3874
Sök

Köp av första bil, Saab? Behöver köpråd!

10 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#1
Tjena tjena!

Är inne på att skaffa egen bil, och har kollat runt en massa på blocket. Har kollat mycket på Saab 9-3, framför allt den första generationen (98-02) och undrar om det är ett vettigt köp som första bil? Är 18 år så jag har inte världens bästa ekonomi, men något i den prisklassen hade vart kanon. Om ni har andra tips så får ni gärna komma med förslag! Vill gärna ha en bil som ser rätt bra ut med, och kan fixa lite själv med också (bara lite enkel styling eller så), och 9-3an kan man ju få att se rätt trevlig ut.

Men angående 9-3an, om man ska kolla på en sån, vad ska man främst kolla efter? Några speciella fel eller så? Farsan säger att det bara är en massa krabb med turbo och så, och att de drar en jädrans massa bensin. Men jag vet inte riktigt.

Tacksam för tips!

Biltok
62 Inlägg
23 augusti 2014
#2
Saab 9-3 av årsmodell du är intresserad av är mycket bil för pengarna. Dock kan dom kan ha problem med vevhusventilationen om bilen är trimmad, men det finns kit man kan köpa som uppgraderar den.
Leta helst efter en bil som har så få ägare som möjligt och som är välservad, för dom här Saabarna måste man vara noga på oljebyte, annars kan det bli s.k. oljesludge.
Bränsleförbrukningen kan ligga från 0.7 milen till kring litern beroende på körning och motor.

Jag skulle nog ha satsat på en original, otrimmad bil med 2.0:an, utan eller med turbo. Billigare försäkring utan turbo.

Ett par exempel:

http://www.blocket.se/trelleborg/Saab_9 … =3&w=3  2 ägare, automat, turbo

http://www.blocket.se/ystad/Saab_9_3_2_ … =3&w=3  7 ägare, manuell, ingen turbo

http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … =3&w=3 Manuell, fint skick, nybesiktad, ingen turbo


129 Inlägg
23 augusti 2014
#3
blir bara dyrare om de är fulltryck en 2.0t är lika billig som en 2.0!


664 Inlägg
23 augusti 2014
#4
Köp en saab med T5 motorn (rödtändkasset) sitter i 900/9000/93 innan 2000.
Kyl turbon 1 min innan avstänging så slipper du trubbel. Många som skiter i det och impellern fortsätter snurra och lagret går för att oljetrycket försvann, och när lagret/turbon är pajj så tycker folk att saab är skit, för att dom inte vet hur man kör / hur sakerna fungerar...

Annars tycker jag personligen att Saab är en av de roligaste framhjulsdrivna bilarna. Som någonsin byggts även fast jag var skeptiskt mot dom först..

Min 2.0t dricker 0.9 ~350hk kostar på mig 700 i halvförsäkring

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 augusti 2014
#5
Problemen med vevhusvent. har ingenting att göra med huruvida bilen är trimmad eller ej. Dessa problem finns på Saabs T7-motorer i 9-3 99-02 och 9-5 98-03. Som i posten ovan: 9-3 med T5-motor har inte dessa problem. Det finns även en 200 hk T5 som kallas 9-3 Sport.
Problemet med VHV kan förebyggas genom en ombyggnad till version 6, det bör vara gjort för länge sedan. Problemet kan uppkomma vid mycket korta körningar då motorn inte hinner bli varm. Fukt kommer inte ut ur olja som slits i förtid. Oljan koksar och sätter igen VHV så att det blir en ond cirkel. Risken är att kamkedja och kamtransmission slits i förtid, turbon inte får tillfredsställande smörjning osv.
4 % av alla Saabar av aktuell årsmodell drabbades enligt Saab. Det är alltså användningsrelaterat om en bil drabbas eller inte, lågmilare löper större risk om de oftare gått 2 km tur och retur till jobbet t ex.

i 9-3 med T7 sitter dessutom GT17-turbon, som inte är vidare hållbar. Men är den redan bytt är ju inte det något problem. I 9-3 med T5 sitter en annan skottsäker turbo. En annan skillnad är att T5 klarar över 400 hk utan att motorn öppnas, medan en T7 behöver uppgradera kolvarna redan vid 300 hk.
AC-kompressorn har också tveksam hållbarhet.

