Tjo!
Skulle starta igår men vart soppa torrt, ska hämta bensin å så idag.
Utöver de så är fan i mig allt klart!!!!
Hoppas den startar och allt lirar som de ska.
Har gjort en mindre guide ifall ngn skulle få för sig att montera LH2.4 stamm från 240.
LH2.4 från 240 88b montering 740 förgasare:
ALLA STAMMAR ÄR INTE LIKADANA, FÖR ATT BLI HELT SÄKRA SÅ LETA UPP ETT PINOUT SCHEMA OCH PINGA ER FRAM!!
Hänger lite kablar som är klippta, rosa, svart, grön (om ac fanns på tidigare bilen), gul/röd osv.
Såhär kopplade jag:
LH2.4 stammen först sedan vilken den ska kopplas mot:
1.Ström i läge2 och läge 3: blå tunn kabel - ska mot röd kabel i org handsken framme i motorutrymmet "där den gamla lilla stammen satt inkopplad tidigare"
2.Tändningsplus (startmotor samt en styrning till boxarna) blå/gul samt rosa ska kopplas ihop mot - blå/grön i org handsken "se Tips 1 vart org handsken finns"
3. Bränslepumpar gul/röd tjock samt gul/röd tunn - koppla bränslepumparnas plus mot den tjocka och den tunna
4. Hastighets mätar signal blå/svart - grön/vit bakom mätarhuset (kontakten till hastighets mätaren, skarva på en kabel och skarva ihop med den blå/svart på 2.4 stammen)
5. Tempgivare gul kabel - skarvas mot gul/vit i org handsken "se Tips 1 vart org handsken finns"
6. Jord, svart och en kontakt med 4 kablar i (brun/svart) skarva på kablar och lägg mot en bra jordpunkt)
7. Tjock röd x2 - skarvas mot konstant plus (drog en kabel från batteriet)
I motor stammen behöver du skarva detta:
I härvan som går fram till motorn har du två kablar som är klippta (1st blå och 1st vit/röd) dessa ska gå till tändspolen. Hitta dom gamla du hade till förgasar motorn ( samma färg på dessa, du skarvar den blå mot blå och fortsätter sedan med en ny kabel fram till tändspolen. Den röd/vita på lh2.4 stammen skarvar du bara på en ny kabel och går till modulen (den gamla röd/vita ska inte skarvas vidare utan den blir en död kabel).
Oljetryckskabeln (kontakten som sitter under främre delen av grenröret) måste förlängas och original kabeln är svart och går i samma "stam" som generatorn.
Detta behöver du utöver själva stammen:
*Bränslepumpsrelä från 740/940 (Sitter en kontakt på stammen vid kontakterna till boxarna. Kontakten är svart med 6 st "kabelskor" i)
*Bränslepumpar intank och under med filter
*Nya bränsle ledningar "tilloppet till förgasar motorn använde jag som retur"
*Tändförstärkare (från 740/940 insprut)
*En annan motor för LH2.4
*Servo slangar från en insprut bil (servo sitter på fel sida annars
*Boxar
*LMM
*Lödkolv
*Mkt kabel (helst i "rätt färger" men inga gamla kablar, köp NYTT i dom färger som finns och märk upp vilka kablar som är till vad istället)
*Krympslang
*Löd tenn
*Hålsåg så ni får in stammen (passagerarsidan)
För att turbo konvertera så krävs ett spridar motstånd, förlänga LMM, gröna spridare (eller bättre spridare, kolla då om motstånd krävs) samt inpassning av avgassystem, turbo boxar m.m.
Vill ni veta mer om turbo konvertering så skicka ett mail så får ni en bild på hur ni ska göra.
En rekommendation är att göra ALLT seriöst, ju noggrannare man är ju mindre problem uppstår.
Lycka till och skulle det vara några frågor så är de bara att fråga på
Maila eller försök må mig här på forumet.
Fredrik_lingstrom_89@hotmail.com