Det går inte att generalisera så. Vilka DOHC och VTEC-motorer jämför du?
Om vi nu ska generalisera så kommer ett byta av avgas efter catten inte ge något förmodligen såvida inte originalsystemet är extremt dåligt utformat.
DOHC, dual overhead camshaft, dubbla överliggande kammar, en för avgas och en för insug.
Vtec, variabla kamtider beroende på varv och oljetryck. Även här finns på Honda två versioner, I-vtec (effektökande) E-vtec (snålare). Går inte att jämföra då det är olika konstruktioner. En vinst är att du sparar vikt genom att du slipper en kamaxel.
Effektgrenrör, (eller extractorgrenrör?) lika långa rör från ventil till där rören går ihop. Man kan generalisera ytterligare och säga att ett 4-2-1 rör (på en fyrcylindrig motor) ger bättre vrid och ett 4-1 rör ger bättre toppeffekt. Allt snack om mottryck är egentligen ganska förenklat och fel. En motor vill inte ha mottryck alls utan ett jämnt flöde av avgaser från förbränningsrum och ut. En komplicerad uppgift då varma avgaser rör sig fortare och tar mer plats och då de kyls av stannar upp pga tar mindre plats. Ett avgassystem ska alltså vara mindre längst bak än längst fram om man generaliserar ytterligare och utgår ifrån ett enkelt rakt rör. Ett extraktorgrenrör är förmodligen en av de saker som ger mest effektökning på en sugmotor "bolt-on".
Senast redigerat av caromania (24 juli 2014)
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.