Att de drar "en jävla massa soppa" beror väl på vad man jämför med. Jämfört med en 740 GL eller og900i drar den inte mycket. 0,65 landsväg, 0,8 blandat.

Jag vet inte vad som skulle vara dyrare med fulltryck? Försäkringen? Fulltryckaren är annars den som drar minst soppa av alla motoralternativen.

En annan egenhet og9-3 har är att den oavsett T5 eller T7 är instabil i framvagnen. Den drar helt enkelt snett vid gaspådrag (torque-steer). Chassit är från början designat för en Opel Ascona med 115 hk. Att då öka effekten till 185, 205 eller till Viggens 230 hk utan att tänka om lite blev inte så jäkla bra. Redan med 150 hk är denna effekt påtaglig. Det bidrar till lite gokartkänsla och får bilen att kännas rappare än den är, men man blir snabbt trött på att behöva hålla i ratten med båda händerna och parera vid omkörningar.

Vid det här laget är bilarna 12-16 år gamla, och i princip alla bilar du kollar på kommer att ha rost nedtill framför bakskärmarna oavsett hur rostfri resten av karossen är. Se upp för dåliga hemmalagningar av den rosten, det blir inte bra.

Handbromsen är ett annat svagt kapitel. Man spänner den inför besiktning, varpå den håller några veckor, och sedan kör man utan fungerande handbroms till nästa besiktning för att man inte orkar med den omständliga justeringen på månadsbasis.

Kamkedja byts när den rasslar. På en frisk motor håller den 25-30k mil eller mer. Drivremmen byts var 11k mil.

Nu låter det som om jag totalt sågar og9-3, men så är det inte! motorn i fulltryckaren är riktigt bra, speciellt T5-versionen. Det är mycket bil för pengarna, men jag tycker att man ska vara medveten om de problem modellen har så att man inte köper ett dåligt exemplar.
Senast redigerat av Andromeda (23 augusti 2014)


10 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#6
Tack för svaren! Verkar ju vara en vettig förstabil då ändå trots lite vanliga fel, men det har ju alla bilar smile

Verkar denna vettig? http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … amp;last=1

Tycker det är lite dyrt för att ha gått en bit ändå men, jag vet inte riktigt.

Handledare
1 481 Inlägg
26 augusti 2014
#7
Andromeda skrev:
Problemen med vevhusvent. har ingenting att göra med huruvida bilen är trimmad eller ej. Dessa problem finns på Saabs T7-motorer i 9-3 99-02 och 9-5 98-03. Som i posten ovan: 9-3 med T5-motor har inte dessa problem. Det finns även en 200 hk T5 som kallas 9-3 Sport.
Problemet med VHV kan förebyggas genom en ombyggnad till version 6, det bör vara gjort för länge sedan. Problemet kan uppkomma vid mycket korta körningar då motorn inte hinner bli varm. Fukt kommer inte ut ur olja som slits i förtid. Oljan koksar och sätter igen VHV så att det blir en ond cirkel. Risken är att kamkedja och kamtransmission slits i förtid, turbon inte får tillfredsställande smörjning osv.
4 % av alla Saabar av aktuell årsmodell drabbades enligt Saab. Det är alltså användningsrelaterat om en bil drabbas eller inte, lågmilare löper större risk om de oftare gått 2 km tur och retur till jobbet t ex.

i 9-3 med T7 sitter dessutom GT17-turbon, som inte är vidare hållbar. Men är den redan bytt är ju inte det något problem. I 9-3 med T5 sitter en annan skottsäker turbo. En annan skillnad är att T5 klarar över 400 hk utan att motorn öppnas, medan en T7 behöver uppgradera kolvarna redan vid 300 hk.
AC-kompressorn har också tveksam hållbarhet.

