3109
Sök

Hur smutsig får en bil vara? ... enligt lagen

236 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
Jag kom på en rolig fråga, som jag själv inte kan svaret på.
Hur smutsig får en bil vara? Får man köra runt med t.ex. en vit bil som är täckt av brun lera, på allmän väg?
http://www.theprivateplateco.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/dirty-car.jpg
http://www.craveonline.com/images/stories/2011/2011/November/Comedy/8-funniest-dirty-cars/dirty-car-wedding.jpg

Lysena och reg.plåtarna får självklart inte vara så smutsiga att de inte kan göra sitt jobb. Så mycket vet jag iaf smile

Discuss

Power is measured in dB

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
10 maj 2014
CustomSS1 skrev:
Jag kom på en rolig fråga, som jag själv inte kan svaret på.
Hur smutsig får en bil vara? Får man köra runt med t.ex. en vit bil som är täckt av brun lera, på allmän väg?
http://www.theprivateplateco.co.uk/blog … ty-car.jpg
http://www.craveonline.com/images/stori … edding.jpg

Lysena och reg.plåtarna får självklart inte vara så smutsiga att de inte kan göra sitt jobb. Så mycket vet jag iaf smile

Discuss

Naturligtvis måste rutorna vara rena, i alla fall alla de som sitter framför B-stolpen. Ja alla reflexer och backspeglar också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 maj 2014
Antar att även registreringsskyltarna måste vara läsbara.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
17 996 Inlägg
10 maj 2014
IceEyes skrev:

Japp. Böter annars. Men så länge fönster, speglar, skyltar, lampor är rena så får den nog se ut hur som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 685 Inlägg
10 maj 2014
Vindruta och främre sidorutor måste vara rena, all yttre belysning och reflexer måste vara rena även yttre backspeglar och registreringsskyltar måste vara rena.

Sen får det ju inte heller vara så skitigt så det lossnar t.ex stora lerklumpar.

79 Inlägg
10 maj 2014
jag blev ålagd av en konstapel att åka och tvätta min bmw 525 en gång för att det lyste för dåligt bak tyckte han tongue

236 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
Ingen risk att polisen ger böter för att bilen har en annan färg än den är registerad med då? hehe smile

Power is measured in dB

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
10 maj 2014
CustomSS1 skrev:
Ingen risk att polisen ger böter för att bilen har en annan färg än den är registerad med då? hehe smile

Det får du ju inte ens om du verkligen har bytt färg på den. Det finns inget som säger att du inte får måla om bilen. SBP brukar rätta till det när man är där. Så: Färg: Lerfärgad tongue
Senast redigerat av mrglass (12 maj 2014)

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
11 maj 2014
Samma sak gäller för snö och is.  Man måste faktiskt enlig lag borsta bort all snö och is från bilen. Många som kör med 2dm snö på motorhuven eller på taket och sen kommer det farandes när bilen blivit lite varm och man bromsar till. 

Böter för "icke surrad last" etc kan man säkert få. Annars tar de en för vårdslöshet i trafik.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
11 maj 2014
mrglass skrev:
CustomSS1 skrev:

Det får du ju inte ens om du verkligen har bytt färg på den. Det finns inget som säger att du inte får måla om bilen. SPB brukar rätta till det när man är där. Så: Färg: Lerfärgad tongue

Du men väl SBP?

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Likbärgare
375 Inlägg
11 maj 2014
Vettemannen skrev:
mrglass skrev:
CustomSS1 skrev:

Det får du ju inte ens om du verkligen har bytt färg på den. Det finns inget som säger att du inte får måla om bilen. SPB brukar rätta till det när man är där. Så: Färg: Lerfärgad tongue

Du men väl SBP?

/Benny

Du menar* väl SBP.

Ska man tvunget vara grammatikpolis så se till att göra rätt själv.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
11 maj 2014
Tvattekorg skrev:
Vettemannen skrev:
mrglass skrev:

Du men väl SBP?

/Benny

Du menar* väl SBP.

Det har du rätt i.

/Benny

Min youtubekanal!

KHRacing
11 maj 2014
Bilprovningsföretagen kan vägra besiktiga ett fordon som är för skitigt. väl värt att tänka på

5 089 Inlägg
11 maj 2014
KHRacing skrev:
Bilprovningsföretagen kan vägra besiktiga ett fordon som är för skitigt. väl värt att tänka på

Det kan väl vemsomhelst göra på vilken arbetsplats som helst. Min förra arbetsplats vägrade greja med lokala sopbilarna p.g.a lukten tongue

Men behövs det igentligen en sådanhär tråd? Är väl uppenbart att rutor, regplåt och lampor måste vara rena?

\Lindgren

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
11 maj 2014
KHRacing skrev:

tror dock inte det handlar om skitig utsida.

fast väl invändigt och undertill.

men en bil kan aldrig bli speciellt äcklig under då vatten spolar upp rätt bra där under när det regnar.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 maj 2014
Hybridsmurfen skrev:
IceEyes skrev:

Japp. Böter annars. Men så länge fönster, speglar, skyltar, lampor är rena så får den nog se ut hur som helst.

Jag är helt säker på att det aldrig är några problem såvida du själv inte hittar på konstigheter för sakens skull. Lite som det alltid är, man känner liksom på sig när det är dax för böter innan man får dem.

Om jag kört med min Jeep på en träff så kan jag inte tänka mig att jag skulle få böter på vägen hem, väl dock om de ser samma bil med igenkläggade lysen vecka efter vecka. Samma sak om du har krockat så att blinkersen inte funkar på ena sidan eller så - helt okej hem eller till verkstad men inte okej att åka runt med i längden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
12 maj 2014
Är inte bönder skyldiga att egentligen ta bort all lös jord från traktorer innan de kör ut på allmänväg? Detta borde givetvis gälla för vanlig personbil. Somsagt. Finns det risk att det lossnar smuts eller att trafikanter inte kan se dig i bilen pga skitiga rutor då kan de bli böter.  Gäller somsagt suntförnuft. Det är rätt svårt att få en bil skitig. Det grövsta regnar bort.

Att man ser lastbilar eller har yrt igen bakvagnen på vintern på bilen med en sådan stor snöklump ja då kan man faktiskt få böter.

Gear Heads Göteborg
156 Inlägg
12 maj 2014
Vettemannen skrev:
Tvattekorg skrev:
Vettemannen skrev:

Du men väl SBP?

/Benny

Du menar* väl SBP.

Det har du rätt i.

/Benny

Ja självklart skall det vara SBP smile

Sök