3270
Sök

Bygga eget mätverktyg för hjulinställning (Toe-in/Toe out) ?

41 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Jag vill bygga ihop eller köpa ett enkelt mätverktyg för kunna för att kunna göra en enkel hjulinställning för toe-in/toe out, t.ex. efter ett byte av styrleder/p-ända.

-Har någon en enkel instruktion hur jag bygger ett eget mätverktyg?
-Eller finns det att köpa för en mindre slant?

Det gäller alltså enkel inställning för vanliga personbilar cool

mvh
Johan

Motborgare
1 099 Inlägg
24 september 2011
#2
Det går att fuska med ett laservattenpass. Hälst vill du ha vridplattor att ställa hjulen på, annars blir det mycket höja-sänka.
Innan arbete, centrera ratten och mät upp från hjulsidorna mot en platta några meter framför bilen. Sen, när du har bytt styrled, använder du den sidan du inte jobbade med och ställer in så den sidan matchar upp. Sen ställer du in, så punkten matchar på den sidan du jobbade med också.

-- K

604 Inlägg
24 september 2011
#3
Toe-out är ett helt annat måt än det du är ute efter men skit i det. Köp två rör med olika dimension och borra hål i det grövre och svetsa fast en mutter. En skruv som låser mot det mindre och du är hemma.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

749 Inlägg
24 september 2011
#4
NORSK LASER, som består av ett rakt teleskoprör med låsskruv och mm skala.

Eller mät med ett vanligt måttband.

Dock ej tillförlitligt alls, blir aldrig så bra som med riktig mätutrustning.

Toleransen är mycket liten och om man så bara släpper muttern utan att den rör sig på styrstaget och sedan drar den igen så har man ändrat hjulinställningen mycket.

Mitt tips som jag brukar göra är att byta ut alla leder i framvagnen övre fjäderbenslagring (det som påverkar hjulinställningen) samtidigt.
Köper nya leder ifrån Mekonomen som har längst garanti så man vet att det håller länge och sedan gör man en riktig hjulinställning.

På så sätt slipper man göra ny inställning för varje led som går sönder och det håller länge.
Senast redigerat av Bjornn (24 september 2011)


12 086 Inlägg
25 september 2011
#5
Snickra ihop en mätsticka av lite plank

typ såhär |_____|

sen spickar du in en 4" spik i ena enden sen mäter du med tumstock i andra.
En kompis som hjälper till är bra. Den långa plankan i mitten ska alltså ligga framför framhulen, sen ska gavlarna upp till fälgkanten. Sen mäter du skillnaden i framkant och bakkant på fälgen. För att få grader får du räkna lite.

Ps. vill du göra en lite mer seriös (hållbar) variant kan du svetsa ihop en konstruktion av fyrkantsrör istället.
Senast redigerat av JapMax (25 september 2011)

2fast4you
371 Inlägg
25 september 2011
#6
gammal hederlig gardinstång

haru kört fast eller

41 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#7
I Haynesboken för volvo 740 står det: ”Toe 2,00mm” – vad innebär det egentligen? Att hjulen ska stå +2,00mm i framkant på däcken?, (Toe out?)

5 710 Inlägg
7 oktober 2011
#8
johan5588 skrev:
I Haynesboken för volvo 740 står det: ”Toe 2,00mm” – vad innebär det egentligen? Att hjulen ska stå +2,00mm i framkant på däcken?, (Toe out?)

Nej. Väldigt få bilar har toe out original ....rätt säker på att det är in som avses.
Håller med om att det är torftig info....jag hade ställt 1mm toe in per hjul.

MVH Jonas
..............

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 oktober 2011
#9
johan5588 skrev:
I Haynesboken för volvo 740 står det: ”Toe 2,00mm” – vad innebär det egentligen? Att hjulen ska stå +2,00mm i framkant på däcken?, (Toe out?)

Du ska ha 2mm positiv toe, alltså ska hjulen peka inåt.
Toe out är som sagt ett helt annat mått, den beskriver skillnaden i grader mellan inner och ytter hjul vid kurvtagning. Innerhjulet måste som ni förstår ha en något större vinkel än ytterhjulet. 2-3 graders skillnad är väl vanligast.

Toe out (kurvtagningsvinkel på svenska) har alltså inget med toe-in (skränkning) att göra utan det heter positiv eller negativ toe-in. Men det är ett vanligt missförstånd att det heter toe-in och toe-out, spelar liksom ingen roll för vanliga svenssons, vi vet ju ändå vad som menas.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

210 Inlägg
7 oktober 2011
#10
snacka om att leka med däckekonomin tongue billigare att lämna in för hjulinställning än att kö slut på däck dirr. big_smile  metoden ni tar upp i tråden kommer aldrig upp i samma exakthet som en riktig "hunter" hjulinställningsdator, oftast vill man justera bakvagnens toe så fram och bakvagn spårar varandra rätt.
Senast redigerat av VXC70 (7 oktober 2011)


41 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#11
Aha, då förstår jag smile. Och förresten så verkar gardinsstångsvarianten enkel o lätt att handskas med, borde nog prova den.
Min volvo 740 drar lite lite åt vänster på landsväg i 90km/h (syns inget däckslitage efter ganska lång körning, typ 300mil), är det troligt att det är fel toe-inställning eller kan det ha något att göra med förhållandet linjeringen fram o bak hjuls par (?)

242 Inlägg
19 maj 2014
#12
säg då att det bara går att ställa camber bak  och endast toe in i framvagnen så då kan man ju görat sjävl , svårt å fucka upp allt när det knappt går att justera

VXC70 skrev:
snacka om att leka med däckekonomin tongue billigare att lämna in för hjulinställning än att kö slut på däck dirr. big_smile  metoden ni tar upp i tråden kommer aldrig upp i samma exakthet som en riktig "hunter" hjulinställningsdator, oftast vill man justera bakvagnens toe så fram och bakvagn spårar varandra rätt.

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228


Sök