Att de drar "en jävla massa soppa" beror väl på vad man jämför med. Jämfört med en 740 GL eller og900i drar den inte mycket. 0,65 landsväg, 0,8 blandat.

Jag vet inte vad som skulle vara dyrare med fulltryck? Försäkringen? Fulltryckaren är annars den som drar minst soppa av alla motoralternativen.

En annan egenhet og9-3 har är att den oavsett T5 eller T7 är instabil i framvagnen. Den drar helt enkelt snett vid gaspådrag (torque-steer). Chassit är från början designat för en Opel Ascona med 115 hk. Att då öka effekten till 185, 205 eller till Viggens 230 hk utan att tänka om lite blev inte så jäkla bra. Redan med 150 hk är denna effekt påtaglig. Det bidrar till lite gokartkänsla och får bilen att kännas rappare än den är, men man blir snabbt trött på att behöva hålla i ratten med båda händerna och parera vid omkörningar.

Vid det här laget är bilarna 12-16 år gamla, och i princip alla bilar du kollar på kommer att ha rost nedtill framför bakskärmarna oavsett hur rostfri resten av karossen är. Se upp för dåliga hemmalagningar av den rosten, det blir inte bra.

Handbromsen är ett annat svagt kapitel. Man spänner den inför besiktning, varpå den håller några veckor, och sedan kör man utan fungerande handbroms till nästa besiktning för att man inte orkar med den omständliga justeringen på månadsbasis.

Kamkedja byts när den rasslar. På en frisk motor håller den 25-30k mil eller mer. Drivremmen byts var 11k mil.

Nu låter det som om jag totalt sågar og9-3, men så är det inte! motorn i fulltryckaren är riktigt bra, speciellt T5-versionen. Det är mycket bil för pengarna, men jag tycker att man ska vara medveten om de problem modellen har så att man inte köper ett dåligt exemplar.

Alla vi tekniker på Saab insåg att framvagnen var rent ut sagt skit. Men fick inte ändra något för GM.
Man tog fram en egen större krängningshämmare men det räckte inte.


Rumpmas
3 860 Inlägg
26 augusti 2014
#8
saab_sonett skrev:
Andromeda skrev:
Problemen med vevhusvent. har ingenting att göra med huruvida bilen är trimmad eller ej. Dessa problem finns på Saabs T7-motorer i 9-3 99-02 och 9-5 98-03. Som i posten ovan: 9-3 med T5-motor har inte dessa problem. Det finns även en 200 hk T5 som kallas 9-3 Sport.
Problemet med VHV kan förebyggas genom en ombyggnad till version 6, det bör vara gjort för länge sedan. Problemet kan uppkomma vid mycket korta körningar då motorn inte hinner bli varm. Fukt kommer inte ut ur olja som slits i förtid. Oljan koksar och sätter igen VHV så att det blir en ond cirkel. Risken är att kamkedja och kamtransmission slits i förtid, turbon inte får tillfredsställande smörjning osv.
4 % av alla Saabar av aktuell årsmodell drabbades enligt Saab. Det är alltså användningsrelaterat om en bil drabbas eller inte, lågmilare löper större risk om de oftare gått 2 km tur och retur till jobbet t ex.

i 9-3 med T7 sitter dessutom GT17-turbon, som inte är vidare hållbar. Men är den redan bytt är ju inte det något problem. I 9-3 med T5 sitter en annan skottsäker turbo. En annan skillnad är att T5 klarar över 400 hk utan att motorn öppnas, medan en T7 behöver uppgradera kolvarna redan vid 300 hk.
AC-kompressorn har också tveksam hållbarhet.

Att de drar "en jävla massa soppa" beror väl på vad man jämför med. Jämfört med en 740 GL eller og900i drar den inte mycket. 0,65 landsväg, 0,8 blandat.

