2475
Sök

Köpråd: 19T Turbo till 850T5

154 Inlägg
10 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej, nu har jag bestämt att byta ut min 16T mot en 19Ts turbo efter lönen, problemet sitter i att jag inte har den blekaste aning om vad som krävs för att byta ut den, vad mer jag kan behöva byta ut för att den ska fungera ihop? Downpipe har jag hört att man behöver byta ut osv så att det passar.

Kan en 19T fungera ihop med ett Steg 3 chip från BSR? Jag mejlade dessvärre BSR och dom sade att det lär gå sämre än vad det gör nu, men jag tror att det är något som dom säger för att bara det som ingår i deras trimpaket är tänkt att passa, vilket är förståeligt.

Så kortfattat är frågorna:

1. Var finns en 19T turbo av bra kvalitet som passar i en Volvo 850T5 2,3L -94?
2. Vad ska jag tänka på?
3. Vad måste man byta ut för att den ska passa?
4. Stämmer det som BSR säger eller kan det bli bättre med 19T?
5. Passar den som handen i handsken eller måste man försöka göra mer plats i motorrummet?

Tacksam för svar!

Mvh Philip

Volvo 850 T5 -94

309 Inlägg
10 juli 2014
#2
MSph skrev:
Hej, nu har jag bestämt att byta ut min 16T mot en 19Ts turbo efter lönen, problemet sitter i att jag inte har den blekaste aning om vad som krävs för att byta ut den, vad mer jag kan behöva byta ut för att den ska fungera ihop? Downpipe har jag hört att man behöver byta ut osv så att det passar.

Kan en 19T fungera ihop med ett Steg 3 chip från BSR? Jag mejlade dessvärre BSR och dom sade att det lär gå sämre än vad det gör nu, men jag tror att det är något som dom säger för att bara det som ingår i deras trimpaket är tänkt att passa, vilket är förståeligt.

Så kortfattat är frågorna:

1. Var finns en 19T turbo av bra kvalitet som passar i en Volvo 850T5 2,3L -94?
2. Vad ska jag tänka på?
3. Vad måste man byta ut för att den ska passa?
4. Stämmer det som BSR säger eller kan det bli bättre med 19T?
5. Passar den som handen i handsken eller måste man försöka göra mer plats i motorrummet?

Tacksam för svar!

Mvh Philip

1. På Volvo, alternativt Blocket/skroten
2. Att du behöver spridare+mjukvara
3. Osäker
4. Det stämmer som dom säger
5. Den passar

Sen att du skulle ha 325hk nu med 16T steg3 mjukvara kan du fetglömma cool snarare runt 250

154 Inlägg
11 juli 2014
Trådstartare
#3
maaw skrev:
MSph skrev:
Hej, nu har jag bestämt att byta ut min 16T mot en 19Ts turbo efter lönen, problemet sitter i att jag inte har den blekaste aning om vad som krävs för att byta ut den, vad mer jag kan behöva byta ut för att den ska fungera ihop? Downpipe har jag hört att man behöver byta ut osv så att det passar.

Kan en 19T fungera ihop med ett Steg 3 chip från BSR? Jag mejlade dessvärre BSR och dom sade att det lär gå sämre än vad det gör nu, men jag tror att det är något som dom säger för att bara det som ingår i deras trimpaket är tänkt att passa, vilket är förståeligt.

Så kortfattat är frågorna:

1. Var finns en 19T turbo av bra kvalitet som passar i en Volvo 850T5 2,3L -94?
2. Vad ska jag tänka på?
3. Vad måste man byta ut för att den ska passa?
4. Stämmer det som BSR säger eller kan det bli bättre med 19T?
5. Passar den som handen i handsken eller måste man försöka göra mer plats i motorrummet?

Tacksam för svar!

Mvh Philip

1. På Volvo, alternativt Blocket/skroten
2. Att du behöver spridare+mjukvara
3. Osäker
4. Det stämmer som dom säger
5. Den passar

Sen att du skulle ha 325hk nu med 16T steg3 mjukvara kan du fetglömma cool snarare runt 250

Nej med enbart 16T Steg3 så har den inte det. Men jag har inte bara det smile

Volvo 850 T5 -94

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
11 juli 2014
#4
19T är billigast på Volvo ny överlägset alla andra sidor på nätet. Övriga "billiga" är kina kopior.

