3080
Sök

Montera DRL på MC - vad säger lagen o Transportstyrelsen?

tummen mitt i handen
167 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
#1
Nu är förvisso GARAGET mest ämnat för bilar men jag hoppas att ingen misstycker om jag även kör en hojfråga här.   cool

Jag har fått lite tips om att montera DRL dvs varselljus på hojen.

Varselljusen är dom här: 2 x 9 LED High Power Kit EURO Round Style Daytime Running Driving DRL Lights Lamps

Fästet att sätta lamporna på kommer preliminärt att bli detta
Alternativet skruva fast dom på blinkersstagen.

På bilar vill jag minnas att Transportstyrelsen har kravet att det måste vara MINST 600 mm mellan lamporna. Här kommer min fråga - är det samma krav på MC?

För övrigt, jag misstänker att lamporna lyser "för starkt" o inte är EU-godkända eller i vart fall Sverigegodkända men det kan vi lämna därhän då jag tänker tända o släcka dom med separat strömbrytare på styret.   smile

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

2 037 Inlägg
25 juni 2014
#2
elektronikfreak skrev:
Nu är förvisso GARAGET mest ämnat för bilar men jag hoppas att ingen misstycker om jag även kör en hojfråga här.   cool

Jag har fått lite tips om att montera DRL dvs varselljus på hojen.

Varselljusen är dom här: 2 x 9 LED High Power Kit EURO Round Style Daytime Running Driving DRL Lights Lamps

Fästet att sätta lamporna på kommer preliminärt att bli detta
Alternativet skruva fast dom på blinkersstagen.

På bilar vill jag minnas att Transportstyrelsen har kravet att det måste vara MINST 600 mm mellan lamporna. Här kommer min fråga - är det samma krav på MC?

För övrigt, jag misstänker att lamporna lyser "för starkt" o inte är EU-godkända eller i vart fall Sverigegodkända men det kan vi lämna därhän då jag tänker tända o släcka dom med separat strömbrytare på styret.   smile

Om du har dubbla halvljus så lär minst samma avstånd som mellan dem vara godkänt skulle man tycka.
Problemet med att ha dem nära är bland annat att mötande kan uppfatta att man är längre bort än vad man egentligen är, men på motorcyklar så är det inte lätt att montera dem med ordentligt avstånd mellan dem.

Billiga DRL brukar mera ha problemet att de lyser aningen svagt eller att de lyser dåligt i höjd- eller sidled.

Tycker man möter en hel del som har monterat DRL som knappt syns i dagsljus eller från lite vinkel. Även de som monterat dem onödigt nära varandra eller har DRL i extraljusen är lite dumt.

Om man har råd att spendera lite extra så köp riktiga DRL som är godkända och helst av ett kändare märke, för då uppfyller de förhoppningsvis kraven och har längre livstid, och troligen viktigaste av allt! Man syns bra i trafiken dagtid.

tummen mitt i handen
167 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#3
MammDiin skrev:
elektronikfreak skrev:
Nu är förvisso GARAGET mest ämnat för bilar men jag hoppas att ingen misstycker om jag även kör en hojfråga här.   cool

Jag har fått lite tips om att montera DRL dvs varselljus på hojen.

Varselljusen är dom här: 2 x 9 LED High Power Kit EURO Round Style Daytime Running Driving DRL Lights Lamps

Fästet att sätta lamporna på kommer preliminärt att bli detta
Alternativet skruva fast dom på blinkersstagen.

På bilar vill jag minnas att Transportstyrelsen har kravet att det måste vara MINST 600 mm mellan lamporna. Här kommer min fråga - är det samma krav på MC?

För övrigt, jag misstänker att lamporna lyser "för starkt" o inte är EU-godkända eller i vart fall Sverigegodkända men det kan vi lämna därhän då jag tänker tända o släcka dom med separat strömbrytare på styret.   smile

Om du har dubbla halvljus så lär minst samma avstånd som mellan dem vara godkänt skulle man tycka.
Problemet med att ha dem nära är bland annat att mötande kan uppfatta att man är längre bort än vad man egentligen är, men på motorcyklar så är det inte lätt att montera dem med ordentligt avstånd mellan dem.

Billiga DRL brukar mera ha problemet att de lyser aningen svagt eller att de lyser dåligt i höjd- eller sidled.

Tycker man möter en hel del som har monterat DRL som knappt syns i dagsljus eller från lite vinkel. Även de som monterat dem onödigt nära varandra eller har DRL i extraljusen är lite dumt.

Om man har råd att spendera lite extra så köp riktiga DRL som är godkända och helst av ett kändare märke, för då uppfyller de förhoppningsvis kraven och har längre livstid, och troligen viktigaste av allt! Man syns bra i trafiken dagtid.

Tack för ditt svar. Är kravet på¨600 mm mellan lamporna även på hojar så blir det ju tufft. Hade tänkt mig ev någon montering typ den här bilden.

http://www.ephotobay.com/image/montering1.jpg

Vad beträffar ljusstyrkan misstänker jag snarare att det är tvärtom. Att de (ECE R87) godkända DRL LED lamporna lyser svagare än de EJ godkända. Har kollat på de runda LED lampor som är godkända i Sverige som har 1 Watt dioder o där är max 4... ev 5 diodlampor i varje lampa det vanligaste. Sitter det fler dioder i varje lampa så är det bara 0,5 Watt dioder. Likaså de avsmala DRL som har uppåt ett dussin dioder i varje hus/lampa har bara 0,5 Watt dioder.