Jag vet inte vad som skulle vara dyrare med fulltryck? Försäkringen? Fulltryckaren är annars den som drar minst soppa av alla motoralternativen.

En annan egenhet og9-3 har är att den oavsett T5 eller T7 är instabil i framvagnen. Den drar helt enkelt snett vid gaspådrag (torque-steer). Chassit är från början designat för en Opel Ascona med 115 hk. Att då öka effekten till 185, 205 eller till Viggens 230 hk utan att tänka om lite blev inte så jäkla bra. Redan med 150 hk är denna effekt påtaglig. Det bidrar till lite gokartkänsla och får bilen att kännas rappare än den är, men man blir snabbt trött på att behöva hålla i ratten med båda händerna och parera vid omkörningar.

Vid det här laget är bilarna 12-16 år gamla, och i princip alla bilar du kollar på kommer att ha rost nedtill framför bakskärmarna oavsett hur rostfri resten av karossen är. Se upp för dåliga hemmalagningar av den rosten, det blir inte bra.

Handbromsen är ett annat svagt kapitel. Man spänner den inför besiktning, varpå den håller några veckor, och sedan kör man utan fungerande handbroms till nästa besiktning för att man inte orkar med den omständliga justeringen på månadsbasis.

Kamkedja byts när den rasslar. På en frisk motor håller den 25-30k mil eller mer. Drivremmen byts var 11k mil.

Nu låter det som om jag totalt sågar og9-3, men så är det inte! motorn i fulltryckaren är riktigt bra, speciellt T5-versionen. Det är mycket bil för pengarna, men jag tycker att man ska vara medveten om de problem modellen har så att man inte köper ett dåligt exemplar.

Alla vi tekniker på Saab insåg att framvagnen var rent ut sagt skit. Men fick inte ändra något för GM.
Man tog fram en egen större krängningshämmare men det räckte inte.

Nej, det hjälpte ju inte, de där krängningshämmarstagen har jag dragit sönder några stycken av smile

Det som hjälper är styrväxelklämma, eller billigast och enklast: att sänka bilen. En sänkning på 35 mm löser mycket vad gäller väghållningen, men torque-steer vid gaspådrag kvarstår ju utan styrväxelklämma.

TS: Bilen i länken är en -00. Köp en 01-02 istället, de har viggenstolarna och Viggenkjolarna! Det är värt det smile

Ser ut så här:

https://www1.garaget.org/archive/142/141944/201674/201674-1890836.jpg

istället för så här:

https://img03.carview.co.jp/cvmaterials/modelimages/gallery/44/33571.jpg

med dessa mycket skönare stolar

http://image.bilgaraget.se/extra/carimg/742101_742200/saab-9-3-742158_20927663.jpg

istället för

http://goto.glocalnet.net/tlbe4/SAAB/Image_DSCF1302_.JPG


10 Inlägg
27 augusti 2014
Trådstartare
#9
Andromeda skrev:
saab_sonett skrev:
Andromeda skrev:
Problemen med vevhusvent. har ingenting att göra med huruvida bilen är trimmad eller ej. Dessa problem finns på Saabs T7-motorer i 9-3 99-02 och 9-5 98-03. Som i posten ovan: 9-3 med T5-motor har inte dessa problem. Det finns även en 200 hk T5 som kallas 9-3 Sport.
Problemet med VHV kan förebyggas genom en ombyggnad till version 6, det bör vara gjort för länge sedan. Problemet kan uppkomma vid mycket korta körningar då motorn inte hinner bli varm. Fukt kommer inte ut ur olja som slits i förtid. Oljan koksar och sätter igen VHV så att det blir en ond cirkel. Risken är att kamkedja och kamtransmission slits i förtid, turbon inte får tillfredsställande smörjning osv.
4 % av alla Saabar av aktuell årsmodell drabbades enligt Saab. Det är alltså användningsrelaterat om en bil drabbas eller inte, lågmilare löper större risk om de oftare gått 2 km tur och retur till jobbet t ex.

i 9-3 med T7 sitter dessutom GT17-turbon, som inte är vidare hållbar. Men är den redan bytt är ju inte det något problem. I 9-3 med T5 sitter en annan skottsäker turbo. En annan skillnad är att T5 klarar över 400 hk utan att motorn öppnas, medan en T7 behöver uppgradera kolvarna redan vid 300 hk.
AC-kompressorn har också tveksam hållbarhet.

