Beror på vad du söker hos en bil också...
Chryslern delar teknik med mercedes e-klass från samma år, den är således mer europeisk i sitt uppträdande - fastare, lite mer åt strykjärnshållet utan att vara för hård (Om du fattar vad jag menar).... Fasta stolar som tål många mil... Bränsleförbrukningen ligger under litern i momsad motorvägsfart.... Rapp och fin drivlina som är smidig att köra i alla lägen. Kupéutrymmet är sagolikt i 300m... finns hur mycket plats som helst.
Ska man säga något negativt om denna bil så får det bli om det elektriska... kolla noggrant, speciellt innerbelysning (fungerar inte denna kan den störa ut andra funktioner), ac, elhissar... det sistnämnda är rätt dyrt att byta.
Cadillacen är en helt igenom amerikansk bil, den är en suverän kör och åkvagn, men håll dig ifrån baksätet om du är längre än 175 - 180 centimeter... Benutrymmet är katastrofalt dåligt för en bil av den storleken.
Caddyn har också det typiska amerikanska "gunget" dvs inte lika fast i väghållningen. Lite mindre "känsla"... Sinnesjukt lätt styrservo och mjuk fjädring tar bort det mesta. Ska du hålla dig på motorvägar och i stan så är det ju inga problem... Inspirerad körning på 70 vägar ger inga kickar direkt. Personligen gillar jag "tunggunget" hos Caddyn, den är oerhört charmig och trevlig, men som sagt - i framsätet.
Även cadillacs motorer går hyfsat snålt, dock är det jobbigt att komma ner under litern, det går, men är inte lätt.
Och sen är ju Cadillac alltid en Cadillac... smaka bara på namnet och känn vad det innebär.
Reservdelsmässigt och underhållsmässigt TROR jag att caddyn är snäppet dyrare... Bara en magkänsla... har haft båda bilarna i familjen men då har det inte varit jag som stått för fiolerna
Misstänker också att Daimler-koncernen är mer utspridd än Cadillacs återförsäljare (som delas med Corvette bland annat) så tillgängligheten på delar och sånt borde vara bättre hos Chryslern.
Vad det gäller försäkring så via mitt försäkringsbolag, och min ålder (23) och min ort (Malmö) så får jag pröjsa 8300 kr för en 300m -00:a och 10 000 för en Cadillac -00 per år.
Så mitt tips är: Tänk igenom vad du söker hos en bil och vad du skall använda den till...