4151
Sök

Köpråd första bil

Evildan
29 maj 2014
#21
Jappejopp skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Allt är relativt. Hade en Fiat Uno Turbo som vägde in på 890 kilo... Den hade 101Hk men med uppskruvat turbotryck gick den 238Km/h på mätaren ner till Italien...

Golf Mk1 (Första modellen) Har 112 Hk i GTi. Haft en. Den gick utav helvete... En Golf GTi 16v av andra generationen är inte gratis i bra skick men om de går undan? O ja...

En Kompis hade en Nissan Sunny GTi för mååååånga år sedan. Trots att den skulle vara pigg på pappret så gick den rätt lamt. För tung kanske?

En liten bil med +100 hk känns rappare än en fullsize med 300 hk... Min Cabbe har 210 Hk och visst spinner hjulen hysterisk när man drar iväg men den känns inte så pigg.

Jo så långt är jag med men tänkte eftersom vissa bilar har mindre hästar än andra så jag tänkte typ generellt smile
Men tack för svaret även fast det var en halv luddig fråga.
Koniiz skrev:
Jappejopp skrev:
Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Som Hybridsmurfen skrev, polaren kör Golf GTI 4 och den känns precis lika pigg som min 328 trots att min enligt BMW ska haft ca 40hk mer.. Hans Golf är snabbare i kurvor/rondeller men min drar ifrån en bit på raksträckan, men mycket mer fartkänsla i GTIn för att vara ärlig! Rekommenderar dig att hitta några intressanta bilar i närheten som du åker och kollar på så du bildar dig en egen uppfattning, lovar att du kommer hitta något du fastnar för förr eller senare. Men sålänge du är inne på tyskt så tycker jag du inte är helt ute och simmar på djupt vatten i alla fall!

Jo jag har fastnat lite för dem tyska bilarna, Ford har aldrig riktigt stått så högt i mina ögon och t.ex mazda har mamma bara haft problem med och andra bilar faller mig bara inte riktigt i smaken i chassi och liknande.
Men är tyska bilar bra i kvalité och liknande?

Nu fler frågor som verkar korkade.

Idag så såg jag en polo och en golf bredvid varandra och i mina ögon såg det ut som att polo:n var aningen mindre.
Så om man har en golf och en polo med lika mycket hästar och i stort sätt identiska motorer, går polon snabbare då?
Och är det skillnad på polo och golf i väghållning osv?

Tack så hemskt mycket för alla svaren hitintills och att alla tar sig sådan tid till att hjälpa mig att bli lite mer på rätt spår så att säga smile

Nu tappade du mig, har du kört många olika bilar för att kunna ha en uppfattning angående chassit?

Nya tyska bilar har ofta en relativt hög upplevd kvalité, när dom har blivit lite till åren har många av dessa lite 'häftigare' tyska slädar såsom dessa med beteckningarna GTi/GSi och med lite större starkare motorer som den föreslagna BMW E36 32Xi körts rätt elakt av någon (ta inte illa upp nu) med nytt körkort som gillar att gasa.
Ska du åka och titta på en sådan typisk ungdomsbil så se till att du har kunskap att kunna avgöra om det är ett bra exemplar eller något slutkört lik.
(det gäller givetvis alla bilköp men risken att hitta ett dåligt exemplar ökar med mängden bokstäver i följd på bagageluckan).

Din Mors krånglande Mazda hör vanligtvis till de driftsäkras skara, sällan något går sönder på dom.
Föreslår trots de erfarenheter ni har av Mazda att kika åt det hållet då de flesta asiatiska bilar ger mycket god driftsäkerhet och ekonomi i ägande.
Honda CRX & Civic är en körglad bil.
Toyota Celica finns för din ungefärliga budget, men många är hårt körda, de flesta är i bra skick ändå då drivlinan är väldigt hållbar och tål att plågas.
Då du tittat på en vanlig Golf föreslår jag även Toyota Corolla, samma typ av bil i samma storleksklass.

En Polo är mindre än Golfen av liknande årgång.
Polo är lättare och med samma motorstorlek blir den rappare och är piggare runt kurvorna med liknande däckutrustning.

