2998
Sök

Köpråd: Enkel första bil!

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Vad har du för andra krav på bilen? Ska den gå lugnt och skönt på motorvägen eller ska den vara så billig som möjligt i stadstrafik? Storlekskrav? Spelar det någon roll hur den ser ut?

Volkswagen Golf är alltid ett säkert kort. Golf 3 i all ära men jag tycker Golf 4 är trevligare med mycket modernare utseende och hyfsat lugn 1.6 motor som funkar utmärkt både i stan och på landsväg om man inte har några större krav på motor. Bra bränsleekonomi och billig i skatt.

Om du vill ha mer konkreta förslag så vill vi nog veta hur mycket du är villig att lägga på bilen i inköp smile

Det är väl de kraven jag har i nuläget iallafall. Spelar egentligen ingen roll, men helst billig i stadstrafik i så fall. Ne inte direkt, tänker styla den en del dock. Fast föredrar egentligen sedan istället för kombi, men det är inte viktigt.

Låter bra, vad tror du om en jetta?

Vet inte riktigt, men hittar jag något jag gillar tar jag det. Vill dock lägga mer på service och styling en "själva bilen".

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
Alkis skrev:
Volvo 740 där har du en enkel bil tongue

CHEEVA skrev:
Alkis skrev:
Volvo 740 där har du en enkel bil tongue

jo men vem fan vill åka runt i en container ?! wink

Hehe jo, men är mer sugen på något "nytt", men tack! smile

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
spillolja skrev:
Snegla gärna på:

Renault Clio
Peugeot 106 (se upp med glappande och kärvande bakaxel)
Citroën Saxo
VW Polo  ( ganska dyr att köpa för en i bra skick )

i priklass runt 10000:-  som man endast trafikförsäkrar

Har själv en Clio II-99 som jag kör runt med inom kommungränsen
skatt och försäkring på denna ligger runt 2500:- /år

tobbeh78 skrev:
spillolja skrev:
Snegla gärna på:

r

Detta gäller samtliga Peugeot som har torrosionsfjädring, 106, 205, 206, 306 etc etc..

Får titta närmare på dem, har dock haft otur med franska bilar tidigare, men kan nog ändå vara något, bra prisklass också! Okej det ska jag tänka på, tack!

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
gutfucker skrev:
Hade nog satsat på en ca -90 vw.
Passat, Golf eller Vento/jetta.

Okej, jo en jetta skulle va ganska go.. tack!

Biltok
62 Inlägg
31 juli 2014
Kan också tillägga att Audi 80 har längre växlar än Golf av samma årsmodell. En Audi 80 ligger kring 2000 rpm vid 100 km/h medans Golfen som är lägre växlad ligger kring 3000 rpm vid 100 km/h. Så om du kör mycket i den farten tror jag att Audin kommer vara mer ekonomisk.
Senast redigerat av BBQ (31 juli 2014)

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
DasAuto skrev:
Som någon sa, VW GOLF är alltid ett säkert kort. Billig att äga och köra. Reservdelar är billiga så vida du inte är ute efter någon med kraft under huven. Hade en Golf IV 1.6 och den var problemfri i 3 år och 10 000mil - 20 000mil.

Ne kraft under huven är inte så viktigt.. De låter bra, vill helst skaffa en bil för att ha några år framöver, tackar!

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Mercedes 190D?
Billig i inköp, driftsäker med en av världens bästa dieselmotorer under huven, snygg (i mitt tycke), relativt liten och lätt så den är inte så jäkla dyr att varken tanka eller skatta, trevlig att köra osv.

Ja, jag har ju alltid gillat Mercedes och visst är den frän. Tackar!

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
Pho3nicX skrev:
850/855? Kanske inte världens mest bränslesnåla men rymlig och pålitlig.

Javisst, har en vän som har en och den är väldigt go! tack!

16 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
BBQ skrev:
Kan också tillägga att Audi 80 har längre växlar än Golf av samma årsmodell. En Audi 80 ligger kring 2000 rpm vid 100 km/h medans Golfen som är lägre växlad ligger kring 3000 rpm vid 100 km/h. Så om du kör mycket i den farten tror jag att Audin kommer vara mer ekonomisk.

Jaha okej, det var intressant, något att tänka på!

1 192 Inlägg
1 augusti 2014
Imperfect skrev:
Cracksoup skrev:
Vad har du för andra krav på bilen? Ska den gå lugnt och skönt på motorvägen eller ska den vara så billig som möjligt i stadstrafik? Storlekskrav? Spelar det någon roll hur den ser ut?

Volkswagen Golf är alltid ett säkert kort. Golf 3 i all ära men jag tycker Golf 4 är trevligare med mycket modernare utseende och hyfsat lugn 1.6 motor som funkar utmärkt både i stan och på landsväg om man inte har några större krav på motor. Bra bränsleekonomi och billig i skatt.

