3342
Sök

Volvo 855 T-5R 1996 Med random startproblem, mycket märkligt sådant!

Refined
1 770 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
Tjenare. Jag har ett litet problem med min 2.0l 855 T-5R (Helt original) som jag ville höra om någon känner igen eller kan komma på någon förklaring på. Det är helt enkelt så att bilen vägrar starta ibland, helt utan anledning. Spelar ingen roll om den är varm eller kall, om den stått ett par dagar eller om den kördes för 10 min sen, bara helt random. Motorn går runt och allt verkar OK bara det att den inte går igång. MEN, den startar alltid utan problem om man ger den startgas eller om man rullar igång den när den inte vill på det vanliga sättet. Det kan även tilläggas att så fort den går igång så går den som en klocka på alla sätt och visar inga tendenser alls på att gå dåligt eller misstända eller liknande. Motorelektroniklampan lyser lite ibland också, men jag har inte sett något samband imellan den och att den inte startar. Jag hoppas verkligen att nån kan ha nån tanke om detta, för mina ider är helt slut.

Jag har hela tiden varit inne på att det är något med bensinpumpen, men den går alltid, oavsett om bilen startar eller inte. Skulle det kunna vara så att bilen i vissa lägen tappat bränsletrycket och att pumpen är i dåligt skick och inte orkar pumpa upp tillräckligt?
Även hört av några att det skulle kunna vara ett relä problem.
Och är det någon som vet om spridarna enbart öppnar sig på ström från tändningen eller behöver dem även ett visst bränsletrycket för att kunna öppna sig?

Och innan alla frågor och kommentarer kommer upp om jag har kollat felkoder så har jag INTE gjort det än. Det skall givetvis göras, men jag har inte haft tid eller möjlighet ännu.

MVH Emil

4 Inlägg
28 september 2014
Testa byt bränslepumps relät. Märkt 103. Sitter i motorutrymmet.

Lödningarna i relät blir dåliga med tiden, så antingen löder du om det själv eller byter relät. Kan även vara pumpen som håller på att ge sig. Men jag sätter en pizza på att det är relät som är kass.

Refined
1 770 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
Nilaya skrev:
Testa byt bränslepumps relät. Märkt 103. Sitter i motorutrymmet.

Lödningarna i relät blir dåliga med tiden, så antingen löder du om det själv eller byter relät. Kan även vara pumpen som håller på att ge sig. Men jag sätter en pizza på att det är relät som är kass.

Tackar, jag skall kolla upp det. Men, om det hade varit relät som vart kass så skulle väl inte pumpen gå? För det gör nämligen min, varesig den startar eller ej.
Eller kan det bli ett sådant fel att pumpen går på "reducerad kraft" tro?

Sök