3284
Sök

Chevrolet van '83, 6,2D/700, orkar inget på högsta växeln

103 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#1
Bilen går hur bra som helst, tills automaten lägger i högsta växeln. Då orkar den ingenting, så 80 är maxhastighet så länge det är plant eller nedåtlut. Uppför (svag lutning) sackar den ner till 60-70. På kickdown så varvar motorn upp igen och går kanonbra, tills den lägger i högsta växeln igen. Jag förmodar att det är fel på växellådan? Är detta någonting typiskt?

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

103 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
#2
Efter lite tänkande, lite googlande och lite frågande, har "jag" kommit på att det kanske är så enkelt som bränslefiltret?

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
24 september 2014
#3
Hade samma problem med min blazer, dock är det med 35" däck på. Men jag gjorde en stor service på den. Bränslefilter, oljefilter,luftfilter, olja och en överblick på motorn så vart den bra mycket piggare.


103 Inlägg
25 september 2014
Trådstartare
#4
Nytt bränslefilter får jag imorgon, så det blir det första. smile

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

103 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#5
Nu har jag bytt filter! Problemet är, hur får man bort luften? På andra dieslar jag har sett finns det en ventil... Det finns inte på denna, vad jag kan hitta. Att komma åt alla spridarna verkar nästan omöjligt. Kan det vara automagiskt? Google påstår det, att det kan göras automatiskt samtidigt som den glöder, men det kan ju vara fel.

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
1 oktober 2014
#6
När jag luftat har jag skruvat bort toppen på spridarna på ca 3-4 stycken och kört på starten tills jag ser att det börjar komma diesel. sätter tillbaka och drar åt. Kör på starten i ca 15 sek 2 gånger och så hoppar den igång. När den väl tänder till och går igång se till att ha lite gas så den inte dör direkt bara!

Finns säkert andra sätt men detta har fungerat för mig 4 gånger av 4 så lycka till!


103 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#7
Men det kan inte vara tänkt att man skall göra så på denna, för då måste man skruva isär halva bilen. sad På en Blazer kommer man ju åt allting.

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
1 oktober 2014
#8
Jaha okej, du kommer inte åt nån spridare alls på dom främre cylindrarna?
Hm jadu, då vet jag faktiskt inte tyvärr. Ska prova söka lite och se vad jag kan hitta.


Hobby Fotograf
650 Inlägg
1 oktober 2014
#9
Hittade ett sätt man kan göra på, det va en kille som skrev att man kan sätta en "handpump" som man har till utombordsmotorer till båtar på bränsleröret från dieselfiltret. Pumpa några gånger, köra på starten 15 sek. Pumpa lite till osv. Tillslut borde den starta.


103 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#10
Problemet är att det är mer eller mindre omöjligt att komma åt det, utan att skruva bort dieselfilterfästet... Allt sitter sjukt dumt till, om det inte finns ett smidigare sätt som det är tänkt att man skall göra det på. smile

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

Skåning
739 Inlägg
1 oktober 2014
#11
Nu vet jag inte hur dieselfiltret är monterat, men hänger det med gängan uppåt
så är det en jävligt bra idé att fylla filtret fullt med diesel innan det skruvas dit.
Om du inte redan har gjort det, det vill säga.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

103 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#12
Tyvärr fungerar det inte alls så. sad I själva fästet sitter det som två pipar, eller hur man skall förklara det. Dessa går in i två hål på sidan av filtret. Det gör att innan man har lyckats klydda dit filtret så har all diesel runnit ut. Om man inte skruvar bort fästet, och kan få det på filtret uppifrån, och sedan skruva tillbaka alltihop. Misstänker att det inte ens går.

Chevrolet Suburban '80, 307/350. Bara metallskrot kvar! Viktigaste läxan: Försäkra aldrig en bil genom Trygg-Hansa!
Chevrolet Corvette Stingray '71, 496/400.
Ford Model A '30. Svensksåld!?

Skåning
739 Inlägg
2 oktober 2014
#13
Prova då att göra som ProXem skrivit, montera dit en handpump, finns på Biltema
och låter dig i bästa fall lufta ur skiten.
Många dieselbilar har en handpump orginal.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök