3692
Sök

Volvo 740 startar inte

110 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Hej,

Jag köpte en Volvo 740 med B230A motor (förgasare) billigt av en polare, eftersom han tänkte skrota den.
När jag skulle provköra, kom jag 100 meter och sen tvärdog den. Nu startar den inte längre.

Rotorn till fördelarlocket var helt slut, så köpte ny rotor, fördelarlock och tändkablar, men den startar fortfarande
inte. Kollade på tändstiften och de var helt svarta och oljiga. Det kommer heller ingen tändning, kommer ingen
gnista från tändstiften. Startmotorn rör på sig normalt, men det är ingen tändning så den startar inte.
Soppa pumpen fungerar eftersom motorn har dränkt sig i soppa nu för att jag prövat starta för många gånger sad

Vet någon vad felet kan vara? Har kollat membranen och den är okej. Kan det vara tändmodulen som pajat?

Mvh, Jocke

197 Inlägg
7 maj 2014
Tändmodul tändspole eller den lilla jäkla avkännaren som sitter uppe vid kamaxeln den har nog dött på minnst 3 av familjens äldre volvo byt den först

110 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
kunghippe skrev:
Tändmodul tändspole eller den lilla jäkla avkännaren som sitter uppe vid kamaxeln den har nog dött på minnst 3 av familjens äldre volvo byt den först

Fick den att starta, det var tändkablarna som satt fel roll
Men tog bort generatorremmen för skulle byta vattenpumpspackningen,
och nu startar den inte längre.. Startmotorn går, men kan det ha nått
att göra med att generator remmarna är borttagna?

Avstängd
11 Inlägg
7 maj 2014
Rätt vanligt på den modellen
bra me dess forum

197 Inlägg
8 maj 2014
vattenpumpspackning ? har du tagit av vatenpumpen så har du lossat kamremen med då misstänker jag ? såfall är det viktigt den sitter helt rätt i läge annars går motorn runt men bilen startar ej

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 maj 2014
kunghippe skrev:
vattenpumpspackning ? har du tagit av vatenpumpen så har du lossat kamremen med då misstänker jag ? såfall är det viktigt den sitter helt rätt i läge annars går motorn runt men bilen startar ej

Nu är du nog ute och trampar på järnhästen. Varför ska man släppa kamrem för att byta vattenpump?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 maj 2014
kunghippe skrev:

Den så kallade lilla jäkla avkännaren sitter i fördelaren fram på motorn på dessa vagnar. Som på 240

197 Inlägg
8 maj 2014
De e ja flåt

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 maj 2014
kunghippe skrev:
De e ja flåt

Även den bäste kan snurra till det ibland hehe

197 Inlägg
10 maj 2014
Lätt hänt

110 Inlägg
14 juni 2014
Trådstartare
Länge sen jag var aktiv på garaget, men det var tändmodulen som krånglade. Bytte den och så fungerade det perfekt smile

Sök