horbybonnen skrev:
granadadr skrev:
suicidelincoln skrev:
Ja 70 på när det är 100 känns ju lite överdrivet långsamt, dock vet jag inte om bilen drar nämnvärt mindre då.
Ingen av de som jag känner och har jänk lider av det syndromet i alla fall.
tyvärr är det mer standard att de kör MYCKET under hastighetsbegränsing än att de håller den
köra för långsamt kan räknas som vårdslöshet i trafik.
Var en nyhet i tidningen i somras där någon (raggare?) cruisade runt i Gävle med sin bil, och blev eskorterad ut ur Gävle för att hon körde för långsamt
http://www.expressen.se/nyheter/korde-f … t--atalas/I november stoppades Frida Steen Hansén, 20, från Stockholm av polisen i Gävle.
Hon hade kört för långsamt på en 50-sträcka - och nu är hon åtalad eftersom hon vägrade betala böter.
– Jag visste inte att man kunde köra för långsamt, bara att man kunde köra för fort, säger hon.
En helg i november körde lastbilschauffören Frida Steen Hansén från Stockholm till Gävle för att hälsa på vänner.
Men helgen slutade inte lyckat. Väl i Gävle stoppades hon av polis - hon hade kört för långsamt i sin amerikanare och spelat för hög musik.
– Polisen sa att jag inte skulle få vara kvar i stan. Jag och min tjejkompis berättade att vi precis hade kört 20 mil och varit i Gävle tio minuter och bad om en chans till, säger hon till Gefle Dagblad.
Dagen efter blev Frida Steen Hansén stoppad igen av samma polis, som då gav henne böter för att ha kört för långsamt.
– Jag körde i mellan 30 och 40, men det var väggupp och rödljus på sträckan. Och jag hittar inte i Gävle, det var sent på kvällen också och var ingen trafik, säger Frida till Expressen.se.
Eftersom Frida Steen Hansén vägrade betala böter på 500 kronor står hon nu åtalad för långsam körning.
– Jag visste inte att man kunde köra för långsamt och bli åtalad för det, jag visste bara att man kunde köra för snabbt, säger hon.
Den 20 februari blir det rättegång - om Frida inte väljer att betala innan dess.
– Jag har funderat på att betala i stället, men i nuläget lutar det åt att jag åker upp på rättegång, säger hon.
Polisens talesperson säger till Gefle Dagblad att det nu är upp till tingsrätten att ta ställning till vilken hastighet Frida höll.
Det är inte första gången polisen i Gävle bötfäller personer för att ha kört för långsamt.
(Ok, inte förra sommaren, förra vintern, dock blev det inte vårdslöshet i trafik, och det tror jag ej det kan bli, men att uppenbart hindra folk är inte ok. Vet inte hur detta gick i slutändan, men där har ni lite rolig kuriosa iaf)