Oddish skrev:
Tack Christoffer! Jag kollade idag och är säker på att jag har Premium 150. Det sitter två små högtalare i hatthyllan men hålen för 6x9 är tomma.
Jag gör nog så att jag tar signal från dörrhögtalaren (vänster sida har jag hört rekommenderas).
Ström får jag väl dra hela vägen från batteriet. Någon som vet om det finns ett lämpligt hål i torpedväggen att dra kabeln igenom? Man kanske kan gå via högersidan istället för där finns redan ett kupévärmaruttag. Några tips?
Hur blir det med remoten? Var får jag remote-signal?
Inga problem, bara kul att kunna hjälpa till.
Ja om det är så så har du garanterat Premium 150, om nu inte förra ägaren behöll 6x9" högtalarna då.
Om du bara ska ha signal till en baslåda så räcker det att ta signal från vänster dörrhögtalare ja. Jag själv körde dock på en annan lösning och lödde in en hög till lågnivå omvandlare direkt i AMP1an, funkar kalas och blev väldigt smidigt!
Strömkabel bör du dra från batteriet ja, jag drog den genom torpedväggen precis brevid kabeln för kupevärmareuttaget. Fick lov att borra upp ett hål där men det är inte särskillt svårt när man väl har väggen tom från mattor och skit. Se till så att du får en rejäl tätning mot kabeln bara, så att du inte nöter av den och inte häller får in vatten i kupén.
För remotesignal så finns det väl egentligen bara två vettiga alternativ. Alternativ ett är att ta från den nedersta vänstra säkringen i bakre säkringsboxen, men då kommer den bara vara aktiv när bilen är på. Alternativ två som jag själv kör med är att köpa en adapter från tex:
MDS. Bara att koppla in den på + & -, samt nån av högtalarkablarna. Eller om du ändå ska ha en hög till lågnivå omvandlare för din baslåda så kan du köpa tex
denna. Köpte själv en som ligger på posten och väntar nu, ska hem och testa den ikväll.
Lycka till med bygget nu, och fråga på om det är något mer du undrar över.
MVH// Christoffer