Att de drar "en jävla massa soppa" beror väl på vad man jämför med. Jämfört med en 740 GL eller og900i drar den inte mycket. 0,65 landsväg, 0,8 blandat.

Jag vet inte vad som skulle vara dyrare med fulltryck? Försäkringen? Fulltryckaren är annars den som drar minst soppa av alla motoralternativen.

En annan egenhet og9-3 har är att den oavsett T5 eller T7 är instabil i framvagnen. Den drar helt enkelt snett vid gaspådrag (torque-steer). Chassit är från början designat för en Opel Ascona med 115 hk. Att då öka effekten till 185, 205 eller till Viggens 230 hk utan att tänka om lite blev inte så jäkla bra. Redan med 150 hk är denna effekt påtaglig. Det bidrar till lite gokartkänsla och får bilen att kännas rappare än den är, men man blir snabbt trött på att behöva hålla i ratten med båda händerna och parera vid omkörningar.

Vid det här laget är bilarna 12-16 år gamla, och i princip alla bilar du kollar på kommer att ha rost nedtill framför bakskärmarna oavsett hur rostfri resten av karossen är. Se upp för dåliga hemmalagningar av den rosten, det blir inte bra.

Handbromsen är ett annat svagt kapitel. Man spänner den inför besiktning, varpå den håller några veckor, och sedan kör man utan fungerande handbroms till nästa besiktning för att man inte orkar med den omständliga justeringen på månadsbasis.

Kamkedja byts när den rasslar. På en frisk motor håller den 25-30k mil eller mer. Drivremmen byts var 11k mil.

Nu låter det som om jag totalt sågar og9-3, men så är det inte! motorn i fulltryckaren är riktigt bra, speciellt T5-versionen. Det är mycket bil för pengarna, men jag tycker att man ska vara medveten om de problem modellen har så att man inte köper ett dåligt exemplar.

Alla vi tekniker på Saab insåg att framvagnen var rent ut sagt skit. Men fick inte ändra något för GM.
Man tog fram en egen större krängningshämmare men det räckte inte.

Nej, det hjälpte ju inte, de där krängningshämmarstagen har jag dragit sönder några stycken av smile

Det som hjälper är styrväxelklämma, eller billigast och enklast: att sänka bilen. En sänkning på 35 mm löser mycket vad gäller väghållningen, men torque-steer vid gaspådrag kvarstår ju utan styrväxelklämma.

TS: Bilen i länken är en -00. Köp en 01-02 istället, de har viggenstolarna och Viggenkjolarna! Det är värt det smile

Ser ut så här:

http://www1.garaget.org/archive/142/141 … 890836.jpg

istället för så här:

https://img03.carview.co.jp/cvmaterials … /33571.jpg

med dessa mycket skönare stolar

http://image.bilgaraget.se/extra/carimg … 927663.jpg

istället för

http://goto.glocalnet.net/tlbe4/SAAB/Im … F1302_.JPG

Ja de var mycket snyggare med de kjolarna! smile

Men om du kollar denna; http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 22&w=2 , det är en -01a fast ändå ser den inte ut att ha viggenkjolarna? Hittat ett antal 01 och 02or som inte ser ut att ha det.

Sen säger farsan att 9-3or är dyra i skatt med. Är de det? Han säger att det räknas som en "stor bil". Tycker inte de är särskilt stora, eller?