Här kan du jämföra olika VW modeller.
http://www.cars-data.com/en/volkswagen
Samt en mängd andra bilar.
Senast redigerat av Evildan (29 maj 2014)

Forummoderator
18 149 Inlägg
29 maj 2014
#22
Idag så såg jag en polo och en golf bredvid varandra och i mina ögon såg det ut som att polo:n var aningen mindre.
Så om man har en golf och en polo med lika mycket hästar och i stort sätt identiska motorer, går polon snabbare då?
Och är det skillnad på polo och golf i väghållning osv?

Tack så hemskt mycket för alla svaren hitintills och att alla tar sig sådan tid till att hjälpa mig att bli lite mer på rätt spår så att säga smile

Evildan:
Nu tappade du mig, har du kört många olika bilar för att kunna ha en uppfattning angående chassit?

Nya tyska bilar har ofta en relativt hög upplevd kvalité, när dom har blivit lite till åren har många av dessa lite 'häftigare' tyska slädar såsom dessa med beteckningarna GTi/GSi och med lite större starkare motorer som den föreslagna BMW E36 32Xi körts rätt elakt av någon (ta inte illa upp nu) med nytt körkort som gillar att gasa.
Ska du åka och titta på en sådan typisk ungdomsbil så se till att du har kunskap att kunna avgöra om det är ett bra exemplar eller något slutkört lik.
(det gäller givetvis alla bilköp men risken att hitta ett dåligt exemplar ökar med mängden bokstäver i följd på bagageluckan).

Din Mors krånglande Mazda hör vanligtvis till de driftsäkras skara, sällan något går sönder på dom.
Föreslår trots de erfarenheter ni har av Mazda att kika åt det hållet då de flesta asiatiska bilar ger mycket god driftsäkerhet och ekonomi i ägande.
Honda CRX & Civic är en körglad bil.
Toyota Celica finns för din ungefärliga budget, men många är hårt körda, de flesta är i bra skick ändå då drivlinan är väldigt hållbar och tål att plågas.
Då du tittat på en vanlig Golf föreslår jag även Toyota Corolla, samma typ av bil i samma storleksklass.

En Polo är mindre än Golfen av liknande årgång.
Polo är lättare och med samma motorstorlek blir den rappare och är piggare runt kurvorna med liknande däckutrustning.

Här kan du jämföra olika VW modeller.
http://www.cars-data.com/en/volkswagen
Samt en mängd andra bilar.

Stämmer bra det. Min Citroen CX GTi Turbo 2 var inte direkt felfri :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
29 maj 2014
#23
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?


8 Inlägg
29 maj 2014
#24
Golf IV 1.6 är en bra bil. Dom går snålt, min drar runt 0.75. Dock så är de ju inget fartmonster men men smile
Annars kan jag rekommendera Mercedes 190:E med 2.3/2.6 motor med sportline chassi/sänkningsfjädrar. Det är väldigt mycket bil du får för pengarna. Dock så hamnar du inte under litern. Men körglädjen kompenserar det alla dagar!

118 Inlägg
29 maj 2014
#25
CHEEVA skrev:
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?

Hahaha! big_smile

Robinragg skrev:
Golf IV 1.6 är en bra bil. Dom går snålt, min drar runt 0.75. Dock så är de ju inget fartmonster men men smile
Annars kan jag rekommendera Mercedes 190:E med 2.3/2.6 motor med sportline chassi/sänkningsfjädrar. Det är väldigt mycket bil du får för pengarna. Dock så hamnar du inte under litern. Men körglädjen kompenserar det alla dagar!

Allt beror på hurpass tung gasfot man har!

Ett tips till TS är att leta efter något som är oskruvat och servat, då ska du nog hitta ett bra exemplar. smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

Evildan
29 maj 2014
#26
CHEEVA skrev:
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?

lol
Du har en jävla massa bokstäver. wink

Du vet vad jag åsyftar.
Fast roligt reflekterat, det ger jag dig absolut.

