2550
Sök

Volvo 940 Turbo motorbygge på G.

Bilen får en helt nybyggd motor med ett mål på minst 500hk

11 574 Visningar
Uppdaterades senast 20 juli 2014
312 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#1
Är väl dags att visa lite vad man håller på med i garaget efter lite påtryckningar smile

Utgångsprojektet är min röda Volvo 940 Turbo som snart är inkörd efter 37000 mil tongue
https://www1.garaget.org/archive/136/135031/186740/186740-3192900.jpg

Bilen har under åren fått lite små uppgraderingar och setupen såg ut såhär:
16T turbo med 7ans avgashus 3" utblås 1,5 bar laddtryck
Blåa spridare från V70T5 391@3,8Bar
LMM som är 73 mm.
Ställbar BTR.
Rostfritt 3" system
Ny Intercooler
V-power

Bilen bromsades i sommras till 232HK/369NM på hjulen 273/419 i motorn på ca 1,5 bars laddtryck. Inte så illa för en oöppnad motor med T-kam som gått 37000+

https://www1.garaget.org/archive/136/135031/186740/186740-3192905.jpg


Men suget efter mer hästkrafter börjar bli större och då duger ju inte original grejer.

Så en ny bottendel och topp inhandlades. Sakerna kommer från en 740 som är bromsad till 500 WHP så det finns potential i grejorna big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-53d38b8a155de56037125be51444dc97.jpg

Motorn plockades isär för att kolla så att allt stod rätt till och allt var som tur var som nytt ( Tyvärr inga bilder)

Passade även på att måla motorn så den fick rätt färg big_smile

https://www1.garaget.org/archive/136/135031/186740/186740-3298041.jpg

I bottendelen sitter det H-profils stakar och smidda kolvar så ska stå pall för en del del laddtryck och hästkrafter.
Toppen är en 531 som har fått sig en rejäl portning med något större ventiler och lite annat sånt magiskt.
Sitter även hårdare fjädrar. Kamaxeln är en omslipad variant på VX3 har tyvärr inte så mycket info om den men hoppas på att det kommer lira fint.

Kommer mer info ikväll smile


312 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#2
Bygget kommer vara indelat i två etapper. Etapp ett blir att få ihop motorn med original styrsystem och turbo. Nästa steg blir att annan turbo,nytt styrsystem och en kraftigare drivlina 



Den tänkta setupen kommer bli något såhär:
(X) = klart

Etapp ETT 300hk/450nm

(X) Portad 531 Topp
(X) Vass kam (omslipad VX3)
(X) H-profil och smidda kolvar
(X) Allt viktat och ballanserat
(X) Skvalplåt i tråget
(X) Portat original grenrör
(X) Original insug
(X) M46 med förstärkt tryckplatta 450NM

Etapp TVÅ 500?hk/600?NM

( ) Holset/Garrett turbo i lämplig storlek
( ) Maxxecu sprut med 1200-1600cc spridare
( ) Etanol
( ) Skottsäker drivlina med diff
Eventuellt nytt grenrör och insug.


I dag blev det lite portning av grenröret och förhoppningsvis kommer det ge bra resultat.
Resultat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-c8f0dfb373c0a4707c6a5d5ff47cfacc.jpg

Insuget fick lite färg det med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-bc1109daf6379c0cf50fa3841ded46a8.jpg

Motorn ska bara få sig ett sista lager färg sen börjar monteringen smile


5 Inlägg
pim_pim
13 januari 2014
#4
KalleViking skrev:
varför åka med org grenrör? smile

Duger alldeles utmärkt till dom effekterna han siktar på i "Etapp 1".

119 Inlägg
14 januari 2014
#5
håller mee kalleviking orginalgrenrören duger inte till mycke blir ju alldeles för varma börjar ju glöda för minsta lilla tyvärr hmm


312 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#6
Inte hänt så jätte mycket men motorblocket fick ett sista lager färg och lämnade svänghjulet till en kompis som ska svarva av det 1/10 mm för att få en bättre anläggningsyta mot lamellen.

