3539
Sök

Är Haldex fyrhjulsdrift verkligen dålig?

360 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
Jag har hört att 4x bilar med Haldex bör undvikas. Går sönder oftare än alla andra. Stämmer detta påstående?
Om ja. Vilket är bäst. Någon som kan upplysa mig?

Forummoderator
26 361 Inlägg
4 november 2014
Nej, Haldex är inte "dåligt".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 938 Inlägg
4 november 2014
Dom tidigare Volvo-bilarna med 4x4 har Haldex av någon tidig hydraulisk generation med mindre bra funktion, den vore synd att kalla fyrhjulsdriven, vilket den faktiskt är. Funktionsmässigt driver den på bakhjulen när framhjulen spinner.
I dagens läge är Haldex bra, det gick för ett ganska bra tag sedan rykten om att Porsche skulle byta till Haldex, vet inte om det begav sig eller ej dock.

Audi, Skoda, Seat, VW (vag) har haldex i sina bilar med tvärställda motorer.
Blanda prestandabilarna med Haldex kan nämnas Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron.
Volvo, Ford, Saab och Mazda använder också Haldex.

Så det är ett definierbart svar om huruvida Haldex går sönder oftare än andra och bör undvikas.
Vilket som är bäst beror på hur du tänkt att använda din bil, och vilken generation av Haldex du menar.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
4 november 2014
Hm, har haft typ alla generationer av haldex som funnits till Volvo bilarna, och har inte tyckt någon har varit dålig. S60R:en på min sida har första gen Haldex till Volvo och den fungerar utmärkt. Åkte till fjällen med den och den hantera snö is riktigt bra, vart faktiskt riktigt imponerad.

Som svar på din fråga så fungerar den riktigt bra, men det är min åsikt.

1 938 Inlägg
4 november 2014
S60R har andra och tredje generationens Haldex beroende på årsmodell, 04-05 har andra och 06-07 har tredje generationen.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
4 november 2014
Menade när jag sa första generation att det va den första Haldex Volvo använde, Får be om ursäkt för mina illa valda ord.

1 938 Inlägg
4 november 2014
Japp, du har rätt, och jag har fel angående en sak som jag var rätt säker på.

Volvo använde tydligen inte Haldex i 850AWD/V70/XC70 AWD av första karosstypen.
Haldex listar nämligen inte någon av dessa som en bil dom levererat till.

Enligt Haldex är första Volvon som fick deras system XC70 året 2003.

Forummoderator
26 361 Inlägg
4 november 2014
Glesmark skrev:

Korrekt.
Dom började med Visco.

408 Inlägg
5 november 2014
Haldex räcker och blir över för normal svenssons big_smile Dåligt? Nä, se till att göra servicarna på systemet så håller det som det skall förutsatt det inte finns några fabrikationsfel.

Glesmark skrev:

Bara för att rätta lite ytterligare lol

S60AWD kom med Haldex generation 1b vecka 0135 i samband med produktionsstarten av denna modell. Övriga AWD modeller fortsatte med visco.
S60AWD, V70AWD och alla andra fyrhjulsdrivna modeller kom med Haldex generation 2 vecka 0235.

Pressmeddelande av Haldex.

Haldex AWD system introduced on Volvo S60 AWD

Volvo Car Corporation launches the new S60 AWD with Haldex AWD system. Volvo S60 AWD is the first Volvo car with electronically controlled four-wheel-drive from Haldex. Since 1998, Haldex and Volvo have worked closely togethger to adapt Haldex AWD system to a new generation of four-wheel-drive cars within Volvo. The serial delivery contract was announced by Haldex in March 2000.

Volvo has a strong position in the AWD segment. With the new Volvo S60 AWD, Volvo enters the AWD segment with a sporty sedan model.

- "The introduction of AWD on Volvo S60 is not mainly to improve off-road driving, but to optimize the sporty sedan car’s road holding and stability. Offering Volvo owners the best technology, that enhances safety, is an important part of Volvo’s safety philosophy", says Lars Nilsson, project leader at Volvo Car Corporation.

Haldex AWD system is connected to the car’s Multiplex system and communicates via the CAN-bus on-line with other electronically controlled systems in order to continually optimize the four-wheel-drive system depending on the driving conditions. The controllability of the Haldex AWD system offers the unique possibility to the car manufacturer to participate in the design of the software in order to controlling the over- and under-steering tendencies.

- "The Volvo contract means that Haldex AWD system now is being delivered to two of the world’s five largest global car manufacturers, which confirms Haldex leading position and opens interesting future opportunities", says Ulf Ahlén, President of the Traction division within Haldex.

Haldex is an innovator in vehicle technology and supplies proprietary products for trucks, cars and industrial vehicles on a global basis. The Group is listed on the Stockholm Stock Exchange and has annual sales exceeding 6 billion Swedish Krona with 4,250 employees.

For further information contact
Claes Warnander, CEO
Lennart Hammargren, CFO Haldex AB

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

1 938 Inlägg
5 november 2014
Hm ja S60 fanns också med men där stod inga årtal. Men då var dom med redan från början där då. smile

Hobby Fotograf
650 Inlägg
5 november 2014
pompe90 skrev:
Haldex räcker och blir över för normal svenssons big_smile Dåligt? Nä, se till att göra servicarna på systemet så håller det som det skall förutsatt det inte finns några fabrikationsfel.