Forummoderator
18 149 Inlägg
29 maj 2014
#27
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?

lol
Du har en jävla massa bokstäver. wink

Du vet vad jag åsyftar.
Fast roligt reflekterat, det ger jag dig absolut.

Fast det står inte "HSD Business" På bakluckan... Men point taken! (Faktum är att det står mer än så har jag för mig. Bilen inte hemma)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
29 maj 2014
#28
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?

lol
Du har en jävla massa bokstäver. wink

Du vet vad jag åsyftar.
Fast roligt reflekterat, det ger jag dig absolut.

Fast det står inte "HSD Business" På bakluckan... Men point taken! (Faktum är att det står mer än så har jag för mig. Bilen inte hemma)

Nä, det står inte business någonstans på eller i bilen.
Däremot Hybrid System Drive i det lilla emblemet på bagageluckan och i vänster hörn Toyota samt i höger hörn Prius.

10 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#29
Evildan skrev:
Jappejopp skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Allt är relativt. Hade en Fiat Uno Turbo som vägde in på 890 kilo... Den hade 101Hk men med uppskruvat turbotryck gick den 238Km/h på mätaren ner till Italien...

Golf Mk1 (Första modellen) Har 112 Hk i GTi. Haft en. Den gick utav helvete... En Golf GTi 16v av andra generationen är inte gratis i bra skick men om de går undan? O ja...

En Kompis hade en Nissan Sunny GTi för mååååånga år sedan. Trots att den skulle vara pigg på pappret så gick den rätt lamt. För tung kanske?

En liten bil med +100 hk känns rappare än en fullsize med 300 hk... Min Cabbe har 210 Hk och visst spinner hjulen hysterisk när man drar iväg men den känns inte så pigg.

Jo så långt är jag med men tänkte eftersom vissa bilar har mindre hästar än andra så jag tänkte typ generellt smile
Men tack för svaret även fast det var en halv luddig fråga.
Koniiz skrev:

Som Hybridsmurfen skrev, polaren kör Golf GTI 4 och den känns precis lika pigg som min 328 trots att min enligt BMW ska haft ca 40hk mer.. Hans Golf är snabbare i kurvor/rondeller men min drar ifrån en bit på raksträckan, men mycket mer fartkänsla i GTIn för att vara ärlig! Rekommenderar dig att hitta några intressanta bilar i närheten som du åker och kollar på så du bildar dig en egen uppfattning, lovar att du kommer hitta något du fastnar för förr eller senare. Men sålänge du är inne på tyskt så tycker jag du inte är helt ute och simmar på djupt vatten i alla fall!

Jo jag har fastnat lite för dem tyska bilarna, Ford har aldrig riktigt stått så högt i mina ögon och t.ex mazda har mamma bara haft problem med och andra bilar faller mig bara inte riktigt i smaken i chassi och liknande.
Men är tyska bilar bra i kvalité och liknande?

Nu fler frågor som verkar korkade.

Idag så såg jag en polo och en golf bredvid varandra och i mina ögon såg det ut som att polo:n var aningen mindre.
Så om man har en golf och en polo med lika mycket hästar och i stort sätt identiska motorer, går polon snabbare då?
Och är det skillnad på polo och golf i väghållning osv?

Tack så hemskt mycket för alla svaren hitintills och att alla tar sig sådan tid till att hjälpa mig att bli lite mer på rätt spår så att säga smile

Nu tappade du mig, har du kört många olika bilar för att kunna ha en uppfattning angående chassit?

Nya tyska bilar har ofta en relativt hög upplevd kvalité, när dom har blivit lite till åren har många av dessa lite 'häftigare' tyska slädar såsom dessa med beteckningarna GTi/GSi och med lite större starkare motorer som den föreslagna BMW E36 32Xi körts rätt elakt av någon (ta inte illa upp nu) med nytt körkort som gillar att gasa.
Ska du åka och titta på en sådan typisk ungdomsbil så se till att du har kunskap att kunna avgöra om det är ett bra exemplar eller något slutkört lik.
(det gäller givetvis alla bilköp men risken att hitta ett dåligt exemplar ökar med mängden bokstäver i följd på bagageluckan).

