Hur tätt det är i en E30 vet jag inte, men i en Golf blir det en helt annan sak jämfört med sedanbilar när det gäller att få fram bastrycket till förar/passagerarstolen. Om du testade Mutantlådan i en Golf så går det inte att jämföra med nuvarande låda i din E46.
Vilken typ av bas är du ute efter (djupbas, "dunk", rock osv)?
Den här basmodellen som du har är inte riktigt som andra basar, det går nämligen att ändra basens parametrar med metallinsatser som stoppas in i magnetens ventilationshål och på så sätt kan man anpassa elementet till olika lådtyper. Fel val av metallinsats till den aktuella lådan kombinerat med fel montering av lådan gör att ljudet inte blir bra och det saknas tryck.
Vilken insats sitter i basen för närvarande (om det nu sitter någon alls), är det "low" eller "mid"?
Basreflexlåda kan ge ordentligt tryck med den där basen, men ljudet kan bli ganska peakat beroende på lådvolym och avstämning. Man kan få till en teoretiskt hyfsat jämn frekvenskurva, men då riskerar porten att bli lång och slotport är nödvändigt enligt min åsikt. Sluten låda ger jämnaste återgivningen.
Med insatsen "mid" skulle jag kunna tänka mig bandpasslåda, då går det dessutom att få in allt ljud i kupen om porten dras upp genom hatthyllan.