Tänk på att dina stakar inte gillar mycket mer än vad du redan laddar ord på din 16T. Så skulle jag vara du så hade jag bytt stakar innan jag byter turbo och sen hade man slängt dit en annan turbo. 3" avgas och chip, spridare och större IC och tryckrör och vänt  ic rören så då börjar vi snacka lite.

Stakarna är riktiga blompinnar på dessa motorer så över 1.1 bar då lever motorn verkligen på övertid. Kanske något mer om man verkligen har koll på evt spikningar.
Senast redigerat av Extrazz (11 juli 2014)


154 Inlägg
11 juli 2014
Trådstartare
#5
Extrazz skrev:
19T är billigast på Volvo ny överlägset alla andra sidor på nätet. Övriga "billiga" är kina kopior.

Tänk på att dina stakar inte gillar mycket mer än vad du redan laddar ord på din 16T. Så skulle jag vara du så hade jag bytt stakar innan jag byter turbo och sen hade man slängt dit en annan turbo. 3" avgas och chip, spridare och större IC och tryckrör och vänt  ic rören så då börjar vi snacka lite.

Stakarna är riktiga blompinnar på dessa motorer så över 1.1 bar då lever motorn verkligen på övertid. Kanske något mer om man verkligen har koll på evt spikningar.

Hur stor process är det att byta stakar i min bil, tror du? Jag har själv inte den blekaste aning.
Vad kostar en 19T Turbo på Volvo på ett ungefär? Nämnde tidigare att den är chippad från BSR med Steg 3 och har 3", bör jag byta chip eller kan den fungera ihop?

IC med nya tryckrör samt spridare ska jag köpa också. Men vad för spridare fungerar bäst? 630cc?

Tackar för ditt svar!

Volvo 850 T5 -94

1 679 Inlägg
11 juli 2014
#6
Annars har jag en jättefin Mitsu 19T agg till salu med rak konisk anslutning.
Även nya H-Profil stakar om du skulle vilja byta dom också smile

Paket pris på 6000kr smile


1 587 Inlägg
11 juli 2014
#7
Lånar tråden lite. Jag går i samma tankar som du, ha dit en 19T, H-profilare och
självklart en ordentlig mappning MEN !
Stämmer det att stakarna måste vägas och att dom måste balanseras och massa sånt skit ?
En från jobbet talade om det för mig men jag visste inte vad jag skulle tro faktiskt.


1 679 Inlägg
11 juli 2014
#8
Severin skrev:
Lånar tråden lite. Jag går i samma tankar som du, ha dit en 19T, H-profilare och
självklart en ordentlig mappning MEN !
Stämmer det att stakarna måste vägas och att dom måste balanseras och massa sånt skit ?
En från jobbet talade om det för mig men jag visste inte vad jag skulle tro faktiskt.

Det kan vara bra att väga stakarna så man kan placera ut dom med så liten differens som möjligt.

Desto mer balanserad motor desto lättare jobbar den smile
Sen går det att balansera olika noggrant.
Stakar
Kolvar
Vevaxel
Eller allt tillsammans.


1 587 Inlägg
11 juli 2014
#9
OKej för jag hade fått höra att att stakarna ska viktas sen ska allt upp i nån maskin som balanserar alla delar när hela skiten sitter ihop liksom. Och sen skulle nåt annat skit slipas in och slipas om och jag vettefan han räknade upp en massa jäkla skit och det skulle väl landa på omkring 60.000 :S.. Låter det här troligt eller vafan?!


8 250 Inlägg
11 juli 2014
#10
MSph skrev:
Hur stor process är det att byta stakar i min bil

IC med nya tryckrör samt spridare ska jag köpa också. Men vad för spridare fungerar bäst? 630cc?

Att byta stakar enkelt förklarat innebär att plocka ur motorn ur bilen och riva ner den i småbitar och sätta ihop den igen. I samma veva så blir det ju en del annat man bör byta samtidigt. Så storleken på det projektet beror på hur bra resultat man vill ha.

Spridare räcker ju med betydligt mindre än 630cc om du inte har tankar om E85. På bensin så räcker 350cc långt.

Severin skrev:
Stämmer det att stakarna måste vägas och att dom måste balanseras och massa sånt skit ?
En från jobbet talade om det för mig men jag visste inte vad jag skulle tro faktiskt.

Att vikta och balansera är aldrig fel. Det man måste göra är att mäta så att stakarna är raka, att både stor- och lilländen är runda och att lagerspelen är rätt.