Din Mors krånglande Mazda hör vanligtvis till de driftsäkras skara, sällan något går sönder på dom.
Föreslår trots de erfarenheter ni har av Mazda att kika åt det hållet då de flesta asiatiska bilar ger mycket god driftsäkerhet och ekonomi i ägande.
Honda CRX & Civic är en körglad bil.
Toyota Celica finns för din ungefärliga budget, men många är hårt körda, de flesta är i bra skick ändå då drivlinan är väldigt hållbar och tål att plågas.
Då du tittat på en vanlig Golf föreslår jag även Toyota Corolla, samma typ av bil i samma storleksklass.

En Polo är mindre än Golfen av liknande årgång.
Polo är lättare och med samma motorstorlek blir den rappare och är piggare runt kurvorna med liknande däckutrustning.

Här kan du jämföra olika VW modeller.
http://www.cars-data.com/en/volkswagen
Samt en mängd andra bilar.

Nej det har jag inte men har suttit bakom ratten på vissa smått och jag kände inte att det kändes rätt, det är säkert en vanesak då jag hört folk som inte gillar den nya "beatlen" för att den har så liten motorhuv så man inte kan se den, har det så på min och jag gillar faktiskt det en del, men som sagt vanesak.
Nejdå jag tar inte illa upp och kan ju tänka mig att dem flesta 18åringar inte kan ta det lätt på gasen smile
Honda civic har jag faktiskt kollat lite på, är det en bra bil överlag då?

Då var det ungefär som jag trodde smile

Koniiz skrev:
CHEEVA skrev:
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?

Hahaha! big_smile

Robinragg skrev:
Golf IV 1.6 är en bra bil. Dom går snålt, min drar runt 0.75. Dock så är de ju inget fartmonster men men smile
Annars kan jag rekommendera Mercedes 190:E med 2.3/2.6 motor med sportline chassi/sänkningsfjädrar. Det är väldigt mycket bil du får för pengarna. Dock så hamnar du inte under litern. Men körglädjen kompenserar det alla dagar!

Allt beror på hurpass tung gasfot man har!

Ett tips till TS är att leta efter något som är oskruvat och servat, då ska du nog hitta ett bra exemplar. smile

Fart är väl alltid kul men är inget så måste.
Tyvärr så blir ju bensin pengar per månad ett litet problem, som det serut nu tankar ja ca 40 lit disel/månaden och bilen drar ca 0.4 så över en liter milen kanske blir ett problem då jag studerar hmm

Jo men jag ska titta efter en otrimmad osv smile

Forummoderator
18 149 Inlägg
29 maj 2014
#30
Jappejopp skrev:
Evildan skrev:
Jappejopp skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Allt är relativt. Hade en Fiat Uno Turbo som vägde in på 890 kilo... Den hade 101Hk men med uppskruvat turbotryck gick den 238Km/h på mätaren ner till Italien...

Golf Mk1 (Första modellen) Har 112 Hk i GTi. Haft en. Den gick utav helvete... En Golf GTi 16v av andra generationen är inte gratis i bra skick men om de går undan? O ja...

En Kompis hade en Nissan Sunny GTi för mååååånga år sedan. Trots att den skulle vara pigg på pappret så gick den rätt lamt. För tung kanske?

En liten bil med +100 hk känns rappare än en fullsize med 300 hk... Min Cabbe har 210 Hk och visst spinner hjulen hysterisk när man drar iväg men den känns inte så pigg.

Jo så långt är jag med men tänkte eftersom vissa bilar har mindre hästar än andra så jag tänkte typ generellt smile
Men tack för svaret även fast det var en halv luddig fråga.

Jo jag har fastnat lite för dem tyska bilarna, Ford har aldrig riktigt stått så högt i mina ögon och t.ex mazda har mamma bara haft problem med och andra bilar faller mig bara inte riktigt i smaken i chassi och liknande.
Men är tyska bilar bra i kvalité och liknande?

Nu fler frågor som verkar korkade.

