2711
Sök

Volvo 940, hur mycket vågar man ladda?

15 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#1
tjennare! vet inte om detta borde gå som avancerad.. men har en volvo 940 ltt classic med guldbox, har inga chip men har progressiv btr av bra kvalité. bytte till denna då en sa till mej att göra det eftersom bilen gick snålt.. det gjorde jag och de blev bättre å sen bytte jag bränslefilter och då går den jävligt fett.. kör nu med detta och 1.0 bar i laddtryck, det är fof bra med soppa. vågar man köra såhär utan att få problem med bilen? alltså paja den tex turbo, topp osv.. känner mej osäker så vill ha lite mer koll på det, kan tillägga att spikningar finns ej! smile
chip ska fixas nu i veckan
mvh Johan

2 452 Inlägg
29 juni 2014
#2
jag hade inte kört så i ladd utan ett bränslechip....1,0 är mycket utan o veta att den ger dig den soppan du ska ha...

döden kommer tillbaka

15 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#3
misstänkte detta, dock är de bra färg på tändstift och som sagt inga spikningar… chip är påväg till mej så detta monteras nån dag nu i veckan, men dessa är mappade till org btr, tror du det spelar nån roll om jag fortsätter köra med progressiv? är väldigt nöjd med den nya btr:en för övrigt och vill ha den kvar wink

29 Inlägg
30 juni 2014
#4
Helt original kan man ladda upp till 0,98-1bar utan problem, om det händer att du skulle råka ladda över så bryter bilen automatiskt för att förhindra spikningar. Inget ska ta skada såvitt jag vet iaf.. Sen är det naturligtvis bäst med chip om du vill vara helt "safe " så att säga ^^
Om bilen ändå skulle bryta så är nog bränslepumpen inte så frisk.

Dinner is served....Bitchääs!!

305 Inlägg
30 juni 2014
#5
Har du originalkammen så skulle jag tro att det spikar. Om du hör det i en gammal herrgårdsvagn är en annan femma.
Inte nån större ide att ladda mer än 1bar då din 13g bygger ett mottryck som heter duga.
Skaffa chip, byt kam och köp en org btr.


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
4 juli 2014
#6
GreenDanger skrev:
Det ända som är "safe " i trim världen är när den står i garaget utöver det så kan de rasa när som ;-)

växellådan på min gick mystiskt sönder när den stog still i garaget under natten.. funkade på kvällen men inte dagen efter.. så de där stämmer icke.. man är aldrig safe!! xD

~Andy~

2 266 Inlägg
4 juli 2014
#7
Bond trimma min 945 turbo.
Klämde btr i ett skruvstäd ca 3mm så bränsletrycket vart högre.
Plocka bort katten
Satte en platta för original bypassen på turbon
Sportluftfilter
Tanka 95 och etanol bland typ 70-30 60-40
Och ställde upp laddtrycket till 1,6 med peak på 1,8

Detta höll ca 3år sen börja vevhustrycket bli högt

Åkte jämt med en saab 9000 aero trimmad av maptun eller var de nordic samt en saab 93 ss också trimmad av en  saab trimmare. Satt såna dekaler lite varstans på bilen.

Att de höll för mig vet jag inte då detta var bara en härjar bil

svetsdiff !!!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
5 juli 2014
#8
PMPerformance skrev:
Bond trimma min 945 turbo.
Klämde btr i ett skruvstäd ca 3mm så bränsletrycket vart högre.
Plocka bort katten
Satte en platta för original bypassen på turbon
Sportluftfilter
Tanka 95 och etanol bland typ 70-30 60-40
Och ställde upp laddtrycket till 1,6 med peak på 1,8

Detta höll ca 3år sen börja vevhustrycket bli högt

Åkte jämt med en saab 9000 aero trimmad av maptun eller var de nordic samt en saab 93 ss också trimmad av en  saab trimmare. Satt såna dekaler lite varstans på bilen.

Att de höll för mig vet jag inte då detta var bara en härjar bil

hoppas verkligen inte du är seriös och faktiskt tipsar om detta? big_smile

~Andy~

2 266 Inlägg
5 juli 2014
#9
Vill du chansa, jag garanterar inget.
Så länge du har bränsle i överflöd så klarar man motorn.
Sen var motorn ochippad dom två första vintrarna.
Vart viking chip och en seriös btr proggresiv sådan.

svetsdiff !!!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
5 juli 2014
#10
PMPerformance skrev:
Vill du chansa, jag garanterar inget.
Så länge du har bränsle i överflöd så klarar man motorn.
Sen var motorn ochippad dom två första vintrarna.
Vart viking chip och en seriös btr proggresiv sådan.

nää jag håller mig till seriösa sätt att trimma en bil istället för att gissa och att den ska dra massa extra soppa som slöar ner skrotet..

~Andy~

2 266 Inlägg
6 juli 2014
#11
Ja 1,5-2 liter milen var ingen konst oavsett hur lugnt man åkte. Men de spela inge roll då för min var bara en härjar bil.
Hade en normal bruksbil samtidigt.

svetsdiff !!!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
6 juli 2014
#12
PMPerformance skrev:
Ja 1,5-2 liter milen var ingen konst oavsett hur lugnt man åkte. Men de spela inge roll då för min var bara en härjar bil.
Hade en normal bruksbil samtidigt.

Dessutom gör inte en 13t turbo någon nytta över 1.1 bar..

~Andy~

2 266 Inlägg
6 juli 2014
#13
Andyy90 skrev:
PMPerformance skrev:
Ja 1,5-2 liter milen var ingen konst oavsett hur lugnt man åkte. Men de spela inge roll då för min var bara en härjar bil.
Hade en normal bruksbil samtidigt.

Dessutom gör inte en 13t turbo någon nytta över 1.1 bar..

Inte optimalt kankse men roligt va de fast de kanske var mest varmluft big_smile

svetsdiff !!!

15 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
#14
tackar för många bra svar! smile den går fortfarande men har skaffat mig en 16T som är moddad att passa på 940, dock var inget fäste med men det kan man väl bygga ett själv.. dock behöver jag tips på hur man gör detta och sen har jag blivit snål så köper biltema å bygger 3'' rör.. går detta att köra med org insprut? har ju iaf btr som ger gött med sås! smile är ganska dålig på just optimering men tror ni detta kan vara en bra setup? alltså 16T, 3'' avgas, prog btr, och chip?


Sök