3643
Sök

BMW E39 523I -98 bensin problem mellan 15-20 liter motorn dog

KkEeMmOo
7 juli 2014
Trådstartare
Hejsan

köpte BMW 523i -98:a för 2 dagar sen med halvtank förra ägaren nämnde inget om problemet,
Var påväg igår till en vän och bilen dog precis som att han fick soppa torsk mellan 15-20L,
tankade den med 5 liter och bilen startade igen kan det vara bensin regulatorn eller vad den heter inne i tanken så fall vilken är det högra eller vänstra?.
Åkte idag till macken och tankade 50 liter bensin och körde lite med den men på den digitala mätaren så räknar han ner bensinen fort precis som att den dricker 20 liter hmm
och den till vänster bensin mätaren går ner men ökar igen konstigt beter den sig hmm snälla hjälp.

KkEeMmOo
7 juli 2014
Trådstartare
Ingen som vet nått?

4 Inlägg
7 juli 2014
Bränslepumpen under baksätet . Givaren sitter bredvid pumpen, en flotör.

4 Inlägg
7 juli 2014
Kolla bränslerelä först.

KkEeMmOo
7 juli 2014
Trådstartare
marw skrev:
Kolla bränslerelä först.

Vart sitter bränslerelä?

KkEeMmOo
7 juli 2014
Trådstartare
marw skrev:
Bränslepumpen under baksätet . Givaren sitter bredvid pumpen, en flotör.

Är det bara en eller är det 2 pumpar på vara sin sida?

4 Inlägg
7 juli 2014
En pump högra sidan bak. Reläet sitter i bakluckan.

http://www.bimmerfest.com/forums/attach … 1236273564

När är bränslefilter senast bytt?
Senast redigerat av marw (7 juli 2014)

29 Inlägg
7 juli 2014
Har samma problem på min...  Tycker att mätaren rör sig väldigt hoppigt just nu ibland verkar den fungera perfekt, ibland stannar nålen och ibland ser det ut som om det skulle vara hål i tanken... Detta är tydligen rätt vanligt.
Har läst mig till via div forum mm att det sitter två avkännare under baksätet, en på höger och en på vänster sida, man kopplar bort batteriet och skruvar sedan lös dessa och provar att rengöra kontakter och själva flotören(?) mm. Funkar inte detta kan ena eller båda behöva bytas.
OBS Detta är vad jag läst mig till via div forum mm och inget jag kan garantera stämmer OBS
Har även läst att detta problem kan påverka sifforna för den genomsnittliga bensinförbrukningen.
nån som vet om nått av detta stämmer?

4 Inlägg
8 juli 2014
https://www.youtube.com/watch?v=5uHc35c6fHA

2.08 i filmen ser du flottören. Det är den svarta lilla lådan som sitter på en metalpinne (vänsterkant del av bilden). Den anger mängd bränsle i tanken.
Senast redigerat av marw (8 juli 2014)

71 Inlägg
11 juli 2014
väldigt vanligt med kabelbrott i armaturen på dessa bilar. men finns även en sk jetstrålepump som pumpar över soppa från vänster tankhalva när högersidan understiger en viss nivå.inte så ofta den pajar men om huvudpumpen i höger tankhalva börjar bli dålig kan de bli dålig skjuts i systemet o då funkar inte jetstrålepumpen optimalt,

KkEeMmOo
14 juli 2014
Trådstartare
Tjena allihop och ska först tacka er för tiden ni tar er till. Va ute precis o kollade runt pumpen på höger sida och den visa tecken på att den fungerar, jag kollade samtidigt att den va nerklickad i tanken rätt och kollade kablarna på både vänster och höger sida. Nu till det roliga, satte dit kontakten på den högra sidan men den vänstra va inte dit satt och vred om nyckeln till läge 2 men den visade att den inte hade nån bensin, vred tillbaka och klickade i vänstra sidans kabel och då visade den halv tank. Kan de vara som så att höger sida inte reglerar bensinen ? eller är jag helt ute och cyklar hmm ?

KkEeMmOo
14 juli 2014
Trådstartare
Köpte bilen för ca 2 veckor sen men han ja köpte den av nämnde inget och han är helt spårlöst försvunnen från sverige.

marw skrev:
En pump högra sidan bak. Reläet sitter i bakluckan.

http://www.bimmerfest.com/forums/attach … 1236273564

När är bränslefilter senast bytt?

KkEeMmOo
14 juli 2014
Trådstartare
exakt samma symtomer har jag med funderar starkt på att köpa hem både vänster och höger sida svårt och veta vilken av dom det är /flotörer)

Jonble skrev:
Har samma problem på min...  Tycker att mätaren rör sig väldigt hoppigt just nu ibland verkar den fungera perfekt, ibland stannar nålen och ibland ser det ut som om det skulle vara hål i tanken... Detta är tydligen rätt vanligt.
Har läst mig till via div forum mm att det sitter två avkännare under baksätet, en på höger och en på vänster sida, man kopplar bort batteriet och skruvar sedan lös dessa och provar att rengöra kontakter och själva flotören(?) mm. Funkar inte detta kan ena eller båda behöva bytas.
OBS Detta är vad jag läst mig till via div forum mm och inget jag kan garantera stämmer OBS
Har även läst att detta problem kan påverka sifforna för den genomsnittliga bensinförbrukningen.

29 Inlägg
14 juli 2014
KkEeMmOo skrev:
exakt samma symtomer har jag med funderar starkt på att köpa hem både vänster och höger sida svårt och veta vilken av dom det är /flotörer)

Jonble skrev:

Ska själv prova att hitta felet på min när tid finns... Uppdatera om du får till nått smile

71 Inlägg
14 juli 2014
tror du kan se data från de där flottörerna med ett lite mer avancerat diagnos program.

KkEeMmOo
15 juli 2014
Trådstartare
vet inte har inte testat det sålde min verkstad med all utrustning hmm nu måste man pröjsa för allt man vill ha gjort på bilen hmm. ska kolla upp det

sumho skrev:
tror du kan se data från de där flottörerna med ett lite mer avancerat diagnos program.

Sök