ExtraKim skrev:DilluTioN skrev:Vad jag ser har du aldrig ägt varken JBL eller Denver.
Det stämmer, men innebär det att jag inte kan ha kunskaper om något som jag inte har ägt? Lite haltande logik från din sida.
Nej du kan självklart ha kunskap om sådant, tycker bara det är lustigt att lägga fram det på ett så konstigt sätt. Att det är total skit, och även fast jag personligen aldrig skulle köpa ett steg från denver så betyder väl inte det att det är totalkasst? Jag litar också mer på JBL men om jag skulle komma i en situation där jag fick välja mellan att behålla något gratis, eller byta ut steget mot ett ändå hyffsat likvärdigt så ser jag ingen anledning i det.DilluTioN skrev:Att bli kallad fanboy har inget med åldern att göra, utan hur man ser på olika produkter. Att kalla något för skit utan att ha en förklaring är just ett tecken på sådant.
Eftersom att jag varken har ägt JBL-steget eller Denver-steget eller på något annat sätt har en koppling till produkterna så kan vi väl konstatera att så inte är fallet.
Man skulle kunna tro att du är en fanboy av Denver, äger du ett sånt själv?
Nej, jag skulle inte betala för det i alla fall.DilluTioN skrev:Vad menar du med ren effekt? Finns det smutsig effekt?
Om din kunskapsnivå inte är högre än att du kan svara på ovanstående fråga, ja då vet jag inte varför du ifrågasätter min kunskapsnivå. Hört talas om distorsion och fyrkantsvågor?
Säg då att du menar det istället för att använda ett luddigt ord som "smutsig effekt". Distorsion blir ju endast ett problem om man har för avsikt att spela starkt. Det är ingenting en vanlig "Svensson" behöver bry sig om? Och vad jag vet så har inte TS som avsikt att tävla med hans ljudanläggning. Om det blir så mycket distorsion att man kan höra det vid normal volymnivå så är det något som är fel.
Distorsion finns alltid i en elkrets, men är det märkbart beror det ju oftast på handhavandefel, inte på produkten.DilluTioN skrev:Finns hittills inga grunder i dina påståenden.
Till skillnad från dina?
"Denver är "Crap of the crap"." Jag ser faktiskt ingen som helst grund i ditt uttalande. Båda slutstegen har ungefär samma förutsättningar på pappret, och om det är någon skillnad mellan dom kan ingen utav oss avgöra så länge man inte provlyssnat båda. Men att rekommendera någon att byta slutsteg när man redan har ett likvärdigt är bara dumt enligt mig. Lägg hellre dom pengarna på att uppgradera något annat.DilluTioN skrev:Sen vet väl dom flesta att JBL klassas som ett "finare" märke. Men det behöver inte betyda att det är värt att byta steget. Riktigt dumt är det när vi inte har någon aning om förutsättningarna, vad det är för bil, högtalare, stereo, isolering osv. Ett Denver-steg kanske är det absolut sista man ska byta i hans situation.
Vi vet ju inte ens vad han använder steget till. Radio? Musik? Ljudböcker? Analog eller digital ingång? Finns hur mycket som helst som oftast kan förbättras utan att behöva köpa nytt steg. Dom viktigaste komponenterna sitter ju före steget, den förstärker bara signalerna. Har du då dålig signal så får du dåligt ljud.
Hittar inte ens information om vad stegen är det för klass? A, AB, D?
Om båda är D så innebär ju det mest effekt för pengarna men sämre ljudkvalité.
Tråden handlar om vilket steg som är bäst av två, svaret är tveklöst JBL-steget i detta fallet. Allt annat är ovidkommande om vi utgår från TS utgångsfråga.
Här kommer det igen "svaret är tveklöst JBL-steget i detta fallet." Finns ingen förklaring till varför det skulle vara bättre. Framför allt ingen motivation till varför TS ska lägga ner pengar på att byta steg från ett redan fungerande."Analog eller digital ingång?" Men sluta svamla! Inget av stegen i tråden har digital ingång och det borde man ha koll på om man ger sig in i en sån här tråd.
Stegen är klass A-B och har man lite erfarenhet så vet man det utan att ens behöva söka efter svaret, det är självklart.
Självklart menar jag vad han använder för ljudkälla, analog kabel från en mobiltelefon, digitalt från mobiltelefon, han kanske till och med använder bluetooth.
Att spela musik från en telefon via ett vanligt telejack är ju t.ex. en av de största begränsningarna. Då hänger ju hela systemet på att mobiltelefonen har en bra förstärkare för att kunna leverera bra ljud. Både utan distorsion men även en stark signal. Detta är vad jag vet inte direkt prioriterat i dagens smartphones.
Det borde du ha koll på som tävlat med billjud.
TS kanske till och med gjort något fel vid installation så han får störningar i signalkabeln, då spelar det ju absolut ingen roll vad han använder för slutsteg.Jag började bygga högtalare på 90-talet och tävlade i billjud första gången 2001, så jag vågar påstå att jag har ganska mycket erfarenhet av bilstereo.
Det tvivlar jag inte alls på.
Nausea skrev:Om nån inte vet vad ren effekt är, vet han ingenting om vad gain är till för eller hur man använder det. Lyssna inte på såna svamlare.
Förklara då istället vad just DU menar med "ren effekt". Vad är det DU prioriterar? Jag vet precis vad jag har för uppfattning om vad ren effekt är. För mig innebär det effekt utan distorsion.
Vad har gain med saken att göra? Det är ju när man stället in gain med oscilloskop som man kan se hur mycket "ren effekt" ett steg levererar. Det är även så man kan göra för att kontrollera att signalen man får till steget är "rent".
Rent allmänt så handlar väl tråden framför allt om det är värt för TS att byta slutsteg, enligt mig är det ett självklart NEJ. Har man redan ett väl fungerande slutsteg och inte är i behov av något annat så ser jag ingen anledning till att byta ut det. Spara pengarna eller lägg dom på något annat.
Slutsteget är ju som namnet lyder, den sista "behandlingen" i ljudsystemet. Den förstärker signalen den får, oavsett om den är bra eller dålig. Detta innebär alltså att allt annat, från ljudfil, ljudkälla, stereo, kablar osv har den största inverkan på ljudkvalitén.
Försök hellre att lära TS "Vad, hur och varför" istället för att säga "Köp det, det är bäst".
Utger man sig för att ha över 20 års erfarenhet så kan man gott hjälpa till ordentligt istället för att trycka ner andra.
Tack för mig!
Senast redigerat av DilluTioN (4 maj 2014)
Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
0
0
0
0