2483
Sök

940 ltt "visslar"

34 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Har problem med min 945:a ltt från 96, när jag ligger på straxt över tusen varv och straxt under 2000 varv och ibland vid motorbromsning så kommer ett visslande ljud från motorn, det börjar lite lågt och stiger sedan o sen vid en viss gräns försvinner det. Har ingen aning om vad det kan vara någon som har några spekulationer?

"75 rasande kusar under huven!"

34 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Det är alltid så hmm eller det kom för kom vecka sen, men sen dess har det varit hela tiden hmm  det har funnit något liknande på den innan men inte lika mycket eller lika högt ljud! hmm

34 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Ja den går som den brukar!

1 230 Inlägg
19 maj 2014
är det bara när du har drivning på bilen? för annars äre ju bara öppna huvuen och kolla vart visslet kommer ifrån smile antagligen är det nåt litet hål i nån slang smile

1 230 Inlägg
19 maj 2014
GreenDanger skrev:
Zzoink skrev:
är det bara när du har drivning på bilen? för annars äre ju bara öppna huvuen och kolla vart visslet kommer ifrån smile antagligen är det nåt litet hål i nån slang smile

Tänkte på tryckrörs läckage :-)

jo det är precis det jag också tänker på wink

34 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Låter nästan som ett vinande, har dock sett att det vart lite blött runt oljereturen kanske inte är samma sak hursomhelst är det svårt/dyrt att fixa till? Är lite novis på det här med ladd smile

34 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
Och ja bara när det är drivning smile

102 Inlägg
20 maj 2014
Låter som urtrampningslagret då det låter när du också motorbromsar, i det skedet har inte turbon något ladd att tala om utan vacum ~0.8-1.0 vid motorbroms i insuget (bakom spjället dvs) så tryckrör låter inte troligt i vad jag tror.
om tryckrör är boven borde det det låta på tomgång också.

Min 745a hade ett vinande som du beskriver och köpte ett nytt lager och det blev knäpptyst.
Om du har en automat och det vinet på ex. 1ans växel KAN ett oljebyte göra att du blir av med det smile

Edit: om det knarrar när du kopplar ur/i (vid manuell låda) är det ännu mer troligt att det är lagret som är tokslut smile
Senast redigerat av TurboRiddarn (20 maj 2014)

34 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Okej! Får kolla upp det! Är det dyrt med ett nytt? smile kom på nu att det är vaccum då! Kan tillväga att jag hört ett liknande ljud tidigare fast ett lägre ljud ovh endast när jag kört i hastigheter mellan 90-110 ungefär smile

34 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
Kan tillägga att det är manuell m47 precis bytt från m46 smile

338 Inlägg
20 maj 2014
Det är lätt att byta urtrampningslagret men du måste ner med växellådan först (det är inte svårt, fast tar ett tag och du måste först hissa/höja upp bilen en bit. Räcker med ett hjul/fälg under nått däck
Senast redigerat av sweeken (20 maj 2014)

34 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
Kan det vara hjullager?

102 Inlägg
26 maj 2014
amasuck skrev:
Kan det vara hjullager?

Rätt ovanligt att man byter hjullager på 940, såklart förekommer det.
Vad har bilen gått?

Dock som du beskriver är det varvtalsrelaterat och då är hjullager uteslutet redan där.
Men om du vill kontrollera så är det bara hissa upp och snurra på hjulen förhand och lyssna, observera att du inte misstar ljudet för det lilla skrapljudet bromsar kan ge när du snurrar hjulet förhand.

Låter det när du kopplar i och ur när bilen inte är igång? (lättast att höra då)
Kan låta som knäppande ljud/knarrande exempelvis.

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
26 maj 2014
Trasig insugspackning ger oxå ifrån sig visslande/tjutande ljud.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

34 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
Det har nu trappats upp litegrann, har upptäck att det kan låta när jag kopplar, inte kopplar gasar, motorbromsar, bromsar vanligt, men aldrig när bilen står stilla, står jag stilla och varvar motorn hör jag inget så fått bilen börjar få framåt kommer ljudet . Men vad bilen har gått är smått oklart. Milmätaren har stannat nånstans mellan 24-25000 mil och den har vart där sen jag köpte den i januari, dock hade den vart anställde tre år när jag köpte den.

Sök