1 587 Inlägg
11 juli 2014
#11
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
Hur stor process är det att byta stakar i min bil

IC med nya tryckrör samt spridare ska jag köpa också. Men vad för spridare fungerar bäst? 630cc?

Att byta stakar enkelt förklarat innebär att plocka ur motorn ur bilen och riva ner den i småbitar och sätta ihop den igen. I samma veva så blir det ju en del annat man bör byta samtidigt. Så storleken på det projektet beror på hur bra resultat man vill ha.

Spridare räcker ju med betydligt mindre än 630cc om du inte har tankar om E85. På bensin så räcker 350cc långt.

Severin skrev:
Stämmer det att stakarna måste vägas och att dom måste balanseras och massa sånt skit ?
En från jobbet talade om det för mig men jag visste inte vad jag skulle tro faktiskt.

Att vikta och balansera är aldrig fel. Det man måste göra är att mäta så att stakarna är raka, att både stor- och lilländen är runda och att lagerspelen är rätt.

Okej, riskerar man att det rasar om man skippar balanseringen ? Nu kom jag på, han nämnde också att man är tvungen att slipa in ventiler och sätena om på nytt också..

Hur mäter man att dom är raka ? I en mät maskin eller ? Vad menar du med lagerspelen?
Fan nu är jag säkert skit jobbig men jag måste fråga annars fattar jag aldrig sad haha
Vart kan jag läsa mig till all sån här information? Så att man lär sig det ordentligt och kanske vågar sig på att
utföra allt själv..


154 Inlägg
11 juli 2014
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
Hur stor process är det att byta stakar i min bil

IC med nya tryckrör samt spridare ska jag köpa också. Men vad för spridare fungerar bäst? 630cc?

Att byta stakar enkelt förklarat innebär att plocka ur motorn ur bilen och riva ner den i småbitar och sätta ihop den igen. I samma veva så blir det ju en del annat man bör byta samtidigt. Så storleken på det projektet beror på hur bra resultat man vill ha.

Spridare räcker ju med betydligt mindre än 630cc om du inte har tankar om E85. På bensin så räcker 350cc långt.

Tack Marlboroman. Då får jag fundera ett tag till och börja läsa på då! :)

Volvo 850 T5 -94

8 250 Inlägg
11 juli 2014
#13
Severin skrev:
Okej, riskerar man att det rasar om man skippar balanseringen ? Nu kom jag på, han nämnde också att man är tvungen att slipa in ventiler och sätena om på nytt också..

Rasrisken ökar och livslängden förkortas desto större obalans man har.

Severin skrev:
Hur mäter man att dom är raka ? I en mät maskin eller ? Vad menar du med lagerspelen?

Det finns några olika varianter på det, men det krävs speciell utrustning för det.

Lagerspel är alltså avståndet mellan till exempel ett vevlager och vevaxeln. Det ska ju vara ett utrymme mellan dem där oljan kan få plats. Och det utrymmet för inte vara för stort eller för litet.


1 587 Inlägg
11 juli 2014
#14
Marlboroman skrev:
Severin skrev:
Okej, riskerar man att det rasar om man skippar balanseringen ? Nu kom jag på, han nämnde också att man är tvungen att slipa in ventiler och sätena om på nytt också..

Rasrisken ökar och livslängden förkortas desto större obalans man har.

Severin skrev:
Hur mäter man att dom är raka ? I en mät maskin eller ? Vad menar du med lagerspelen?

Det finns några olika varianter på det, men det krävs speciell utrustning för det.

Lagerspel är alltså avståndet mellan till exempel ett vevlager och vevaxeln. Det ska ju vara ett utrymme mellan dem där oljan kan få plats. Och det utrymmet för inte vara för stort eller för litet.

Jaha dvs det är ett passnings hål på det, exempel en H7a eller liknande. Det ska ju finnas toleranser på det eller generell ISO tolerans, 2768-1.


8 250 Inlägg
11 juli 2014
#15
Severin skrev:
Jaha dvs det är ett passnings hål på det, exempel en H7a eller liknande. Det ska ju finnas toleranser på det eller generell ISO tolerans, 2768-1.

Toleranser finns på vilka spel det ska vara. Men man använder inte en tolk för att mäta fram på det på samma sätt som man skulle göra med ett borrat/brotschat hål.



Sök