3242
Sök

Hjäp med att ställa in slutsteg?

25 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
Hej! som rubriken lyder så behöver jag hjälp med att ställa in mitt slutsteg, då basarna låter skit så som det är inställt nu.  Är allmänt dålig på grejer som handlar om ljud så därför vänder jag mig hit.

Slutsteg: http://www.mds.se/mds-torque-t700-1.html

Basar: 2 st MDS xite 10" (Hittar ej specs"

tacksam för svar!

21 761 Inlägg
28 september 2014
Börja med att vrida ner "LEVEL" till "MIN", sedan kan du ställa in övriga reglage ungefär så här:

BASS BOOST: Vrid ner till "0dB
LPF: Vrid till "klockan tio i"
PHASE: Ställ brytaren på "0"
SUB SONIC: Ställ brytaren på "ON" och vrid frekvensratten bredvid brytaren till "klockan tolv"

Spela den musik du brukar spela i stereon och vrid upp stereovolymen till ca 70-75% av max, vrid sedan upp stegets "LEVEL" tills basljudet precis börjar låta illa. Då vrider du långsamt ner igen tills ljudet låter bra. I det här läget är stegets förstärkning anpassat till stereons utsignal och basen ska spela med rent ljud även om stereon vrids upp ganska högt.

Inställningsreglagen på steget är grundinställda så att allting borde fungera, men du kan behöva efterjustera litegrann. Kontrolldosan för BASS BOOST behöver inte kopplas in i det här läget, helst bör man inte använda den alls i mitt tycke eller åtminstone med försiktighet. smile

Sitter basarna i sluten låda eller basreflex?
Vilken bil gäller det?
Sitter baslådan monterad med basarna riktade mot bakluckan eller ryggstödet?

25 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
Tack för svar!
Detta skall testas.

-Sluten låda
-Volvo 945
-De är riktade mot bakluckan

///

21 761 Inlägg
28 september 2014
En kombi brukar inte vara svår att få fram basljudet till framsätet, då ligger inte problemet i lådans monteringssätt/placering iaf. Vi får väl se hur ljudet blir när du har testat de där inställningarna, är ljudet fortfarande dåligt så får vi ge mer råd. smile

Sök