2786
Sök

Mitsubishi Evo IV Axiallager crankwalk

9 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejhej!

Håller på att renovera en kompis evo iv och märkte här om dagen att veven går att rucka i sidled ungefär 1mm kanske knappt de men det är både synbart och hörbart. Han har haft lite problem med bilen tidigare och med de menas

*Oljud från motor/låda. Troligen motorn då veven går att rucka i sidled??
*Dålig tomgång dör vid körning om man släpper gasen
*Oljud vid stilla stående när man gasar.

Kan det vara crankwalk eller har jag fel? har tagit ner tråget och kollat på lagrena och ramlagerna såg fina ut inget att anmärka på. Har förstått så långt som vevlager och ramlager men Axiallager vart sitter de? så min fråga är att vart sitter Axiallager? kan man byta lagrena utan att ta ner motorn och bara ta lös lådan?
Senast redigerat av alexander156 (23 juli 2012)


438 Inlägg
3 juni 2012
#2
1: hur menar du att du kan rucka veven i sidled? axiellt eller radiellt?det kvittar igentligen för kan du rubba veven så behöver du nya lager,det ska inte gå att rubba vevaxel alls
2:Axiallager existerar sällan längre i nyare motorer, dagens bilar har axiallager ingutet i ramlagerna som sitter i vevaxel ändarna oftast,
3: byta lager i motorn tycker jag själv är lättare att göra med motorn ute än i bilen för man måste ha ur vevaxeln ur motorn,

hoppas jag var till lite hjälp smile

MVH VAnd3rsson


77 Inlägg
3 juni 2012
#3
Klart man ska kunna rucka veven lite fram och tillbaka, mät spelet så vet du om det är normalt eller ej.


9 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#4
Det jag menar är att man kan dra vevaxel i sidled, jag ska mäta upp veven och kolla hur mycket den glappar, vill säga att det är mer en normalt är de nya ramlager som gäller då=axiallager ? kan redan nu säga att när man drar veven i sidled så hör man ett kluckande ljud så redan där tror jag glappet är för mycket. Men som sagt är ett ramlager byte det som skulle behövas? blir lite förvirrad med alla dessa lager och teorier man får höra

Tack för visat intresse!


3 295 Inlägg
4 juni 2012
#5
troligtvis så har du ju CV. det är inte skoj. om jag var du så skulle jag försöka så tag på en motor från en evo 5 eller 6. dom är bättre på alla sätt och vis. motorn i evo 4 är ju känd för just Crankwalk. Sorgligt men sant.

jag tror att godkänt glapp axiellt är 0.14 mm.

För mer info så rekomenderar jag www.wroom.org/evoclub där finns mycket bra information.
Senast redigerat av Slave_joe (4 juni 2012)


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 juni 2012
#6
var med om en ford focus med samma glapp som du har. den gick väldigt oroligt på tomgång och det fanns lite oljud. för övrigt gick den bra


151 Inlägg
7 juni 2012
#7
godkänt glapp är mellan 0.10 och 0.15.. bara sätta en klocka o mäta...
Nya lager kostar 1800kr... värt o billigt o byta om du redan är igång så är du säker o slipper riva igen...


Montör
664 Inlägg
31 augusti 2014
#8
ARPAnet skrev:
godkänt glapp är mellan 0.10 och 0.15.. bara sätta en klocka o mäta...
Nya lager kostar 1800kr... värt o billigt o byta om du redan är igång så är du säker o slipper riva igen...

Väcker gammal tråd. Om man köper nån sorts sats för att lösa problemet, är det då "uppgraderat" till Evo V-X standard? Så att det inte händer igen?

Och: Kan man byta allt som behövs för att lösa problemet utan att ta ur motorn ur bilen? Jag har ändå växellåda, avgassystem, startmotor etc lossat från bilen nu så det känns ju som om det "bara" borde vara att lossa tråd, svänghjul, och lite annat gött för att sedan sänka ner veven och byta lager?

EDIT: Har bilen på saxlyft så arbetsställning etc är inga problem.
Senast redigerat av Glenn9K (31 augusti 2014)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

151 Inlägg
2 september 2014
#9
Glenn9K skrev:
ARPAnet skrev:
godkänt glapp är mellan 0.10 och 0.15.. bara sätta en klocka o mäta...
Nya lager kostar 1800kr... värt o billigt o byta om du redan är igång så är du säker o slipper riva igen...

Väcker gammal tråd. Om man köper nån sorts sats för att lösa problemet, är det då "uppgraderat" till Evo V-X standard? Så att det inte händer igen?

Och: Kan man byta allt som behövs för att lösa problemet utan att ta ur motorn ur bilen? Jag har ändå växellåda, avgassystem, startmotor etc lossat från bilen nu så det känns ju som om det "bara" borde vara att lossa tråd, svänghjul, och lite annat gött för att sedan sänka ner veven och byta lager?

EDIT: Har bilen på saxlyft så arbetsställning etc är inga problem.

Felet med crancwalk är väl feldiminsionering på bottendelen om jag inte mins helt fel som gör att den sliter på orginal lagren och veven börjar vandra i sidled. Därför slänger man på ACL lager som är härdade och håller på ett helt annat sätt än orginal lagren. Orginal lagren är ju självklart härdade men inte lika slitstarka.

Det bästa är en smidd botten då.. eller evo 5 eller 6 botten.
Därför folk köper hel motor från 5 eller 6.

Jag kan ha fel men iom evo 5:an så gjorde dom om hela botten.

Hoppas det var svar på din fråga


151 Inlägg
2 september 2014
#10
Sen skall man ju aldrig på en evo 1-4 starta med koppling nertryckt.. Speciellt inte om man har en kraftigare tryckplatta.. Dessa motorer har inget olje tryck vid start och dår går veven ganska snart...


77 Inlägg
3 september 2014
#11
En smidd botten påverkar ju inte crankwalk samt jag tror det är få motorer som har oljetryck vid start wink


Montör
664 Inlägg
7 september 2014
#12
Så... Köpa de bästa lagrena man kan hitta och slänga ihop motorn med sådana, och sedan köra tills det händer igen?

Sen vad gäller kopplingstryck vid start så har väl det att göra med olika saker, bland annat lågt oljetryck, men även dåligt designad smörjning, samt att det är dragande koppling... Antar jag. Men det är ju bara att ge fan i kopplingspedalen innan oljetryck sen när motorn väl är ihop igen då.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök