3590
Sök

Byta motor, fixa turbo eller bara nöja mig med min 1.6?

108 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
Har en Opel Astra F som jag håller på att totalrenovera och funderar på att "fixa" motorn i den.
Det är egentligen inget fel på den men den känns lite slö när det kommer till acc.
Är inte ute efter att få någon sportkänsla eller öka bilen maxhastighet bara lite mer acc för att klara de riktigt korta påfarterna etc. bra.

Ska jag satsa på att köpa en 1.8/ 2.0 motor (om de ens passar) eller räcker det med en stödturbo?

en 2.0 motor kanske är lite att ta i då jag vill ha den relativt tyst då det är en pendlingsbil.

Eller ska jag bara försöka sluta störa mig på att den är lite seg?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 maj 2014
Nu är jag ärlig och rakt på sak... glöm alla dina idéer i den riktningen.

stödturbo?
En 2 litersmotor väsnas inte mer än en 1.6. Det har med avgassystemet att göra.

Turbokonvertering går ej att regga och ett motorbyte till en något kraftigare kommer kosta mer än det smakar.

Byta bil eller gilla läget är de två enda realistiska alternativen tyvärr.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 maj 2014
Byt motorn till c20xe. Dock behöver du kabelhärvan lådan drivaxlar mm. Men den passar. Är ju gsi motorn. Är det en 91-92 du har så går den och regga, annars kört!

5 111 Inlägg
11 maj 2014
Vilken motor har du idag?

4 824 Inlägg
11 maj 2014
Volvo544special65 skrev:
Vilken motor har du idag?

står ju 1.6 i rubriken, sen vad den heter vet jag inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

108 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
Jag har en X16XEL (1.6 16V 100hk)Både bilen och motorn är från -95.

Att det kostar mer än vad det smakar är egentligen inget problem, har lagt över 30k på denna bil jag köpte för 3k.
Det projekt jag håller på med nu är till för att jag ska lära mig mecka med bilar så jag ser det som en utbildning så om jag lyckas byta motor så är jag nöjd även om det inte blir särskilt mycket bättre.
Sen så är ju inte en Opel Astra motor så dyr, eller är det något annat som kostar när man ska byta motor?

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 maj 2014
Du kan som sagt ej regga den med motorn du väljer att byta mot. Är isf som ombyggt fordon men då erfodras större modifikationer än bara motorn. Tråkigt men sant, nöjj dig med den du har eller byt bil.

108 Inlägg
11 maj 2014
Trådstartare
okej, synd men då vet jag.
Tack för svaren.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 maj 2014
Min första tanke var oxå som nån annan skrev......byt bil till nåt vassare, både billigare och bättre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök