Som rubriken låter. Köpte en begagnad XC70 D5 AWD hos Bilbolaget (Volvo) den 11/7-14 (ca en månad sedan). På varudeklarationen stod det att allt var i N = Normalt skick. Enda Noteringar och övriga upplysningar var Diverse små stenskott samt att ett insynsskydd bak saknades.
Två dagar efter bilköpet hjälpte jag en polare att lägga i hans båt, då märkte jag att den bara drev på framhjulen när jag skulle dra upp båtsläpet. Tog kontakt med Bilbolaget och berättade att jag misstänker att fyrhjulsdriften inte fungerar, trots att det tydligt stod på bilbeskrivningen att bilen hade AWD/4WD. Lämnade även en notering att den klonkade från motorn, typ som att ett av motorfästena var dåligt...
Lämnade in bilen på verkstan en vecka senare och då konstaterade dom också att fyrhjulsdriften inte fungerade. Felet enligt mekanikern var en pump som var trasig som byttes, efter detta fungerade fyrhjulsdriften igen och jag hämtade nöjt ut bilen. Dock nämnde dom inget om motorfästet som jag noterade.
Två dagar efter detta står jag i Max drive-in:en och ska köpa mat och det är extremt varmt ute. Väl i bilkön så ser jag att motortempen stiger över mittsträcket. Stänger av bilen då jag tror att det har pga det varma klimatet att göra, men samtidigt går funderingarna till att "snurrar inte kylfläkten i motorn?". Nåväl, slår på bilen och kör nån meter och då går tempen ner på röda markeringen, alltså max. Stänger av bilen igen dock lämnar jag tändningen på så fläkten ska kunna snurra, öppnar motorhuven och kollar så att fläkten snurrar (vilket den inte gör...). Kontaktar Bilbolaget igen och berättar att jag återigen misstänker ett fel på bilen, denna gång kylfläkten. Dagen efter tar dom in bilen och konstaterar att kylfläkten i motorn är trasig. Dom byter den och kylfläkten fungerar som den ska samt att tempen håller sig på normal, även vid stillastående.
Dagen efter jag hämtar ut bilen för andra gången går ett motorfäste sönder (Som jag noterade om tidigare). Återigen kontaktar jag Bilbolaget, berättar vad som har hänt och dom tar in bilen och konstaterar att ett motorfäste som är trasigt. Denna gång byter dom inte det trasiga motorfäste då mekanikern saknar underlag om att byta motorfästet då säljaren är på semester. Blir tillsagd att det inte är någon fara att köra med bilen så jag hämtar ut den igen.
Samma dag som jag hämtar ut den från verkstan för tredje gången (igår 6/8) går fyrhjulsdriften ur funktion igen, den driver bara på framhjulen. Har ännu inte kontaktat Bilbolaget då jag upptäckte detta efter stängningstid.
Så min fråga lyder; vad kan man göra? Finns det möjlighet att häva bilköpet? Är medveten om att det är en begagnad bil men när arbetet där man jobbar blir drabbat pga att man lär anpassa sig till att åka fram o tillbaka till verkstan gång efter gång börjar man tyvärr tröttna, även fast det är ett bra kundbemötande från Bilbolaget.
Tycker även att det känns jobbigt, nästintill pinsamt att åka tillbaka till Bilbolaget gång efter gång och "klaga på fel" och liksom "hej här är jag, drygskallen igen!", även fast det är fel på bilen.
Bilbolaget ska dock ha en stor eloge för väldigt bra kundbemötande då varje gång det har varit fel på bilen så har dom tagit in min bil, lagat felen (inte fyrhjulsdriften bevisligen) samt lånat ut lånebil gratis. Men bilen i frågan börjar jag lessna på pga alla problem...
Två dagar efter bilköpet hjälpte jag en polare att lägga i hans båt, då märkte jag att den bara drev på framhjulen när jag skulle dra upp båtsläpet. Tog kontakt med Bilbolaget och berättade att jag misstänker att fyrhjulsdriften inte fungerar, trots att det tydligt stod på bilbeskrivningen att bilen hade AWD/4WD. Lämnade även en notering att den klonkade från motorn, typ som att ett av motorfästena var dåligt...
Lämnade in bilen på verkstan en vecka senare och då konstaterade dom också att fyrhjulsdriften inte fungerade. Felet enligt mekanikern var en pump som var trasig som byttes, efter detta fungerade fyrhjulsdriften igen och jag hämtade nöjt ut bilen. Dock nämnde dom inget om motorfästet som jag noterade.
Två dagar efter detta står jag i Max drive-in:en och ska köpa mat och det är extremt varmt ute. Väl i bilkön så ser jag att motortempen stiger över mittsträcket. Stänger av bilen då jag tror att det har pga det varma klimatet att göra, men samtidigt går funderingarna till att "snurrar inte kylfläkten i motorn?". Nåväl, slår på bilen och kör nån meter och då går tempen ner på röda markeringen, alltså max. Stänger av bilen igen dock lämnar jag tändningen på så fläkten ska kunna snurra, öppnar motorhuven och kollar så att fläkten snurrar (vilket den inte gör...). Kontaktar Bilbolaget igen och berättar att jag återigen misstänker ett fel på bilen, denna gång kylfläkten. Dagen efter tar dom in bilen och konstaterar att kylfläkten i motorn är trasig. Dom byter den och kylfläkten fungerar som den ska samt att tempen håller sig på normal, även vid stillastående.
Dagen efter jag hämtar ut bilen för andra gången går ett motorfäste sönder (Som jag noterade om tidigare). Återigen kontaktar jag Bilbolaget, berättar vad som har hänt och dom tar in bilen och konstaterar att ett motorfäste som är trasigt. Denna gång byter dom inte det trasiga motorfäste då mekanikern saknar underlag om att byta motorfästet då säljaren är på semester. Blir tillsagd att det inte är någon fara att köra med bilen så jag hämtar ut den igen.
Samma dag som jag hämtar ut den från verkstan för tredje gången (igår 6/8) går fyrhjulsdriften ur funktion igen, den driver bara på framhjulen. Har ännu inte kontaktat Bilbolaget då jag upptäckte detta efter stängningstid.
Så min fråga lyder; vad kan man göra? Finns det möjlighet att häva bilköpet? Är medveten om att det är en begagnad bil men när arbetet där man jobbar blir drabbat pga att man lär anpassa sig till att åka fram o tillbaka till verkstan gång efter gång börjar man tyvärr tröttna, även fast det är ett bra kundbemötande från Bilbolaget.
Tycker även att det känns jobbigt, nästintill pinsamt att åka tillbaka till Bilbolaget gång efter gång och "klaga på fel" och liksom "hej här är jag, drygskallen igen!", även fast det är fel på bilen.
Bilbolaget ska dock ha en stor eloge för väldigt bra kundbemötande då varje gång det har varit fel på bilen så har dom tagit in min bil, lagat felen (inte fyrhjulsdriften bevisligen) samt lånat ut lånebil gratis. Men bilen i frågan börjar jag lessna på pga alla problem...
Senast redigerat av Westergren (7 augusti 2014)
0
0
0
0