3610
Sök

Cadillac DeVille -65 Efterdra toppbultar?

17 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#1
Tjenare, har varit ur med topparna och i sin tur hela motorn på min Cadillac -65.
Fallet gäller dock en nyare motor från 1970, vilket gör det till en 472 istället för 429.

Jag vet att toppbultarna skall dras med 155Nm inifrån och utåt.
Men vad jag inte vet är hur länge man skall köra (Antal mil) innan man måste dit igen och efterdra bultarna?
Behöver man ens efterdra på Cadillac?

För att klargöra frågan lite tydligare, Hur långt skall jag köra innan jag måste efterdra ? Hur många Nm bör jag dra bultarna med?

Om någon som kan ämnet skulle vilja berätta detta så är jag otroligt tacksam smile

Tack på förhand! // Adam

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan

217 Inlägg
24 augusti 2014
#2
Kanske detta kan vara till hjälp?

http://vintage.mitchell1.com/PClubData/ … 735102.pdf

Nu var det visserligen väldigt dåligt "tryck" just i den rutan där det står "Tightening specifications", men jag vill nog ha det till att man INTE ska behöva efterdra just topplocken.


17 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#3
Det står ju "Retorque after engine obtain normal operating temperature", då ska man alltså bara köra den varm och sedan känna på bultarna igen? Så får jag det till i alla fall

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan

217 Inlägg
24 augusti 2014
#4
Nja, jag vill ju ha det till att framför just den texten står det något (en etta i en cirkel ?) och då borde denna etta stå även vid raden för topplocket.

Ser du framför uppgiften om termostathuset tex, så står det en etta i cirkel. Den skulle jag tolka som att det är något man ska efterdra.

Under texten "Retorque after engine obtain normal operating temperature" står det "See separate illustrations".

Där går inte heller att se vad det står framför, men låt oss för enkelhetens skull säga att det står en tvåa där. Då förklarar det de tvåorna som står vid "Water pump" och "Front cover"

MIN tolkning är att man inte ska efterdra. Men det är MIN tolkning.


17 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#5
Men jag ser inte att det står någon siffra framför texten "Cylinder head" det är bara på front cover, vattenpumpen och thermostathuset

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan

17 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#6
Får fundera lite, det känns ändå mer säkert att efterdra. Även om man inte behöver smile
Får tacka så länge!

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan

4 478 Inlägg
24 augusti 2014
#7
är det inte enklare att fråga dom som sålt packninssatsen till dig? tror inte jag heller att du ska efterdra
Senast redigerat av zzr94092 (24 augusti 2014)

17 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#8
Köpt packningssatsen på Arvika El och motor, dom säljer en hel del grejer till pontiac, cheva, oldsmobile, cadillac etc. Jag tror inte dom vet om jag ska efterdra eller inte tongue

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan

217 Inlägg
24 augusti 2014
#9
adamdanielssonn skrev:
Men jag ser inte att det står någon siffra framför texten "Cylinder head" det är bara på front cover, vattenpumpen och thermostathuset

Nej, men det är ju precis det jag menar. Det står inget där, alltså behöver man inte efterdra. Framför de raderna du nämner, står det en siffra. Den siffran refererar till texten under rutan. Just för att uppmärksamma att det är något som avviker med just den raden. I detta fallet ska tex  thermostathuset efterdras, men inget annat.

OM det nu är så att just denna instruktion är att lita på. Jag brukar jaga ifatt på en verkstadshandbok, helst original,  för att vara säker. Jag har ingen till just Cadillac, så jag kunde inte kolla åt dig.


17 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#10
Okej, ja får kolla på de där. Tack för hjälpen i alla fall smile

Jag gasade upp han i hundra, å la i tvåan


Sök