Idag så såg jag en polo och en golf bredvid varandra och i mina ögon såg det ut som att polo:n var aningen mindre.
Så om man har en golf och en polo med lika mycket hästar och i stort sätt identiska motorer, går polon snabbare då?
Och är det skillnad på polo och golf i väghållning osv?

Tack så hemskt mycket för alla svaren hitintills och att alla tar sig sådan tid till att hjälpa mig att bli lite mer på rätt spår så att säga smile

Nu tappade du mig, har du kört många olika bilar för att kunna ha en uppfattning angående chassit?

Nya tyska bilar har ofta en relativt hög upplevd kvalité, när dom har blivit lite till åren har många av dessa lite 'häftigare' tyska slädar såsom dessa med beteckningarna GTi/GSi och med lite större starkare motorer som den föreslagna BMW E36 32Xi körts rätt elakt av någon (ta inte illa upp nu) med nytt körkort som gillar att gasa.
Ska du åka och titta på en sådan typisk ungdomsbil så se till att du har kunskap att kunna avgöra om det är ett bra exemplar eller något slutkört lik.
(det gäller givetvis alla bilköp men risken att hitta ett dåligt exemplar ökar med mängden bokstäver i följd på bagageluckan).

Din Mors krånglande Mazda hör vanligtvis till de driftsäkras skara, sällan något går sönder på dom.
Föreslår trots de erfarenheter ni har av Mazda att kika åt det hållet då de flesta asiatiska bilar ger mycket god driftsäkerhet och ekonomi i ägande.
Honda CRX & Civic är en körglad bil.
Toyota Celica finns för din ungefärliga budget, men många är hårt körda, de flesta är i bra skick ändå då drivlinan är väldigt hållbar och tål att plågas.
Då du tittat på en vanlig Golf föreslår jag även Toyota Corolla, samma typ av bil i samma storleksklass.

En Polo är mindre än Golfen av liknande årgång.
Polo är lättare och med samma motorstorlek blir den rappare och är piggare runt kurvorna med liknande däckutrustning.

Här kan du jämföra olika VW modeller.
http://www.cars-data.com/en/volkswagen
Samt en mängd andra bilar.

Nej det har jag inte men har suttit bakom ratten på vissa smått och jag kände inte att det kändes rätt, det är säkert en vanesak då jag hört folk som inte gillar den nya "beatlen" för att den har så liten motorhuv så man inte kan se den, har det så på min och jag gillar faktiskt det en del, men som sagt vanesak.
Nejdå jag tar inte illa upp och kan ju tänka mig att dem flesta 18åringar inte kan ta det lätt på gasen smile
Honda civic har jag faktiskt kollat lite på, är det en bra bil överlag då?

Då var det ungefär som jag trodde smile

Koniiz skrev:
CHEEVA skrev:
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?

Hahaha! big_smile

Robinragg skrev:
Golf IV 1.6 är en bra bil. Dom går snålt, min drar runt 0.75. Dock så är de ju inget fartmonster men men smile
Annars kan jag rekommendera Mercedes 190:E med 2.3/2.6 motor med sportline chassi/sänkningsfjädrar. Det är väldigt mycket bil du får för pengarna. Dock så hamnar du inte under litern. Men körglädjen kompenserar det alla dagar!

Allt beror på hurpass tung gasfot man har!

Ett tips till TS är att leta efter något som är oskruvat och servat, då ska du nog hitta ett bra exemplar. smile

Fart är väl alltid kul men är inget så måste.
Tyvärr så blir ju bensin pengar per månad ett litet problem, som det serut nu tankar ja ca 40 lit disel/månaden och bilen drar ca 0.4 så över en liter milen kanske blir ett problem då jag studerar hmm

Jo men jag ska titta efter en otrimmad osv smile

Då var ju saken klar. En bil som drar ner mot 0.4 är troligen en ny dieselbil med DSG-låda med start/stopp eller en Prius... Men du tankar en bil fast du inte har körkort alltså? Ny bil eller Prius. Bara välja. Pengar kostar det. Garanterat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 655 Inlägg
29 maj 2014
#31
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Fart är väl alltid kul men är inget så måste.
Tyvärr så blir ju bensin pengar per månad ett litet problem, som det serut nu tankar ja ca 40 lit disel/månaden och bilen drar ca 0.4 så över en liter milen kanske blir ett problem då jag studerar hmm

Jo men jag ska titta efter en otrimmad osv smile

Då var ju saken klar. En bil som drar ner mot 0.4 är troligen en ny dieselbil med DSG-låda med start/stopp eller en Prius... Men du tankar en bil fast du inte har körkort alltså? Ny bil eller Prius. Bara välja. Pengar kostar det. Garanterat.