Angående grenrörs frågan så är som sagt planen att skaffa ett värre lite längre fram så det inte blir en flaskhals.
Nu är det dock ganska stor skillnad på ett original grenrör och mitt portade så det borde vara ganska lugnt smile
Finns flertalet som har bromsat närmare 400whp så helt värdelöst är det ju inte.

Någon som har ett tips på hur man kan visa oljetryck,oljetemp,vattentemp och ett flertal signaler till utan att behöva fylla hela instrumentbrädan med mätare? smile


5 Inlägg
15 januari 2014
#7
ExtremeBoost skrev:
Inte hänt så jätte mycket men motorblocket fick ett sista lager färg och lämnade svänghjulet till en kompis som ska svarva av det 1/10 mm för att få en bättre anläggningsyta mot lamellen.

Angående grenrörs frågan så är som sagt planen att skaffa ett värre lite längre fram så det inte blir en flaskhals.
Nu är det dock ganska stor skillnad på ett original grenrör och mitt portade så det borde vara ganska lugnt smile
Finns flertalet som har bromsat närmare 400whp så helt värdelöst är det ju inte.

Någon som har ett tips på hur man kan visa oljetryck,oljetemp,vattentemp och ett flertal signaler till utan att behöva fylla hela instrumentbrädan med mätare? smile

Angående grenrör så kommer jag aldrig släppa mitt tycke om att det är skit oavsett portat eller inte wink men portning är nog ingen dum idé om man vill göra det riktigt billigt.
Gör en platta inne i handskfacket med alla mätare du vill ha smile


312 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#8
KalleViking skrev:
ExtremeBoost skrev:
Inte hänt så jätte mycket men motorblocket fick ett sista lager färg och lämnade svänghjulet till en kompis som ska svarva av det 1/10 mm för att få en bättre anläggningsyta mot lamellen.

Angående grenrörs frågan så är som sagt planen att skaffa ett värre lite längre fram så det inte blir en flaskhals.
Nu är det dock ganska stor skillnad på ett original grenrör och mitt portade så det borde vara ganska lugnt smile
Finns flertalet som har bromsat närmare 400whp så helt värdelöst är det ju inte.

Någon som har ett tips på hur man kan visa oljetryck,oljetemp,vattentemp och ett flertal signaler till utan att behöva fylla hela instrumentbrädan med mätare? smile

Angående grenrör så kommer jag aldrig släppa mitt tycke om att det är skit oavsett portat eller inte wink men portning är nog ingen dum idé om man vill göra det riktigt billigt.
Gör en platta inne i handskfacket med alla mätare du vill ha smile

Har du något tips på ett bra grenrör? smile


312 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#9
Nu har det äntligen hänt lite i garaget. Har monterat nästan allt som ska på. Har fått bli lite speciallösningar då blocket är ett B23 block och saknar lite skruvhål och liknande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-d786f0282df5c732665101dda5e917d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-927549d902f04aaccf089410a0cd00ea.jpg

I morgon blir det en sväng till Hydroscand för att inhandla lite slang till oljematning/retur till turbon.
Vad tror ni om att köra helsyntet 5W40 olja eller ska man ta någon annan?


5 Inlägg
20 januari 2014
#10
om du kan tig svetsa eller duktig på mig så gör ett eget blir oftast bäst för pengarna smile


725 Inlägg
30 juni 2014
#11
blir grymt detta smile


Knasboll
9 juli 2014
#12
ska följas om du ska bygga mera

312 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
#13
Oj har helt glömt bort tråden!
Skriver en liten uppdate om lite vad som har hänt. Fick ihop motorn med originalsprut och turbo vilket resulterade i att bilen gick som en påse skit så inhandlades ett VEMS insprutsystem för att få lite fart på grejerna big_smile
Och redan här börjar det gå åt skogen med mina planer att vänta med mer uppdateringar tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-57f2d0bfe7850cccc6fc6bcceb3de997.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-2c996f938f57dc89fe546430d596fac1.jpg
Efter att ha kliat mig lite i huvudet över var alla kablarna skulle till så var det bara att ta fram lödpenan och börja löda.
Fortsättning följer imorgon med mer bilder och info smile


