska köpa deras bok. Ingen som har nått ungefär svar? Tror nån att detta kan ge igenom så jag får ut den på gatan lagligt?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
3 maj 2014
Det kan kanske gå men tror i så fall att det blir amatörbyggt fordon och då blir det ju årsmodell 2014 om du blir klar med den i år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

KHRacing
4 maj 2014
Vettemannen skrev:
Det kan kanske gå men tror i så fall att det blir amatörbyggt fordon och då blir det ju årsmodell 2014 om du blir klar med den i år.

/Benny

Jag gissar på Ombyggt fordon då han inte nämner nånstans att bearbete/flytta på bottenplatta eller torpedväggar smile

Oavsett vilket så tror jag det blir i klass med "ilsken jävla lådbil" på garaget om detta blir klart

Sök