Andromeda skrev:
Problemen med vevhusvent. har ingenting att göra med huruvida bilen är trimmad eller ej. Dessa problem finns på Saabs T7-motorer i 9-3 99-02 och 9-5 98-03. Som i posten ovan: 9-3 med T5-motor har inte dessa problem. Det finns även en 200 hk T5 som kallas 9-3 Sport.
Problemet med VHV kan förebyggas genom en ombyggnad till version 6, det bör vara gjort för länge sedan. Problemet kan uppkomma vid mycket korta körningar då motorn inte hinner bli varm. Fukt kommer inte ut ur olja som slits i förtid. Oljan koksar och sätter igen VHV så att det blir en ond cirkel. Risken är att kamkedja och kamtransmission slits i förtid, turbon inte får tillfredsställande smörjning osv.
4 % av alla Saabar av aktuell årsmodell drabbades enligt Saab. Det är alltså användningsrelaterat om en bil drabbas eller inte, lågmilare löper större risk om de oftare gått 2 km tur och retur till jobbet t ex.
i 9-3 med T7 sitter dessutom GT17-turbon, som inte är vidare hållbar. Men är den redan bytt är ju inte det något problem. I 9-3 med T5 sitter en annan skottsäker turbo. En annan skillnad är att T5 klarar över 400 hk utan att motorn öppnas, medan en T7 behöver uppgradera kolvarna redan vid 300 hk.
AC-kompressorn har också tveksam hållbarhet.
Att de drar "en jävla massa soppa" beror väl på vad man jämför med. Jämfört med en 740 GL eller og900i drar den inte mycket. 0,65 landsväg, 0,8 blandat.
Jag vet inte vad som skulle vara dyrare med fulltryck? Försäkringen? Fulltryckaren är annars den som drar minst soppa av alla motoralternativen.
En annan egenhet og9-3 har är att den oavsett T5 eller T7 är instabil i framvagnen. Den drar helt enkelt snett vid gaspådrag (torque-steer).
Chassit är från början designat för en Opel Ascona med 115 hk. Att då öka effekten till 185, 205 eller till Viggens 230 hk utan att tänka om lite blev inte så jäkla bra. Redan med 150 hk är denna effekt påtaglig. Det bidrar till lite gokartkänsla och får bilen att kännas rappare än den är, men man blir snabbt trött på att behöva hålla i ratten med båda händerna och parera vid omkörningar.
Vid det här laget är bilarna 12-16 år gamla, och i princip alla bilar du kollar på kommer att ha rost nedtill framför bakskärmarna oavsett hur rostfri resten av karossen är. Se upp för dåliga hemmalagningar av den rosten, det blir inte bra.
Handbromsen är ett annat svagt kapitel. Man spänner den inför besiktning, varpå den håller några veckor, och sedan kör man utan fungerande handbroms till nästa besiktning för att man inte orkar med den omständliga justeringen på månadsbasis.
Kamkedja byts när den rasslar. På en frisk motor håller den 25-30k mil eller mer. Drivremmen byts var 11k mil.
Nu låter det som om jag totalt sågar og9-3, men så är det inte! motorn i fulltryckaren är riktigt bra, speciellt T5-versionen. Det är mycket bil för pengarna, men jag tycker att man ska vara medveten om de problem modellen har så att man inte köper ett dåligt exemplar.