3202
Sök

Abs lyser i hög fart Volvo 940

5 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej har haft ett problem med abs som jag börjat tröttna på och vill få fixat nu
Abs lampan tänds när ja ligger på e4an i över 120 efter ett bra tag. Och kör man typ 140 och ska bromsa hugger abs in och blir vingligt som fan. Men så fort ja startar om bilen lyser ingen lampa och de blir lika dant igen vid hög fart. Har felsökt men den hittade inget va volvos orginal felsökare. Så är tacksam för svar vad de skulle kunna tänkas va för ligger ja i 90 och bromsar hugger de inget. Kollat kransarna fram de verks inte spruckna.

460 Inlägg
22 juni 2014
#2
det är inte så att du har olika rullomkrets på fram och bakhjul? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 juni 2014
#3
Det kan bli dålig kontakt i kablaget till givarna. I värsta fall får man byta givare men det kan gå bra att skarva med ny kabel så slipper man byta givaren. Kolla så att infästningen till givaren inte är sned eller defekt. Avståndet mellan givare och krans skall vara 3-5mm, inte mer.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
#4
Har exakt samma däck runt om. Men kvittar är lika dant osvsett

Får ta och kolla givarna nån dag då

102 Inlägg
22 juni 2014
#5
Hade exakt samma fel på min gamle 945'a -95.
Kuggkransen var helt sönder rostad, bytte den och givaren, sedan funkade det!

5 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#6
TurboRiddarn skrev:
Hade exakt samma fel på min gamle 945'a -95.
Kuggkransen var helt sönder rostad, bytte den och givaren, sedan funkade det!

Är de jobbigt och bytta de på 940?

102 Inlägg
24 juni 2014
#7
thesik96 skrev:
TurboRiddarn skrev:
Hade exakt samma fel på min gamle 945'a -95.
Kuggkransen var helt sönder rostad, bytte den och givaren, sedan funkade det!

Är de jobbigt och bytta de på 940?

Tog mig 4 timmar totalt, och var första gången. Du är tvungen att ta av hela navet, och om skivan är rostig finns risken att den blir förstörd när du ska försöka få loss den av allt bankande. cool
En rekommendation som jag dumt nog inte gjorde är att byta skölden när allt ändå är nere! smile

5 Inlägg
4 juli 2014
Trådstartare
#8
TurboRiddarn skrev:
thesik96 skrev:
TurboRiddarn skrev:
Hade exakt samma fel på min gamle 945'a -95.
Kuggkransen var helt sönder rostad, bytte den och givaren, sedan funkade det!

Är de jobbigt och bytta de på 940?

Tog mig 4 timmar totalt, och var första gången. Du är tvungen att ta av hela navet, och om skivan är rostig finns risken att den blir förstörd när du ska försöka få loss den av allt bankande. cool
En rekommendation som jag dumt nog inte gjorde är att byta skölden när allt ändå är nere! smile

aj då, skivorna är inte så gamla så sitter rätt löst, aja får la ta och kolla på de nån dag när man orka, ja har inga bromssköldar fram


Sök