Det låter som ett liknande problem som jag drabbades av tidigare i år. Fjädern sitter fast mellen en metallskiva och en liten "plastbit" och i mitt fall hade "plastbiten" delat sig på mitten. En ny sådan visade sig kosta endast 141 kr. Klipper in det jag visat i min projekttråd. Om inte annat kan det kanske hjälpa någon annan som råkat ut för samma problem.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här plastbiten hade gått av på mitten. Det sitter en liten microbrytare i den nedre änden och öglan sitter runt en liten distanshylsa i ryggstödets "led".
Ungefär i bildens mitt syns den delvis lossade skruven och den blanka distanshylsan.
Den här microbrytaren måste aktiveras för att stolen skall åka bakåt när man fäller bak ryggstödet och håller upp handtaget i ryggstödets sida.
Plastbitens ögla skall sitta runt distanshylsan och en liten pigg skall in i styrhålet som syns ovanför hylsan.
Här är allt återmonterat och dåld bakom fjädern sitter mickrobrytaren.
När man fäller bak ryggstödet drar fjädern ner metallskivan så att den aktiverar microbrytaren.
Bilden är suddig men man ser microbrytaren, fjädern och metallskivan. Här är ryggstödet fällt framåt och då följer metallskivan med och tappar kontakten med microbrytaren och därmed åker stolen framåt när man lyfter fällhandtaget på ryggstödets sida.
Efter ett gäng timmar i garaget, mååånga fula ord och 141 kr fattigare så funkar stolen som den ska igen. Skönt!!