1 192 Inlägg
27 augusti 2014
#10
mrbigass skrev:
Andromeda skrev:
saab_sonett skrev:
Alla vi tekniker på Saab insåg att framvagnen var rent ut sagt skit. Men fick inte ändra något för GM.
Man tog fram en egen större krängningshämmare men det räckte inte.

Nej, det hjälpte ju inte, de där krängningshämmarstagen har jag dragit sönder några stycken av smile

Det som hjälper är styrväxelklämma, eller billigast och enklast: att sänka bilen. En sänkning på 35 mm löser mycket vad gäller väghållningen, men torque-steer vid gaspådrag kvarstår ju utan styrväxelklämma.

TS: Bilen i länken är en -00. Köp en 01-02 istället, de har viggenstolarna och Viggenkjolarna! Det är värt det smile

Ser ut så här:

http://www1.garaget.org/archive/142/141 … 890836.jpg

istället för så här:

https://img03.carview.co.jp/cvmaterials … /33571.jpg

med dessa mycket skönare stolar

http://image.bilgaraget.se/extra/carimg … 927663.jpg

istället för

http://goto.glocalnet.net/tlbe4/SAAB/Im … F1302_.JPG

Ja de var mycket snyggare med de kjolarna! smile

Men om du kollar denna; http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 22&w=2 , det är en -01a fast ändå ser den inte ut att ha viggenkjolarna? Hittat ett antal 01 och 02or som inte ser ut att ha det.

Sen säger farsan att 9-3or är dyra i skatt med. Är de det? Han säger att det räknas som en "stor bil". Tycker inte de är särskilt stora, eller?

Räkna med lite drygt 2000:- i skatt. Skatten varierar lite, men någonstans mellan 2050-2500 ligger de flesta på. Vissa 2.0i ligger på 1900:- men jag tycker inte det är värt den lilla skillnaden för en betydligt tråkigare motor.
Skatten är inte dyrare än någon annan bil i den storleksklassen. 9-3 är väl mer en "mellanklass" bil.
Senast redigerat av Cracksoup (27 augusti 2014)


Rumpmas
3 860 Inlägg
27 augusti 2014
#11
mrbigass skrev:
Andromeda skrev:
saab_sonett skrev:
Alla vi tekniker på Saab insåg att framvagnen var rent ut sagt skit. Men fick inte ändra något för GM.
Man tog fram en egen större krängningshämmare men det räckte inte.

Nej, det hjälpte ju inte, de där krängningshämmarstagen har jag dragit sönder några stycken av smile

Det som hjälper är styrväxelklämma, eller billigast och enklast: att sänka bilen. En sänkning på 35 mm löser mycket vad gäller väghållningen, men torque-steer vid gaspådrag kvarstår ju utan styrväxelklämma.

TS: Bilen i länken är en -00. Köp en 01-02 istället, de har viggenstolarna och Viggenkjolarna! Det är värt det smile

Ser ut så här:

http://www1.garaget.org/archive/142/141 … 890836.jpg

istället för så här:

https://img03.carview.co.jp/cvmaterials … /33571.jpg

med dessa mycket skönare stolar

http://image.bilgaraget.se/extra/carimg … 927663.jpg

istället för

http://goto.glocalnet.net/tlbe4/SAAB/Im … F1302_.JPG

Ja de var mycket snyggare med de kjolarna! smile

Men om du kollar denna; http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 22&w=2 , det är en -01a fast ändå ser den inte ut att ha viggenkjolarna? Hittat ett antal 01 och 02or som inte ser ut att ha det.

Sen säger farsan att 9-3or är dyra i skatt med. Är de det? Han säger att det räknas som en "stor bil". Tycker inte de är särskilt stora, eller?

