Så då kommer detta bli en liten historia om vad som har hänt under lite mer än ett år av ägande av BMW! Mina misstag och min lärdom och hur min kunskap har växt.
Bilen är en e30 325ik -88 Som är planad har invägda och viktade stag och kolvar. Lättat svänghjul och vassare lamell och tryckplatta. ZF låda från 525tds. 328 kardan med lamellerdiff i 188 huset.
Så här såg bilen ut när jag först köpt den. 19 år gammal och all den kraften i en lätt bil! Jag va helt förälskad från första sekunden!
Sen den dagen har mycket hänt. Det fanns ingen inredning i bilen i början vilket jag försökte göra nått åt, tyvärr lyckades jag inte så bra i början. Men efter ett tag kom jag över en e30 på skroten med ok inredning.
Jag tog mer eller mindre allt! Tyvärr gick tyget till taket sönder när jag tog ur det. Så det har jag inte fixat nått nytt än. Men det kommer det med inom sin tid. Allt detta gav jag 300kr för! En rejäl tvätt på allt så blev det rätt fint i bilen! Tyvärr glömde jag ta handsfacket vilket är sönder på min för det gick inte att låsa upp så fick bli hammaren. Har löst det tills vidare med ett lås till ett skåp. När jag nu va igång med att sätta in inredning passade jag på att flytta ner mätarna till en mindre iögonfallande position.
Efter detta såg jag till att skaffa en ny damask till växelspaken så det kunde bli snyggt för den gamla var väldigt trasig. Sen beställde jag en upplyst M-knopp i läder också. Enormt nöjd med kvaliteten på det!
Nytt läder luktar gott!
Snyggt värre om jag får säga det!
Sent tog jag av den gamla grillen som såg för jävlig ut enligt mig. Hade försökt göra det bättre genom att måla den röd men till ingen nytta. Så när jag endå länsade bilen på skroten passade jag på att norpa dennes grill också. Den behövde dock kärlek, ett par timmar med Autosol så blev den skinande ren! (Eller nära nog iallafall!)
Gamla grillen
Nya grillen, så mycket snyggare!
Det va ungefär vid detta laget min koppling började klödda. Först gick huvudcylindern sönder och sedan slavcylindern. Så beställde dom två men korkad som jag va beställde jag det till lådan som skulle suttit i bilen och inte lådan som satt i bilen. Så resultatet blev ju inte som tänkt tyvärr. Efter en massa juksande lite svordomar så var bilen ihop och fungerande! Detta höll ungefär en vecka sedan rasade kopplingen. Hade kört på en sex puckad sinte så här långt men när jag rev växellådan så va där inte möed kvar av den inte. Men där va lite liv kvar i den så bestämde mig för att leta upp vad problemet var. Med min bristande kunskap så trodde jag inte det va kopplingen utan laget som glider på armen till växellådan som ska trycka på solfjädern. Så av och på med allt och starta möget och nä det funkade inte. Så efter ett par dagars jobb sa en kompis till mig att han kunde hjälpa mig, han hade lyft och hela köret! Vi plockade ner allt än en gång och han sa det antagligen va tryckplattan som gett sig. Så bestämde att det får bli nytt av allt ihopa! Så tog ner svänghjul och koppling. Köpte Schas Preformans fjädrad lamell och tryckplatta samt fick svänghjulet tillfixat. Fick allt ihopa satt och nu funkade allt. Körde 1,5 dag efter detta. Hann besiktiga den och leka lite med den sedan gick nått sönder igen. Tyckte det lät som startmotorn så begav mig till en skrot och köpte en begagnad sådan. Men när jag hade av startmotorn såg jag det va startkransen som hade hoppat av svänghjulet! Arg och frustrerad så rev jag allt igen. Köpte ett svänghjul som va svarvat ur en enda bit stål, satte det på plats och passade på att lägga distanser bakom kopplingsgafflen inne i växellådan så jag skulle få rätt vinkel på det när kopplingen va nertryckt.
Nya huvudcylindern
Felbeställning
Nya slavcylindern
Nya kopplingen ser underbar ut!
Sen testade jag tillverka min egen short-shift vilket gick både bra och dåligt. Jag lyckades förlänga den precis lika mycket som jag läst man skulle göra. Men den tog i kardanen. Så bestämde mig för att beställa en ny sådan och satte i den istället. Någon som har en liknade setup som kanske kan hjälpa mig?
Förlängda
Nya
Bestämde mig för ett tag sen att det va fult med ett solblekt instrument hus. Så tog isär, maskerade upp det och lackerade det. Passade på att polera upp plasten som såg för jävlig ut. Passade på att sätta i ett M-märke där med när jag ändå va igång. Enormt nöjd med resultatet!
Ser hemskt ut!
Maskering
Lite lättare att se igenom!
//M Dom små detaljerna gör skillnaden!
Satte i ett par angeleyes sen efter att kommit över ett par billigt. Vilken skillnad det gjorde på bilen! Trodde aldrig det skulle göra så stor skillnad. Så blev lite kabeldragning för att få det snyggt.
Före
Efter
Innan löpte alla kablar fritt och bara till kabelskor
Fick ett problem med att hur noga jag än tvättade mina fälgar blev dom inte rena! Va klarlacken som hade börjat släpp så fick idén att använd Plastidipp färg. Det va ett jävla jobb att förbereda dom. Att få bort all skit tog flera timmar med skrubbning med Autosol och en grov svamp. Men lyckades tillslut! Och när allt va lackat och på plats blev det väldigt fräckt! Va dock svårare att lacka med den färgen än jag trodde. Så tog 2 fälgar innan det blev riktigt bra.