Tyck vad du vill om Ford, men för en studerande är det väldigt ekonomiska bilar. smile

http://www.blocket.se/halland/Ford_Fusi … 20&w=1
http://www.blocket.se/halland/Ford_Fies … amp;last=1
Roligare Fordarna:
http://www.blocket.se/halland/Ford_Fies … 20&w=1
http://www.blocket.se/halland/Ford_fies … 20&w=1

Fast de går även att få tag på nyare/snålare bilar.

http://www.blocket.se/halland/Fiat_Brav … amp;last=1
http://www.blocket.se/halland/Renault_C … 20&w=1

De/Dem

10 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#32
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Evildan skrev:
Jappejopp skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Men den såg ju riktigt fin ut smile, dock en bit att köra (tyvärr eftersom jag inte är 18 så jag inte har körkort än sad )
Hur mycket hästar krävs det på en mindre bil för att den ska ha ganska bra fart osv? (golf, polo eller liknande från andra märken)

Allt är relativt. Hade en Fiat Uno Turbo som vägde in på 890 kilo... Den hade 101Hk men med uppskruvat turbotryck gick den 238Km/h på mätaren ner till Italien...

Golf Mk1 (Första modellen) Har 112 Hk i GTi. Haft en. Den gick utav helvete... En Golf GTi 16v av andra generationen är inte gratis i bra skick men om de går undan? O ja...

En Kompis hade en Nissan Sunny GTi för mååååånga år sedan. Trots att den skulle vara pigg på pappret så gick den rätt lamt. För tung kanske?

En liten bil med +100 hk känns rappare än en fullsize med 300 hk... Min Cabbe har 210 Hk och visst spinner hjulen hysterisk när man drar iväg men den känns inte så pigg.

Jo så långt är jag med men tänkte eftersom vissa bilar har mindre hästar än andra så jag tänkte typ generellt smile
Men tack för svaret även fast det var en halv luddig fråga.

Jo jag har fastnat lite för dem tyska bilarna, Ford har aldrig riktigt stått så högt i mina ögon och t.ex mazda har mamma bara haft problem med och andra bilar faller mig bara inte riktigt i smaken i chassi och liknande.
Men är tyska bilar bra i kvalité och liknande?

Nu fler frågor som verkar korkade.

Idag så såg jag en polo och en golf bredvid varandra och i mina ögon såg det ut som att polo:n var aningen mindre.
Så om man har en golf och en polo med lika mycket hästar och i stort sätt identiska motorer, går polon snabbare då?
Och är det skillnad på polo och golf i väghållning osv?

Tack så hemskt mycket för alla svaren hitintills och att alla tar sig sådan tid till att hjälpa mig att bli lite mer på rätt spår så att säga smile

Nu tappade du mig, har du kört många olika bilar för att kunna ha en uppfattning angående chassit?

Nya tyska bilar har ofta en relativt hög upplevd kvalité, när dom har blivit lite till åren har många av dessa lite 'häftigare' tyska slädar såsom dessa med beteckningarna GTi/GSi och med lite större starkare motorer som den föreslagna BMW E36 32Xi körts rätt elakt av någon (ta inte illa upp nu) med nytt körkort som gillar att gasa.
Ska du åka och titta på en sådan typisk ungdomsbil så se till att du har kunskap att kunna avgöra om det är ett bra exemplar eller något slutkört lik.
(det gäller givetvis alla bilköp men risken att hitta ett dåligt exemplar ökar med mängden bokstäver i följd på bagageluckan).

