2729
Sök

Ombyggnad av fordon?

12 Inlägg
16 oktober 2014
Trådstartare
#1
Hej jag har en vw bubbla-72 här hemma och funderar på att lägga i en volvo t5 motor med volvos v-låda samt bredda hela bilen såklart. Men jag vill ha den och kunna köra på vägen med och jag undrar är det möjligt att kunna bessiktga en sån bil givetvis vet jag att man måste gå genom sfro. men godkänner dom det med tanke på vikt och effektökningen?. tacksam för snabba svar.smile

Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2014
#2
Ska du ha någon nytta av den motorn, så är det mycket ombyggnad som gäller. Tror få människor vet (eller ens kan fantisera ihop) hur vinglig en bubbla är. Att hänga på en motor som är tyngre, hamnar längre bak osv, är knappast något som gör underverk för körandet.

En Typ4 motor eller ge dig in på att bygga om en AD eller AS-motor

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
17 oktober 2014
Trådstartare
#3
Grejen är att motorn hamnar inte längre bak och fram och bakvagn blir 850 så vinglig tror jag inte det blir. Motorn och låda tar man komplett från 850 och sätter där v-lådan sitter org på bubblan så vikten blir nästan på samma ställe

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2014
#4
jeppes96 skrev:
Grejen är att motorn hamnar inte längre bak och fram och bakvagn blir 850 så vinglig tror jag inte det blir. Motorn och låda tar man komplett från 850 och sätter där v-lådan sitter org på bubblan så vikten blir nästan på samma ställe

O tyngre bak blir den inte heller då menar du?

Men visst, ska du bara köra rakt fram så blir det nog kanon. O sen var ju inte heller detta saker du skrev om i huvudinlägget.

Enligt mig är det iaf ingen bra idé
Senast redigerat av it_mutt (17 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 938 Inlägg
17 oktober 2014
#5
it_mutt skrev:
Ska du ha någon nytta av den motorn, så är det mycket ombyggnad som gäller. Tror få människor vet (eller ens kan fantisera ihop) hur vinglig en bubbla är. Att hänga på en motor som är tyngre, hamnar längre bak osv, är knappast något som gör underverk för körandet.

En Typ4 motor eller ge dig in på att bygga om en AD eller AS-motor

Rangligt vad ledmotivet när dessa byggdes. wink

Avstängd
10 388 Inlägg
17 oktober 2014
#6
Glesmark skrev:
it_mutt skrev:
Ska du ha någon nytta av den motorn, så är det mycket ombyggnad som gäller. Tror få människor vet (eller ens kan fantisera ihop) hur vinglig en bubbla är. Att hänga på en motor som är tyngre, hamnar längre bak osv, är knappast något som gör underverk för körandet.

En Typ4 motor eller ge dig in på att bygga om en AD eller AS-motor

Rangligt vad ledmotivet när dessa byggdes. wink

Ah! Där har vi förklaringen! wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 163 Inlägg
17 oktober 2014
#7
Ska du bygga den framhjulsdriven låter som det?

Prata med närmste sfro om dina planer så får du svar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

8 250 Inlägg
17 oktober 2014
#8
jeppes96 skrev:
Motorn och låda tar man komplett från 850 och sätter där v-lådan sitter org på bubblan så vikten blir nästan på samma ställe

Och det låter bra och enkelt i teorin, men problemet med det är att du kommer att lasta på 150 kilo bak och dessutom flytta tyngdpunkten uppåt vilket inte kommer tillföra vägegenskaperna något positivt. Sen är det ju som så att originalchassiet aldrig byggdes med sån effekt i åtanke och det vettigaste är att spara karossen och bygga en nytt chassie från grunden.


12 Inlägg
18 oktober 2014
Trådstartare
#9
givetvis blir det juh tyngre. Men motorn kommer där baksätet sitter och allt vad bubbla heter i bakvagn ska bort allt blir 850 med fjäderben bak. men men mycket jobb, men allt går:)

Avstängd
10 388 Inlägg
18 oktober 2014
#10
jeppes96 skrev:
givetvis blir det juh tyngre. Men motorn kommer där baksätet sitter och allt vad bubbla heter i bakvagn ska bort allt blir 850 med fjäderben bak. men men mycket jobb, men allt går:)

Som sagt, sånt kan ju vara bra att ha med redan från början i tråden.

Om allt går så är ju tråden iofs menlös, det går ju har du precis konstaterat. Ingen vidare idé fortfarande enligt mig. Men för all del; GLHF

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

8 250 Inlägg
18 oktober 2014
#11
jeppes96 skrev:
givetvis blir det juh tyngre. Men motorn kommer där baksätet sitter och allt vad bubbla heter i bakvagn ska bort allt blir 850 med fjäderben bak.

Så du tänker ta en hel motorram från en 850 och spärra styrningen och bygga egna fjädertorn eller fästa dem direkt i buren? Har du mätt hur du har med plats? En femma + låda är inga små saker att klämma in och tar du en motorram från 850 så skiljer det ju 15-20 cm i spårvidd.



Sök