Före och efter
Första lagret
Sista lagret
På bilen
Mer inom kort!
Bilen är en e30 325ik -88 Som är planad har invägda och viktade stag och kolvar. Lättat svänghjul och vassare lamell och tryckplatta. ZF låda från 525tds. 328 kardan med lamellerdiff i 188 huset.
Så här såg bilen ut när jag först köpt den. 19 år gammal och all den kraften i en lätt bil! Jag va helt förälskad från första sekunden!
Sen den dagen har mycket hänt. Det fanns ingen inredning i bilen i början vilket jag försökte göra nått åt, tyvärr lyckades jag inte så bra i början. Men efter ett tag kom jag över en e30 på skroten med ok inredning.
Jag tog mer eller mindre allt! Tyvärr gick tyget till taket sönder när jag tog ur det. Så det har jag inte fixat nått nytt än. Men det kommer det med inom sin tid. Allt detta gav jag 300kr för! En rejäl tvätt på allt så blev det rätt fint i bilen! Tyvärr glömde jag ta handsfacket vilket är sönder på min för det gick inte att låsa upp så fick bli hammaren. Har löst det tills vidare med ett lås till ett skåp. När jag nu va igång med att sätta in inredning passade jag på att flytta ner mätarna till en mindre iögonfallande position.
Efter detta såg jag till att skaffa en ny damask till växelspaken så det kunde bli snyggt för den gamla var väldigt trasig. Sen beställde jag en upplyst M-knopp i läder också. Enormt nöjd med kvaliteten på det!
Nytt läder luktar gott!
Snyggt värre om jag får säga det!
Sent tog jag av den gamla grillen som såg för jävlig ut enligt mig. Hade försökt göra det bättre genom att måla den röd men till ingen nytta. Så när jag endå länsade bilen på skroten passade jag på att norpa dennes grill också. Den behövde dock kärlek, ett par timmar med Autosol så blev den skinande ren! (Eller nära nog iallafall!)
Gamla grillen
Nya grillen, så mycket snyggare!
Det va ungefär vid detta laget min koppling började klödda. Först gick huvudcylindern sönder och sedan slavcylindern. Så beställde dom två men korkad som jag va beställde jag det till lådan som skulle suttit i bilen och inte lådan som satt i bilen. Så resultatet blev ju inte som tänkt tyvärr. Efter en massa juksande lite svordomar så var bilen ihop och fungerande! Detta höll ungefär en vecka sedan rasade kopplingen. Hade kört på en sex puckad sinte så här långt men när jag rev växellådan så va där inte möed kvar av den inte. Men där va lite liv kvar i den så bestämde mig för att leta upp vad problemet var. Med min bristande kunskap så trodde jag inte det va kopplingen utan laget som glider på armen till växellådan som ska trycka på solfjädern. Så av och på med allt och starta möget och nä det funkade inte. Så efter ett par dagars jobb sa en kompis till mig att han kunde hjälpa mig, han hade lyft och hela köret! Vi plockade ner allt än en gång och han sa det antagligen va tryckplattan som gett sig. Så bestämde att det får bli nytt av allt ihopa! Så tog ner svänghjul och koppling. Köpte Schas Preformans fjädrad lamell och tryckplatta samt fick svänghjulet tillfixat. Fick allt ihopa satt och nu funkade allt. Körde 1,5 dag efter detta. Hann besiktiga den och leka lite med den sedan gick nått sönder igen. Tyckte det lät som startmotorn så begav mig till en skrot och köpte en begagnad sådan. Men när jag hade av startmotorn såg jag det va startkransen som hade hoppat av svänghjulet! Arg och frustrerad så rev jag allt igen. Köpte ett svänghjul som va svarvat ur en enda bit stål, satte det på plats och passade på att lägga distanser bakom kopplingsgafflen inne i växellådan så jag skulle få rätt vinkel på det när kopplingen va nertryckt.
Nya huvudcylindern
Felbeställning
Nya slavcylindern
Nya kopplingen ser underbar ut!
Sen testade jag tillverka min egen short-shift vilket gick både bra och dåligt. Jag lyckades förlänga den precis lika mycket som jag läst man skulle göra. Men den tog i kardanen. Så bestämde mig för att beställa en ny sådan och satte i den istället. Någon som har en liknade setup som kanske kan hjälpa mig?
Förlängda
Nya
Bestämde mig för ett tag sen att det va fult med ett solblekt instrument hus. Så tog isär, maskerade upp det och lackerade det. Passade på att polera upp plasten som såg för jävlig ut. Passade på att sätta i ett M-märke där med när jag ändå va igång. Enormt nöjd med resultatet!
Ser hemskt ut!
Maskering
Lite lättare att se igenom!
//M Dom små detaljerna gör skillnaden!
Satte i ett par angeleyes sen efter att kommit över ett par billigt. Vilken skillnad det gjorde på bilen! Trodde aldrig det skulle göra så stor skillnad. Så blev lite kabeldragning för att få det snyggt.
Före
Efter
Innan löpte alla kablar fritt och bara till kabelskor
Fick ett problem med att hur noga jag än tvättade mina fälgar blev dom inte rena! Va klarlacken som hade börjat släpp så fick idén att använd Plastidipp färg. Det va ett jävla jobb att förbereda dom. Att få bort all skit tog flera timmar med skrubbning med Autosol och en grov svamp. Men lyckades tillslut! Och när allt va lackat och på plats blev det väldigt fräckt! Va dock svårare att lacka med den färgen än jag trodde. Så tog 2 fälgar innan det blev riktigt bra.
Före och efter
Första lagret
Sista lagret
På bilen
Mer inom kort!
Senast redigerat av Karibu6 (29 juni 2014)
0
0
0
0