Den du länkar är ingen Aero, det är därför den inte har Viggen-kjolarna. Där har du en Aero:

http://www.blocket.se/kalmar/Saab_93_Ae … 22&w=2

Skatten ligger på ca 2000 spänn ja. Skatten går på vikt på de årsmodellerna, och 9-3 räknas som mellanklassbil. En 9-5 kombi är ett par-tre hundringar dyrare och en Golf är typ lika dyr (väger faktiskt ungefär lika mycket). Om man tycker att en skillnad på skatt på någon femhundring hit eller dit per år fäller avgörandet om vilken bilmodell man ska ha silar man mygg och sväljer kameler. Det är ju inte så att det är en gammal diesel-V70 som kostar 7k om året i skatt direkt.
Försäkring skiljer betydligt mer mellan bilmodeller. En tantbil som t ex Hyundai Accent av samma årsmodell kostar sannolikt bara en tredjedel att försäkra. Och en BMW 325 kan kosta det dubbla istället.
Senast redigerat av Andromeda (27 augusti 2014)


10 Inlägg
27 augusti 2014
Trådstartare
#12
Andromeda skrev:
mrbigass skrev:
Andromeda skrev:

Nej, det hjälpte ju inte, de där krängningshämmarstagen har jag dragit sönder några stycken av smile

Det som hjälper är styrväxelklämma, eller billigast och enklast: att sänka bilen. En sänkning på 35 mm löser mycket vad gäller väghållningen, men torque-steer vid gaspådrag kvarstår ju utan styrväxelklämma.

TS: Bilen i länken är en -00. Köp en 01-02 istället, de har viggenstolarna och Viggenkjolarna! Det är värt det smile

Ser ut så här:

http://www1.garaget.org/archive/142/141 … 890836.jpg

istället för så här:

https://img03.carview.co.jp/cvmaterials … /33571.jpg

med dessa mycket skönare stolar

http://image.bilgaraget.se/extra/carimg … 927663.jpg

istället för

http://goto.glocalnet.net/tlbe4/SAAB/Im … F1302_.JPG

Ja de var mycket snyggare med de kjolarna! smile

Men om du kollar denna; http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 22&w=2 , det är en -01a fast ändå ser den inte ut att ha viggenkjolarna? Hittat ett antal 01 och 02or som inte ser ut att ha det.

Sen säger farsan att 9-3or är dyra i skatt med. Är de det? Han säger att det räknas som en "stor bil". Tycker inte de är särskilt stora, eller?

Den du länkar är ingen Aero, det är därför den inte har Viggen-kjolarna. Där har du en Aero:

http://www.blocket.se/kalmar/Saab_93_Ae … 22&w=2

Skatten ligger på ca 2000 spänn ja. Skatten går på vikt på de årsmodellerna, och 9-3 räknas som mellanklassbil. En 9-5 kombi är ett par-tre hundringar dyrare och en Golf är typ lika dyr (väger faktiskt ungefär lika mycket). Om man tycker att en skillnad på skatt på någon femhundring hit eller dit per år fäller avgörandet om vilken bilmodell man ska ha silar man mygg och sväljer kameler. Det är ju inte så att det är en gammal diesel-V70 som kostar 7k om året i skatt direkt.
Försäkring skiljer betydligt mer mellan bilmodeller. En tantbil som t ex Hyundai Accent av samma årsmodell kostar sannolikt bara en tredjedel att försäkra. Och en BMW 325 kan kosta det dubbla istället.

Jaha du! Dumt av mig, tänkte inte ens på det.

2000 spänn tycker inte jag är så farligt. Den jobbiga summan lär ju bli försäkringen, men det löser nog sig med i så fall. Kollar för fullt efter 9-3or hyfsat nära men antingen har de gått för långt, eller så är det pixelfel, ACn sönder osv osv.. Det ultimata hade ju vart att hitta nån fin 01-02 aero för ett rimligt pris här i närheten. Men det är väl bara att kika blocket varje dag och se efter antar jag.

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 augusti 2014
#13
mrbigass skrev:
Andromeda skrev:
mrbigass skrev:
Ja de var mycket snyggare med de kjolarna! smile

Men om du kollar denna; http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 22&w=2 , det är en -01a fast ändå ser den inte ut att ha viggenkjolarna? Hittat ett antal 01 och 02or som inte ser ut att ha det.

