DannyWiik skrev:
Venhus ventilations system Guide.
Sluten vevhus (som org. vevhus återansluts till innan turbon) oljedimman sänker oktantalet och belägger insidan av intercoolern. lägre oktan tal = ökar risken för spikningar. oljebelaggd IC = sänker verkningsgraden av den, minskad effekt.
En liten styling olje catch tank som fins färdig att köpa överallt, har dålig funktion. Pga för små och få anslutningar, för liten volym och ingen baffling.
Det man behöver för att få det att fungera bra är följande.
Oil catch tank volym så stor som möjligt, helst runt 4L. för att sänka hastigheten på vevhus gaserna så fort som möjligt. Så att oljan som är tyngre än luft, har tid att falla till botten, innan den snabbt förs vidare ut.
Baffling inuti som hjälper till att separera resterande oljeparticklarna från luften.
Anslutningar på oil catch tanken.
IN: 2X12mm i överkanten.
UT: 2X12mm i överkanten efter baffling.
Ansluts till innan turbo för slutet system (Vakum = bra) . Eller 2st filter för öppet system (Inget vakum). Eller ansluts dem till avgas systemet. Downpipe eller liknande (Vakum = Bra, men öppet system). Det fins svetsanslutningar till avngassystemet med rätt vinkel för att få vakum där.
UT: 2X12mm i botten, retur till trågets överkant.
För dränering av catch tank.
Så det blir en LUFT/OLJE AVSKILJARE.
Med detta systemet behöver man inte ha någon extra retur från toppen för att dränera överflödig olja i toppen.
Mvh Danny Wiik