2115
Sök

Kylfläkt BMW e36 316i -00

Knegare
139 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#1
Jag har precis bytt packbox mm i fronten på min B43 motor pga oljeläckage. Fick ihop motorn häromdagen, allting frid och fröjd, trodde jag..

Nu vill inte kylfläkten (alltså elfläkten som sitter bakom kylaren) dra igång! Termostaten öppnar som den ska så att vätskan går runt i systemet, men fläkten är död. Har testat att koppla till ett batteri till fläkten och då går den, alltså är det något som gör att det inte går fram signal till fläkten.

Någon som varit med om detta och/eller vet var felet kan vara?

En gång V6, alltid V6 =)

Knegare
139 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#2
Problemet löst, lite pinsamt får jag erkänna. Det var luftningen jag hade glömt, så kylvätskan nådde aldrig upp till sensorn som jag senare hittade på kylaren! Så nu funkar fläkten som den ska smile
Senast redigerat av Proby (29 september 2014)

En gång V6, alltid V6 =)

132 Inlägg
29 september 2014
#3
Heder åt dig att du redovisar resultatet på detta vis!

Knegare
139 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#4
Tänkte först radera tråden, men sen kom jag på att jag kanske, kanske inte är den enda som inte tänker på att lufta skiten =P
Nu fick jag dock tyvärr ett annat problem, pumpen (tror jag) tjuter och väsnas så att den tom överröstar motorn! Det skumma är att den blir tyst vid gaspådrag, för att sedan börja igen så fort man släpper av på gasen.. =/

En gång V6, alltid V6 =)

132 Inlägg
29 september 2014
#5
Det är inte alldeles säkert att det är vatten?pumpen.
Remmarna kan ha blivit neroljade vilket kan ge oljud.
Prova att hälla vatten på remmarna och lyssna, lite
mer drastiskt, spreja bromsrengöring.

Knegare
139 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#6
Nja, tror inte det är remmen eftersom det tystnar vid gaspådrag och tjuter som mest vid motorbromsning, borde väl vara tvärtom annars? Sen låter det verkligen inte som en slirande rem..
En bekant sa att dessa pumpar har impeller i aluminium, och det är extremt tajt mellan den och godset i blocket. Så jag misstänker att impellern har korriderat när den stod torr, och nu tar det emot när impellern blir varm.

En gång V6, alltid V6 =)


Sök