Din Mors krånglande Mazda hör vanligtvis till de driftsäkras skara, sällan något går sönder på dom.
Föreslår trots de erfarenheter ni har av Mazda att kika åt det hållet då de flesta asiatiska bilar ger mycket god driftsäkerhet och ekonomi i ägande.
Honda CRX & Civic är en körglad bil.
Toyota Celica finns för din ungefärliga budget, men många är hårt körda, de flesta är i bra skick ändå då drivlinan är väldigt hållbar och tål att plågas.
Då du tittat på en vanlig Golf föreslår jag även Toyota Corolla, samma typ av bil i samma storleksklass.

En Polo är mindre än Golfen av liknande årgång.
Polo är lättare och med samma motorstorlek blir den rappare och är piggare runt kurvorna med liknande däckutrustning.

Här kan du jämföra olika VW modeller.
http://www.cars-data.com/en/volkswagen
Samt en mängd andra bilar.

Nej det har jag inte men har suttit bakom ratten på vissa smått och jag kände inte att det kändes rätt, det är säkert en vanesak då jag hört folk som inte gillar den nya "beatlen" för att den har så liten motorhuv så man inte kan se den, har det så på min och jag gillar faktiskt det en del, men som sagt vanesak.
Nejdå jag tar inte illa upp och kan ju tänka mig att dem flesta 18åringar inte kan ta det lätt på gasen smile
Honda civic har jag faktiskt kollat lite på, är det en bra bil överlag då?

Då var det ungefär som jag trodde smile

Koniiz skrev:
CHEEVA skrev:
Är ju en jävla massa bokstäver i "Toyota Prius HSD Business", så det är en riktig problem bil med andra ord ?

Hahaha! big_smile


Allt beror på hurpass tung gasfot man har!

Ett tips till TS är att leta efter något som är oskruvat och servat, då ska du nog hitta ett bra exemplar. smile

Fart är väl alltid kul men är inget så måste.
Tyvärr så blir ju bensin pengar per månad ett litet problem, som det serut nu tankar ja ca 40 lit disel/månaden och bilen drar ca 0.4 så över en liter milen kanske blir ett problem då jag studerar hmm

Jo men jag ska titta efter en otrimmad osv smile

Då var ju saken klar. En bil som drar ner mot 0.4 är troligen en ny dieselbil med DSG-låda med start/stopp eller en Prius... Men du tankar en bil fast du inte har körkort alltså? Ny bil eller Prius. Bara välja. Pengar kostar det. Garanterat.

Om du läser längre upp i en av mina kommentarer så skrev jag att jag har en mopedbil och det är den jag tankar den drar 0.4 eller liknande.
Malheus skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jappejopp skrev:
Fart är väl alltid kul men är inget så måste.
Tyvärr så blir ju bensin pengar per månad ett litet problem, som det serut nu tankar ja ca 40 lit disel/månaden och bilen drar ca 0.4 så över en liter milen kanske blir ett problem då jag studerar hmm

Jo men jag ska titta efter en otrimmad osv smile

Då var ju saken klar. En bil som drar ner mot 0.4 är troligen en ny dieselbil med DSG-låda med start/stopp eller en Prius... Men du tankar en bil fast du inte har körkort alltså? Ny bil eller Prius. Bara välja. Pengar kostar det. Garanterat.

Tyck vad du vill om Ford, men för en studerande är det väldigt ekonomiska bilar. smile

http://www.blocket.se/halland/Ford_Fusi … 20&w=1
http://www.blocket.se/halland/Ford_Fies … amp;last=1
Roligare Fordarna:
http://www.blocket.se/halland/Ford_Fies … 20&w=1
http://www.blocket.se/halland/Ford_fies … 20&w=1

Fast de går även att få tag på nyare/snålare bilar.

http://www.blocket.se/halland/Fiat_Brav … amp;last=1
http://www.blocket.se/halland/Renault_C … 20&w=1

Jag får nog kolla på dem lite närmare senare när jag har lite mer tid smile

Under en liter skulle jag nog klara mig på, pappas prius drar faktiskt inte så lite som man tror ändå, visst den drar ju mindre än litern men över halva i alla fall när han kör den, men tror jag kommer köra mindre sen om jag flyttar.

