Första inlägget på detta projekt.
Kan börja med att berätta hur detta började, min kompis ringde mig en fredagskväll och frågade om jag ville ha en bil!
-Visst
-Men backen fungerar inte sa han.
Det första jag tänkte på var att växellådan hade rasat. Googlade och gjorde ett foruminlägg här på garaget. Fick svaret att växellådan har rasat då den inte går att lägga i backen + att bilen ej gick att rulla med neutral i.
Beställde då en begagnad M90-låda från bildelsbasen.
Fick denna hemskickad på fredagen den 16/5 och meckade med bilen den 18/5.
Nu till meckjobbet:
Började med att köra in bilen i verkstaden på jobbet, testade lägga i backen en gång och släppte upp kopplingen, gav lite gas och bilen stog still, kändes precis som någon broms låg på, plötsligt så fick jag punka på vänster bakdäck. Tänkte inte speciellt mycket mer på detta och började hissa upp främre delen på bilen för att lossa kardan och släppa ner lådan. När vi hade lossat kardanen så testade jag lägga i backen och startade bilen upp-pallad. Växlarna gick i fint
- Då var det alltså inget växellådsbyte som behövdes göras
Det jag tänkte på då var att det hänt något med diffen/bakaxeln m.m. (ingen utbildad bilmeck)
Vi monterade tillbaks allt och tänkte : vi kan ju inte göra något mer idag ändå.
Bytte dock baklampor/sidoblinkers/blinkers fram till vita. Bilder kommer..
Efter bilen var nere på marken tog vi domkraften och började byta det trasiga däcket mot reservhjulet.
Då fick vi syn på att alufälgen har slipmärken på insidan och bromsoket likaså.
-Va i h*lvete!? Bromsoket sitter ju inte fast.....
Orsaken till att det ej gått att backa. Bromsoket satt bara med en bult och har lutats bakåt när man backat, då har det skrapat i fälgen och tillslut tog det tvärstopp och fälgen sprack = punka.
Var bara att ta en M10 bult och dra fast, sedan på med reservplåtfälgen.
Nu blir det att sälja växellådan, köpa "ny" original alufälg och renovera bakbromsen pga gnissel.
Bilder kommer senare