Glesmark skrev:

Bara för att rätta lite ytterligare lol

S60AWD kom med Haldex generation 1b vecka 0135 i samband med produktionsstarten av denna modell. Övriga AWD modeller fortsatte med visco.
S60AWD, V70AWD och alla andra fyrhjulsdrivna modeller kom med Haldex generation 2 vecka 0235.

Pressmeddelande av Haldex.

Haldex AWD system introduced on Volvo S60 AWD

Volvo Car Corporation launches the new S60 AWD with Haldex AWD system. Volvo S60 AWD is the first Volvo car with electronically controlled four-wheel-drive from Haldex. Since 1998, Haldex and Volvo have worked closely togethger to adapt Haldex AWD system to a new generation of four-wheel-drive cars within Volvo. The serial delivery contract was announced by Haldex in March 2000.

Volvo has a strong position in the AWD segment. With the new Volvo S60 AWD, Volvo enters the AWD segment with a sporty sedan model.

- "The introduction of AWD on Volvo S60 is not mainly to improve off-road driving, but to optimize the sporty sedan car’s road holding and stability. Offering Volvo owners the best technology, that enhances safety, is an important part of Volvo’s safety philosophy", says Lars Nilsson, project leader at Volvo Car Corporation.

Haldex AWD system is connected to the car’s Multiplex system and communicates via the CAN-bus on-line with other electronically controlled systems in order to continually optimize the four-wheel-drive system depending on the driving conditions. The controllability of the Haldex AWD system offers the unique possibility to the car manufacturer to participate in the design of the software in order to controlling the over- and under-steering tendencies.

- "The Volvo contract means that Haldex AWD system now is being delivered to two of the world’s five largest global car manufacturers, which confirms Haldex leading position and opens interesting future opportunities", says Ulf Ahlén, President of the Traction division within Haldex.

Haldex is an innovator in vehicle technology and supplies proprietary products for trucks, cars and industrial vehicles on a global basis. The Group is listed on the Stockholm Stock Exchange and has annual sales exceeding 6 billion Swedish Krona with 4,250 employees.

For further information contact
Claes Warnander, CEO
Lennart Hammargren, CFO Haldex AB

Vad jag vet så behöver man inte göra någon "service" på system iallafall inte enligt servicebok osv. Sen att man kanske bör se över system för en service om man verkligen vill vara på den säkra sidan det är dock en annan femma.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
5 november 2014
Mack skrev:
Glesmark skrev:

Korrekt.
Dom började med Visco.

Som förövrigt också fungerar riktigt bra faktiskt. Plus att man för lamelldiff i bakaxeln.

Forummoderator
26 361 Inlägg
5 november 2014
ProXem skrev:
Mack skrev:
Glesmark skrev:

Korrekt.
Dom började med Visco.

Som förövrigt också fungerar riktigt bra faktiskt. Plus att man för lamelldiff i bakaxeln.

Överraskande bra om man får säga det själv, hehe.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
5 november 2014
Glesmark skrev:
Hm ja S60 fanns också med men där stod inga årtal. Men då var dom med redan från början där då. smile

Alla S60 AWD har Haldex, alla XC90 AWD likaså, och på XC70 så kom Haldex när man bytte modellbeteckning från V70XC till just XC70 i och med modellår 2003 (även fast dom flesta av nå´n anledning kallar sina tidiga V70XC för XC70 ändå...).

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 november 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

360 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Vad är det som skiljer Haldex från . fyrhjulsdrift?

* Voff voff *
10 634 Inlägg
5 november 2014
krakus skrev:

Haldex är en tillverkare.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

360 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
krakus skrev:

Haldex är en tillverkare.

//Brådhis

Vad har Subaru för fyrhjulsdrift? Skiljer sig från Haldex funktionsmässigt?

1 498 Inlägg
5 november 2014
Glesmark skrev:
Dom tidigare Volvo-bilarna med 4x4 har Haldex av någon tidig hydraulisk generation med mindre bra funktion, den vore synd att kalla fyrhjulsdriven, vilket den faktiskt är. Funktionsmässigt driver den på bakhjulen när framhjulen spinner.
I dagens läge är Haldex bra, det gick för ett ganska bra tag sedan rykten om att Porsche skulle byta till Haldex, vet inte om det begav sig eller ej dock.

Audi, Skoda, Seat, VW (vag) har haldex i sina bilar med tvärställda motorer.
Blanda prestandabilarna med Haldex kan nämnas Lamborghini Aventador och Bugatti Veyron.
Volvo, Ford, Saab och Mazda använder också Haldex.

Så det är ett definierbart svar om huruvida Haldex går sönder oftare än andra och bör undvikas.
Vilket som är bäst beror på hur du tänkt att använda din bil, och vilken generation av Haldex du menar.

Mazda har ej Haldex men man kan lägga in att opel/GM, landrover, porsche+ ytterligare en stor tysk tillverkare  kör haldex /borgwarner.

Haldex/BW har även diffspärr för FWD som sitter i tex golf gti och seat.

1 938 Inlägg
5 november 2014
Mazda 6 2014 är listad som en bil dom levererar till, men okej...

1 498 Inlägg
5 november 2014
Glesmark skrev:
Mazda 6 2014 är listad som en bil dom levererar till, men okej...

källa?

Sök