3477
Sök

Trimma b230f. ändå

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
#1
Tjenare alla glada själar. jag vet att tråden varit uppe tusen gånger-
Jag har precis renoverat min topp. en 530 med M kam.

har haft planer på att stoppa i en b230fk men har börjat tänka om så har några frågor.

1:toppen är planad  0,2 mm och kammen står nu rätt så har blivit ett bra drag. iallafall för mig.
så till frågan. om jag plockar ut f:en och renoverar, bygger annan avgas. 531 men nån kam. och chippad. kanske planad 2 mm. elfläkt.
Va kan det ge på ett ungefär 150?
2, kommer förbrukningen sänkas?


Forummoderator
26 361 Inlägg
5 september 2014
#2
Definiera "renovera"?

Ska du vikta och balansera hela bottendelen också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Definiera "renovera"?

Ska du vikta och balansera hela bottendelen också?

Nja inte just nu men alla packningar kolvringar!
Kommer bilen dra mycket mera bensin?


4 474 Inlägg
5 september 2014
#4
varför skulle den dra "mycket mera bensin" om du byter kolvringar?

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
#5
zzr94092 skrev:
varför skulle den dra "mycket mera bensin" om du byter kolvringar?

Nä va inte det jag menade! Alltså renoverar den! 531 Planad! Annan btr med högre tryck? Elfläkt!
Kommer jag behöva mappa den? Den har LH 2,4


3 292 Inlägg
5 september 2014
#6
Volvofantasten skrev:
zzr94092 skrev:
varför skulle den dra "mycket mera bensin" om du byter kolvringar?

Nä va inte det jag menade! Alltså renoverar den! 531 Planad! Annan btr med högre tryck? Elfläkt!
Kommer jag behöva mappa den? Den har LH 2,4

En kunnig människa på motorrenoverarfirma vet mer än väl hur mycket som kan planas om toppen är oplanad sen tidigare, det är vanligt att man mirafräser och sätter in större ventiler åxå i 531 topparna.. för att få en rappare motor med större flöden, vet dock ej hur optimalt detta är med turbo.

Att bara plana en topp hur som helst är inte att rekommendera.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
6 september 2014
Trådstartare
#7
zzr94092 skrev:
varför skulle den dra "mycket mera bensin" om du byter kolvringar?

Nä va inte det jag menade! Alltså renoverar den! 531 Planad! Annan btr med högre tryck? Elfläkt!
Kommer jag behöva mappa den? Den har LH 2,4


1 861 Inlägg
6 september 2014
#8
Volvofantasten skrev:
zzr94092 skrev:
varför skulle den dra "mycket mera bensin" om du byter kolvringar?

Nä va inte det jag menade! Alltså renoverar den! 531 Planad! Annan btr med högre tryck? Elfläkt!
Kommer jag behöva mappa den? Den har LH 2,4

Du kommer ganska långt på original programvara Timo's motor har ganska bra "steg" med chipp och allt uppskrivet smile


78 Inlägg
6 september 2014
#9
Du kommer att få omkring 150hk, du skall inte byta till större ventiler, de är ingen vits med det om du inte har portat toppen å siktar på över 200hk. Spara pengarna å skit i att mira fräsa sätena så mycket ger det inte på den motorn.
MVH Jonas

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Blivande lastbilsmekaniker
174 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
#10
RallyJonas69 skrev:
Du kommer att få omkring 150hk, du skall inte byta till större ventiler, de är ingen vits med det om du inte har portat toppen å siktar på över 200hk. Spara pengarna å skit i att mira fräsa sätena så mycket ger det inte på den motorn.
MVH Jonas

Men vi säger då en renovering,531 topp med en bra kam! ,extraktorgrenrör med eget 2,5 tum med en dämpare Planad 1-1,5 mm! Måste jag ha en kortare kamrem då?
Hur gör jag med soppatrycket?
Bränsle och tändningschip med tiden sen!
Måste systemet mappas????

Vad gör dem olika Chippen?


78 Inlägg
9 september 2014
#11
Du kan nog plana 2mm utan att byta till kortare kamrem, till gat åka kan jag rekommendera Enem k15 kam eller någon liknande. Tror inte soppatrycket behöver ändras, det är aldrig fel att åka till en rullande landsväg se så att den får bränsle. Du kanske får gå upp i spridare, chippen är jag dålig på då jag bygger mestadels motorer med stora förgasare, men jag tror inte att det skiljer så jätte mycket på chippen.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !


Sök