Sen säger farsan att 9-3or är dyra i skatt med. Är de det? Han säger att det räknas som en "stor bil". Tycker inte de är särskilt stora, eller?

Den du länkar är ingen Aero, det är därför den inte har Viggen-kjolarna. Där har du en Aero:

http://www.blocket.se/kalmar/Saab_93_Ae … 22&w=2

Skatten ligger på ca 2000 spänn ja. Skatten går på vikt på de årsmodellerna, och 9-3 räknas som mellanklassbil. En 9-5 kombi är ett par-tre hundringar dyrare och en Golf är typ lika dyr (väger faktiskt ungefär lika mycket). Om man tycker att en skillnad på skatt på någon femhundring hit eller dit per år fäller avgörandet om vilken bilmodell man ska ha silar man mygg och sväljer kameler. Det är ju inte så att det är en gammal diesel-V70 som kostar 7k om året i skatt direkt.
Försäkring skiljer betydligt mer mellan bilmodeller. En tantbil som t ex Hyundai Accent av samma årsmodell kostar sannolikt bara en tredjedel att försäkra. Och en BMW 325 kan kosta det dubbla istället.

Jaha du! Dumt av mig, tänkte inte ens på det.

2000 spänn tycker inte jag är så farligt. Den jobbiga summan lär ju bli försäkringen, men det löser nog sig med i så fall. Kollar för fullt efter 9-3or hyfsat nära men antingen har de gått för långt, eller så är det pixelfel, ACn sönder osv osv.. Det ultimata hade ju vart att hitta nån fin 01-02 aero för ett rimligt pris här i närheten. Men det är väl bara att kika blocket varje dag och se efter antar jag.

Det är bättre att kika efter fina bilar i grannlänen istället för att nöja sig med en sunkig i samma stad smile
Jag åkte 60 mil och hämtade min, och det finns många här som åkt längre än så. Ibland finns inga vettiga bilar ute heller, så då får man vänta och kolla Blocket ofta. De bra bilarna för vettiga priser försvinner väldigt snabbt. Den största begagnade bil- säljaren här i området hade en omsättningstid på max ett par dagar på fina 9-5 kombi när min kollega letade en MY06-10 förra året. De försvann direkt. Är priset rätt ligger bilen max till följande helg.
Tror du tjänar på att vara beredd att åka i alla fall 10 mil, men du får ju vara lite kall och vara beredd på att åka hem utan bil om den inte motsvarar utlovat skick, och se till att säljaren förstår det så att denne inte ställer sig på tvären om du hittar faktiska brister att pruta på som inte redan nämnts.

De bilar som legat ute ett par veckor är för högt prissatta, så är det bara.
Senast redigerat av Andromeda (27 augusti 2014)


398 Inlägg
27 augusti 2014
#14
mrbigass skrev:
Jaha du! Dumt av mig, tänkte inte ens på det.

2000 spänn tycker inte jag är så farligt. Den jobbiga summan lär ju bli försäkringen, men det löser nog sig med i så fall. Kollar för fullt efter 9-3or hyfsat nära men antingen har de gått för långt, eller så är det pixelfel, ACn sönder osv osv.. Det ultimata hade ju vart att hitta nån fin 01-02 aero för ett rimligt pris här i närheten. Men det är väl bara att kika blocket varje dag och se efter antar jag.

Varken skatt eller försäkring är ju dock någon stadshemlighet. Knappa in regnr på https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx om du inte redan gjort det så ser du skatten (samt när den är betald). Du ser också antal ägare och annat trevligt.

På länsförsäkringar (dom brukar vara billigast för unga) skriver du in regnr och personnummer så får du pris direkt på nätet. Titta på olika modeller för det kan som sagt skilja mycket, även en del mellan årsmodeller och motoralternativ. Står valet och kvalet mellan Aero eller inte kan ju det vara en viktig aspekt.


Sök