Vad som är unikt med de jag köpt från Asien är att det är 9 stycken 1 Watt dioder i varje lampa. Misstänker att det är enda orsaken till att de inte är godkända i Sverige. De avger helt enkelt för starkt sken. Men det är min egna teori. För mig har det väl ingen betydelse vad jag betalar eller VAR jag köper dom. Det viktigaste är väl att dom ger ett rejält starkt o kraftigt sken o inte som du själv påpekar - lyser svagt.

För mig som hojåkare är ju det viktigaste att jag syns o uppmärksammas på vägen.  smile

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

106 Inlägg
27 juni 2014
#4
Har ett liknande arrangemang på min mc. Blev stoppad i en kontroll  och fick ombesiktning för detta.
Vid efterföljane ombesiktning frågade jag vad som gäller.Man får ha två lampor tända samtidigt med mc´s halvljus om dessa är E-märkta. Drl-ljus endast om dett är typgodkänt på mc´n. Något krav på avstånd mellan lamporna finns inte då en mc endast får ha har en strålkastare.Alltså drl endast på typgodkänd mc. Drl + orginal halvljus ok.

tummen mitt i handen
167 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#5
Nu blev jag ärligt talat lite förvirrad o osäker...

tucce skrev:
Har ett liknande arrangemang på min mc. Blev stoppad i en kontroll  och fick ombesiktning för detta.

Det kan jag iof sig förstå om du blir stoppad av snuten o kör med ej godkända (E-märkta enligt R87/RL00). Men då är det ju bara att koppla ur DRL-lamporna o åka till bilprovningen o besiktiga på det ordinarie halvljuset. Bilprovningen kan ju inte ha åsikter om man har monterade ej godkända lampor som inte är inkopplade. Alt byta ut DRL-lamporna mot några som är E-märkta enligt R87/RL00.

Å andra sidan... DRL-lampor som är köpta o godkända i övriga EU borde ju även vara godkända i Sverige.

tucce skrev:
Vid efterföljane ombesiktning frågade jag vad som gäller.Man får ha två lampor tända samtidigt med mc´s halvljus om dessa är E-märkta.

Är du säker på detta? För bil gäller ju att det ordinarie halvljuset ska vara släckt när DRL-lamporna lyser dagtid o på kvällstid när det ordinarie ljuset (halv- resp helljus) är tänt ska DRL-lamporna vara släckta.

tucce skrev:
Drl-ljus endast om dett är typgodkänt på mc´n.

Menar du att hojen måste vara typad med just dessa lampor? Dvs det inte bara är att eftermontera DRL-lampor på en gammal MC o så är allt frid o fröjd? Krävs verkligen ombesiktning?

tucce skrev:
Något krav på avstånd mellan lamporna finns inte då en mc endast får ha har en strålkastare.

Många nyare hojar har ju två körstrålkastare!???

tucce skrev:
Alltså drl endast på typgodkänd mc. Drl + orginal halvljus ok.

Jag får maila Transportstyrelsen o höra vad de säger. DRL + ordinarie halvljus är i vart fall förbjudet på bil.  wink

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

tummen mitt i handen
167 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#6
RÄTTELSE

Har fått meddelande från Tyskland om vad som gäller i HELA EU - DRL (varselljus) får lysa efter mörkrets inbrott med reducerad effekt tillsammans med halvljuset! Dvs kvällstid kan DRL användas som parkeringsljus om effekten reduceras.

OBS att ovanstående gäller bil! Hur det är med MC återstår dock.  roll
Senast redigerat av elektronikfreak (29 juni 2014)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

2 037 Inlägg
29 juni 2014
#7
elektronikfreak skrev:
RÄTTELSE

Har fått meddelande från Tyskland om vad som gäller i HELA EU - DRL (varselljus) får lysa efter mörkrets inbrott med reducerad effekt tillsammans med halvljuset! Dvs kvällstid kan DRL användas som parkeringsljus om effekten reduceras.

OBS att ovanstående gäller bil! Hur det är med MC återstår dock.  roll

Ja har sett vissa bilar som har så men anser själv det är lite konstigt när de har DRL på samma plats som dimljusen vanligen är. Blir lite som fyra ljuspunkter då fastän de lyser med reducerad effekt.

106 Inlägg
1 juli 2014
#8
Vägverkets Författningssamling  VVFS 2003:23 :

"28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare"

Att flertalet sporthojjar har två lampor beror på att de räknas som en lykta om avståndet cc inte överskrider 200mm


60 § Varsellykta

1.       får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2.       får kombineras med annan lykta eller strålkastare,
3.       får bilda flerfunktion med annan lykta än körriktningsvisare.

Tre lyktor framåt som visar vitt eller gult ljus är tiiåtet på mc

Egen
277 Inlägg
2 juli 2014
#9
Ett tips i vilket fall.
Köp INTE  dom du länkade om du vill ha dem för att synas.
Det är skitdåligt ljus från dem..


Sök