Biltok
62 Inlägg
30 maj 2014
#33
Själv så skulle jag inte spendera mer är 15k på en första-bil, du kommer förmodligen kantstöta bilen nån gång då du inte har så mycket erfarenhet av bilkörning. Jag är också 17 (fyller 18 i Augusti), jag köpte en Audi 80 B3 från 1988 för 6500 kr med mindre småfix. Gamla Audi är faktisk jäkligt trevliga bilar, bra komfort, min 80 har 1.8'an med förgasare, den drar bara ca 0.6/milen vid landsväg. Dock är den inte jättesnabb men det är inte något som stör mig. Reservdelarna till Audi 80 är också billiga om man beställer från E-Bay, dom är rätt så billiga på svenska marknaden också.

Kolla på på den sista generationen av Audi 80 (B4), gjord mellan 91 till 94 med 115 hästarsmotorn, dom är riktigt bra förstabilar, dom är oftast ganska problemfria om dom är välskött. Finns både som sedan och kombi också.

Ett par exempel jag skulle slå till på nedan:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Au … =3&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_80 … =3&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Audi_80_Av … =3&w=3
Senast redigerat av BBQ (30 maj 2014)


Evildan
30 maj 2014
#34
Det du skriver om New Beetles motorhuv har ingenting med chassit att göra, det är karossen som du ser på bilen.

Chassit är enkelt förklarat bottenplattan och det som i princip inte syns i form av hjulupphängningar osv.

Civic är bra, definitivt värda en koll av dig.
Billiga att äga och skulle du krocka rejält besparar dess konstruktion oss andra en massa skattepengar för det blir inte tal om några rehabiliteringskostnader för samhället. wink
Dom är med andra ord inte det säkraste att smälla i dom äldre modellerna, men likväl roliga att köra.
Senast redigerat av Evildan (30 maj 2014)

10 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#35
BBQ skrev:
Själv så skulle jag inte spendera mer är 15k på en första-bil, du kommer förmodligen kantstöta bilen nån gång då du inte har så mycket erfarenhet av bilkörning. Jag är också 17 (fyller 18 i Augusti), jag köpte en Audi 80 B3 från 1988 för 6500 kr med mindre småfix. Gamla Audi är faktisk jäkligt trevliga bilar, bra komfort, min 80 har 1.8'an med förgasare, den drar bara ca 0.6/milen vid landsväg. Dock är den inte jättesnabb men det är inte något som stör mig. Reservdelarna till Audi 80 är också billiga om man beställer från E-Bay, dom är rätt så billiga på svenska marknaden också.

Kolla på på den sista generationen av Audi 80 (B4), gjord mellan 91 till 94 med 115 hästarsmotorn, dom är riktigt bra förstabilar, dom är oftast ganska problemfria om dom är välskött. Finns både som sedan och kombi också.

Ett par exempel jag skulle slå till på nedan:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Au … =3&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_80 … =3&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Audi_80_Av … =3&w=3

Har funderat på att lägga runt max 30k faktiskt, och då jag inte kan ett skit om bilar känns det säkrare att lägga lite mer och KANSKE få lite bättre skick...
Tack för länkarna kollar på dem lite just nu smile
Evildan skrev:
Det du skriver om New Beetles motorhuv har ingenting med chassit att göra, det är karossen som du ser på bilen.

Chassit är enkelt förklarat bottenplattan och det som i princip inte syns i form av hjulupphängningar osv.

Civic är bra, definitivt värda en koll av dig.
Billiga att äga och skulle du krocka rejält besparar dess konstruktion oss andra en massa skattepengar för det blir inte tal om några rehabiliteringskostnader för samhället. wink
Dom är med andra ord inte det säkraste att smälla i dom äldre modellerna, men likväl roliga att köra.

Aha förlåt det var karossen jag menade då, mitt misstag smile

Haha, men dem lite nyare modellerna, hur säkra är dem? smile


Sök