3272
Sök

köpa chrysler 300m 3.5l 99a lr köpa cadillac seville 4.6L V8 98a?

45 Inlägg
13 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej står i ett dilemma

köpa chrysler 300m 3.5l 99a 265hk  90k

köpa cadillac seville 4.6L V8 98a  277hk  108k

vill veta om det skiljer mycke med försäkringen när det gäller v8or o v6 or?
sen vilken bil som har dyrast reservdelar?
sen får ni skriva nåt ni vet mer om bilarna...

tacksam för svar

Skaune
13 maj 2007
#2
Måste vara ärlig o säga att 300m har ingen stil! ser ut som vilken japasnk bil som helst, köp caddyn, den sticker visserligen ut mer, men den har mer karaktär! stilig dessutom! tongue
Enligt min egen erfarenhet har skillnaderna i försäkring mellan V6 och V8 inte varit stora.
Senast redigerat av Axor (13 maj 2007)

Kettunen
13 maj 2007
#3
v6 & v8 har ingen större skilldnad. Jag pröjjsar 549:- i mån för Pontiac firebird. Vet en som har likadan med v8 o knappt skilldnad

135 Inlägg
13 maj 2007
#4
Beror på vad du söker hos en bil också...

Chryslern delar teknik med mercedes e-klass från samma år, den är således mer europeisk i sitt uppträdande - fastare, lite mer åt strykjärnshållet utan att vara för hård (Om du fattar vad jag menar).... Fasta stolar som tål många mil... Bränsleförbrukningen ligger under litern i momsad motorvägsfart.... Rapp och fin drivlina som är smidig att köra i alla lägen. Kupéutrymmet är sagolikt i 300m... finns hur mycket plats som helst.
Ska man säga något negativt om denna bil så får det bli om det elektriska... kolla noggrant, speciellt innerbelysning (fungerar inte denna kan den störa ut andra funktioner), ac, elhissar... det sistnämnda är rätt dyrt att byta.

Cadillacen är en helt igenom amerikansk bil, den är en suverän kör och åkvagn, men håll dig ifrån baksätet om du är längre än 175 - 180 centimeter... Benutrymmet är katastrofalt dåligt för en bil av den storleken.
Caddyn har också det typiska amerikanska "gunget" dvs inte lika fast i väghållningen. Lite mindre "känsla"... Sinnesjukt lätt styrservo och mjuk fjädring tar bort det mesta. Ska du hålla dig på motorvägar och i stan så är det ju inga problem... Inspirerad körning på 70 vägar ger inga kickar direkt. Personligen gillar jag "tunggunget" hos Caddyn, den är oerhört charmig och trevlig, men som sagt - i framsätet.
Även cadillacs motorer går hyfsat snålt, dock är det jobbigt att komma ner under litern, det går, men är inte lätt.
Och sen är ju Cadillac alltid en Cadillac... smaka bara på namnet och känn vad det innebär. smile

Reservdelsmässigt och underhållsmässigt TROR jag att caddyn är snäppet dyrare... Bara en magkänsla... har haft båda bilarna i familjen men då har det inte varit jag som stått för fiolerna smile
Misstänker också att Daimler-koncernen är mer utspridd än Cadillacs återförsäljare (som delas med Corvette bland annat) så tillgängligheten på delar och sånt borde vara bättre hos Chryslern.


Vad det gäller försäkring så via mitt försäkringsbolag, och min ålder (23) och min ort (Malmö) så får jag pröjsa 8300 kr för en 300m -00:a och 10 000 för en Cadillac -00 per år.



Så mitt tips är: Tänk igenom vad du söker hos en bil och vad du skall använda den till...
Senast redigerat av Stoffe_G (13 maj 2007)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

Skaune
13 maj 2007
#5
Stoffe_G: Kan man inte få tag på caddy delar numera genom saab återförsäljare?

7 100 Inlägg
13 maj 2007
#6
jag hadde nog tagit cadillacen,men sen beror de på vilken ekonomi man har.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 256 Inlägg
13 maj 2007
#7
Försäkringsmässigt tror jag inte det skiljer några jättesummor, dock så tror jag nog att bränsleförbrukningen är lägre på Cadillacen, Jag har kört båda bilar och jag vet att Chryslerns 3.5:a är törstig.. Nu tror säkert många att jag är "tappad helt bakom flötet", men V8:or kan faktiskt gå snålare än en V6:a då man inte behöver anstränga en V8:a lika mkt som en V6:a

Reservdelarna.. Beror helt och hållet på vad det är för delar, Motordelar kan vara dyrare på en V8.



Mvh Jonni
Senast redigerat av Jonni (13 maj 2007)


135 Inlägg
13 maj 2007
#8
Axor: Jo nu när du säger det så... Bör ju gå att få via Saabs återförsäljare.

Jonni: Håller helt med dig där att V8:or gott och väl kan gå billigare än V6:or, men skall det jämföras på ett rättvist sätt skall man ju ha en och samma bilmodell att jämföra på. Cadillacen är ju tyngre än Chryslern och med Chryslerns dryga 250 hästar behöver den motorn knappast jobba ihjäl sig.
Med en 300m kör jag ca 0,9 till 1,1 blandad och lätt 0,9 eller mindre på långkörning.
Med en cadillac har jag aldrig varit under litern per mil, hur jag än kör, snarare 1,2 - 1,5 blandad, men lugn körning.

Visst är det lite hårklyveri med deciliter hit och dit på fina bilar som dessa är, men när du säger att Chryslers 3,5 liters V6:a är törstig måste jag bara säga att jag inte håller med... Att köra under litern med en så pass stark bil som ändå väger sina modiga kilo är iaf jag imponerad av.

Om din bil var så törstig så misstänker jag att det var något som inte stod rätt till...

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

1 277 Inlägg
13 maj 2007
#9
Av just de bilarna skulle jag ta cadillac annars håller jag mer på Chrysker 300C...men de kostar ju lite till...
Köp min coola PT Cruiser istället wink


Kettunen
13 maj 2007
#10
Ska det smaka ska det kosta smile
Bägge är dyra bilar. Men Kvadillacen skulle jag personligen valt


Sök