312 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#14
Den lilla 16T turbon fick lämna plats till en betydligt större Switcher S200 som ska vara god för upp emot 4-500hk
https://www1.garaget.org/archive/136/135031/186740/186740-3413456.jpg
Fick dock snabbt problem med att laddtrycket skenade på lite högre varv så fick porta upp den interna wastegaten ganska mycket och det löste problemet.
Mer laddtryck krävde mer bränsle än vad de blå s60t5 spridarna klarade av att ge så köpte ett gäng på bosch 1200cc/min från www.bjprace.com som ska klara etanol.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-7f45f8217ef008ac2077df137e27c87e.jpg
Efter att ganska snabbt insett att originalpumpen hade ett antal tusen mil bakom sig kanske inte var den mest lämpliga att leverera bränsle fick den lämna plats åt en pump från Turbobanditen
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-56280af99683b635ec6a9888668c945c.jpg
Ska klara av att leverera 290l/timmen vid 5 bars bränsletryck. Originalpumpen i tanken fick sitta kvar som matarpump så länge. Kommer eventuellt en catch tank i framtiden.


312 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#15
Att få plats med en turbo som var så pass mycket större än original var inte det lättaste och definitivt inte om man har gett sig tusan på att behålla ACin tongue Men efter lite små modifikationer med släggan så fick den till slut plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-2e1f6181ea6e7ca7876e59e88bcbd7b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-3f1a04a4d8883b5e292749215adb62aa.jpg
Efter många timmar med vinkelslip och svets fick jag även till rätt vinkel på downpipen. 3" hela vägen med en ljuddämpare längst bak. Låter helt okej big_smile
Köpte mig även en stålomspunnen slang till oljematningen på turbon för smidighetens skull. Fick dock ganska snabbt problem med att den ville trycka ur sig olja vid oljereturen. Detta löstes genom att göra hållet till oljematningen mindre och returen större smile
Valde för smidighetens skull att placera säkringarna och databoxen i handskfacket på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-6c01d0125a40dd358e68c86d65d95abd.jpg
Denna lilla lilla mojäng fick dock ta plats i motorrummet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-57f2fb3c98d456ee8289d41ec50588f3.jpg
Laddtrycksventilen gör att det smidigt och enkelt går att justera in önskat laddtryck med hjälp av datorn. Antingen kan jag ha 0,7 som är grundtryck eller 2 bar för lite kvällsaktiviteter big_smile Kommer i framtiden koppla in en knapp så att jag smidigt kan välja mellan 2 olika lägen.


221 Inlägg
13 juli 2014
#16
Detta ser lovande ut! prem lagd smile


8 Inlägg
13 juli 2014
#17
Ser trevligt ut! I vilket material bör man tillverka grenröret i?

Tjr

312 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
#18
Jansson93 skrev:
Ser trevligt ut! I vilket material bör man tillverka grenröret i?

Tror de flesta brukar använda svartstål


312 Inlägg
20 juli 2014
Trådstartare
#19
När laddtrycket började skruvas upp till lite mer normala nivåer (1,5bar+) så bestämde sig M46 lådan med 38000 mil i ryggen att nu får det vara nog tongue Skrapade rent 3ans drev totalt så det var bara att bita i det sura äpplet och plocka ner lådan och investera i en 5 växlad Bmw zf låda från www.bakaxel.se
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-b6ab86220d0e6af6dad3decf6478eaa9.jpg
Till detta använde jag min  -763 tryckplatta tillsammans med en 6 puckad sinterlamell vilket borde vara god för ca 600nm. Vilket borde räcka ett tag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-b54c2ca037d0837906a22ec19129a02f.jpg

Kan bjuda på en bild på hur det kan se ut om man kör med original tryckplatta och lite mycket effekt big_smile (gamla motorn ca270hk) 
https://www1.garaget.org/archive/136/135031/186740/186740-2877432.jpg
En Torsendiff köptes i samma veva så man kan vara lika tuff som de stora grabbarna och måla två sträck istället för ett tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-b5c5be9d4d1fb6d549652d294256b71f.jpg

Turbon är faktiskt förvånansvärt lättspoolad för att vara så stor som den är. Börjar bygga laddtryck runt 2-2500rpm och vid 3500 så bär det av big_smile Det som är kvar är att finjustera lite i bränslemappen och sedan åka in och göra en effektmätning.



Sök