Om du vill ha mer konkreta förslag så vill vi nog veta hur mycket du är villig att lägga på bilen i inköp smile

Det är väl de kraven jag har i nuläget iallafall. Spelar egentligen ingen roll, men helst billig i stadstrafik i så fall. Ne inte direkt, tänker styla den en del dock. Fast föredrar egentligen sedan istället för kombi, men det är inte viktigt.

Vet inte riktigt, men hittar jag något jag gillar tar jag det. Vill dock lägga mer på service och styling en "själva bilen".

Jetta är helt okej men gamla. Om du köper en så gammal bil som 80-talare, kom då ihåg att den inte lär ha "nymodigheter" som AC eller el-hissar. Mindre som kan gå sönder, men när det är 30 grader varmt är man rätt glad att ha AC. Samma gäller Audi 80. Men det är bekväma bilar som är hyfsat billiga i drift och reparationer.
Hittar du något fint ex utan rost och som inte har alltför hög mätarställning, så kan det ju vara intressant! När du sedan åker och kollar på bilen är det livsviktigt att vara noga med precis allt. Kolla allt från hjulinställningar (genom att släppa ratten och gasa och bromsa på spikrak väg) till missljud. Ta gärna en noggrann titt under bilen så gott det går också. Gamla bilar kan vara fina på utsidan men skrotfärdiga inuti.

Fin Jetta http://www.blocket.se/orebro/Vw_jetta_g … 21&w=3

Fin Vento http://www.blocket.se/jonkoping/Valvard … 21&w=3
Senast redigerat av Cracksoup (1 augusti 2014)

16 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Imperfect skrev:
Cracksoup skrev:

Jetta är helt okej men gamla. Om du köper en så gammal bil som 80-talare, kom då ihåg att den inte lär ha "nymodigheter" som AC eller el-hissar. Mindre som kan gå sönder, men när det är 30 grader varmt är man rätt glad att ha AC. Samma gäller Audi 80. Men det är bekväma bilar som är hyfsat billiga i drift och reparationer.
Hittar du något fint ex utan rost och som inte har alltför hög mätarställning, så kan det ju vara intressant! När du sedan åker och kollar på bilen är det livsviktigt att vara noga med precis allt. Kolla allt från hjulinställningar (genom att släppa ratten och gasa och bromsa på spikrak väg) till missljud. Ta gärna en noggrann titt under bilen så gott det går också. Gamla bilar kan vara fina på utsidan men skrotfärdiga inuti.

Jo, det kan ju vara lite problematiskt med äldre bilar.. Tack så mycket det ska jag tänka på! Den där venton var inte så tokig faktiskt..

Ung&Dum
430 Inlägg
1 augusti 2014
spillolja skrev:
Snegla gärna på:

Renault Clio
Citroën Saxo
VW Polo  ( ganska dyr att köpa för en i bra skick )

i priklass runt 10000:-  som man endast trafikförsäkrar

Har själv en Clio II-99 som jag kör runt med inom kommungränsen
skatt och försäkring på denna ligger runt 2500:- /år

"inom" kommungränsen haha så du har aldrig lämnat kommunen med bilen

In hoc signo vinces

4 136 Inlägg
1 augusti 2014
CurvaN skrev:
"inom" kommungränsen haha så du har aldrig lämnat kommunen med bilen

Jodå  det har förekommit, jag har en nyare åk till det, för utomsockens resor  Golf Mk6 tsi122

cool
Senast redigerat av spillolja (1 augusti 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 192 Inlägg
1 augusti 2014
Imperfect skrev:
Cracksoup skrev:
Imperfect skrev:

Jo, det kan ju vara lite problematiskt med äldre bilar.. Tack så mycket det ska jag tänka på! Den där venton var inte så tokig faktiskt..

Den verkar riktigt fräsch!
Annars säljer jag en rå-frän Renault Clio i nyskick (endast 4400 mil) wink

9 Inlägg
2 augusti 2014
Köp dig en W124 som är LB reggad med en 250D motor, dom är driftsäkra ( 50 000 mil är inga problem) bränsle snåla drar 0,7 blandad körning och hyffsat billiga ca 15-25 för en fräsch. akta bara rosten det är det största problemet. smile

16 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
akce skrev:
Köp dig en W124 som är LB reggad med en 250D motor, dom är driftsäkra ( 50 000 mil är inga problem) bränsle snåla drar 0,7 blandad körning och hyffsat billiga ca 15-25 för en fräsch. akta bara rosten det är det största problemet. smile

De är ju riktigt fräna! Kanske blir någon Mercedes av något slag ändå! Tack! smile

Sök