3237
Sök

Hur mycke klarar en orginalturbo volvo s60 2,5t 2004?

25 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#21
de är ju så jäkla tråkigt ljud ifrån filtret hehe tongue låter ju bara puhhh XD


3 860 Inlägg
10 juni 2012
#22
jae.. vad har du för filter, org mapp idag va?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

25 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#23
a den är helt orginal fortfarande men har ju lite planer på den. jag körde en polares s60 t5 med steg 3 ifrån bsr för ngn vecka sen å de va samma puh ljud tongue


3 860 Inlägg
10 juni 2012
#24
Och, ja vill du ha det där mer distinkta ljudet så får man nog se till att ha en hårdare fjäder i dumpen, men det finns till org dumpen det med. http://www.ipdusa.com/ hade innan vet jag.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Dahlgren
450 Inlägg
10 juni 2012
#25
sierra-power skrev:
okej! då vet jag de smile vet ni ngt ställe där man kan få tag på dump kit för hyfsat pris?

Köp ingen billig skit dump ifall du nu ska ha dump...
vad för bil ska du ha dump till? Volvos motorer skall inte ha dumpventil Enligt VÄLDIGT många företag och personer.


Dahlgren
450 Inlägg
10 juni 2012
#26
spokenratt skrev:
A-Dahlgren skrev:
Jag hade original tryckplatta+lamell.. det höll inte så länge smile

Vad hade du för effekt i bilen just då, hk/nm? Jag är osäker på hur mycket kopplingen orkar med men lite förbi 300 gränsen orde den orka iaf..

310hk enligt autotech. det var deras Steg4...
det var inte ens kul att köra med original koppling.
kan ju säga att det blev en helt annan bil när jag köpte bättre tryckplatta+lamell..


3 860 Inlägg
11 juni 2012
#27
A-Dahlgren skrev:
sierra-power skrev:
okej! då vet jag de smile vet ni ngt ställe där man kan få tag på dump kit för hyfsat pris?

Köp ingen billig skit dump ifall du nu ska ha dump...
vad för bil ska du ha dump till? Volvos motorer skall inte ha dumpventil Enligt VÄLDIGT många företag och personer.

Nej nej nej!!! vänta här nu tongue Volvos motorer ska inte ha dumventil?!?!?! Vad är det som pyser när vi släpper gasen?

Det sitter ju en redan! Bilen är utrustad med en orginal återcirkulerande dumventil som sitter på turbon!
Det ska naturligtvis sitta dumventil på bilen. Det ska däremot INTE sitta en öppen dumventil på våra bilar, detta pga att vi har våra LMM = Luft Masse Mätare.
Det finns en bra tråd om det här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Sen har du helt rätt i att han inte ska ha tag i någon billig skit dump för håller den inte tätt/släpper som den ska så går bilen skit!



https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-cd503e094e3564d2af57b6b821782fd2.jpg
Org dump

Ibland kan dessa slitas ut och bli slappa i förtid av högra ladd mm så då har IPD en uppgradering till denna, har ingen aning om hur pass bra den är men dom brukar ju ha bra grejer.
Länk till ipd's dump:
http://www.ipdusa.com/products/4898/114 … pass-valve

Sen finns det andra eftemarknads kitt som är gjorde för dessa bilar men då ska man som sagt inte köpa billiga prylar.

Och bytte du koppling redan vid den effekten så får TS ha det i åtanke så att han är beredd på att bytet förmodligen behövs inom kort i så fall.
Senast redigerat av spokenratt (11 juni 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

25 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#28
vad tror ni om ett sånt här kit då? http://www.jbraceparts.se/proddumpkits60.htm   har sett ett par stycken som har sånt


Volvo performance for life !
183 Inlägg
11 juni 2012
#29
sierra-power skrev:
vad tror ni om ett sånt här kit då? http://www.jbraceparts.se/proddumpkits60.htm   har sett ett par stycken som har sånt

Kör org dumpventil. Dumt att utmana ett säkert och prövat koncept punkt slut (min egna åsikt dock).

Powered by autotech.

25 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#30
okej de lutar mest åt de tongue


Dahlgren
450 Inlägg
13 juni 2012
#31
spokenratt skrev:
A-Dahlgren skrev:
sierra-power skrev:
okej! då vet jag de smile vet ni ngt ställe där man kan få tag på dump kit för hyfsat pris?

Köp ingen billig skit dump ifall du nu ska ha dump...
vad för bil ska du ha dump till? Volvos motorer skall inte ha dumpventil Enligt VÄLDIGT många företag och personer.

Nej nej nej!!! vänta här nu tongue Volvos motorer ska inte ha dumventil?!?!?! Vad är det som pyser när vi släpper gasen?

Det sitter ju en redan! Bilen är utrustad med en orginal återcirkulerande dumventil som sitter på turbon!
Det ska naturligtvis sitta dumventil på bilen. Det ska däremot INTE sitta en öppen dumventil på våra bilar, detta pga att vi har våra LMM = Luft Masse Mätare.
Det finns en bra tråd om det här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798
Sen har du helt rätt i att han inte ska ha tag i någon billig skit dump för håller den inte tätt/släpper som den ska så går bilen skit!



http://www1.garaget.org/gallery/images/83/82207/82207-cd503e094e3564d2af57b6b821782fd2.jpg
Org dump

Ibland kan dessa slitas ut och bli slappa i förtid av högra ladd mm så då har IPD en uppgradering till denna, har ingen aning om hur pass bra den är men dom brukar ju ha bra grejer.
Länk till ipd's dump:
http://www.ipdusa.com/products/4898/114 … pass-valve

Sen finns det andra eftemarknads kitt som är gjorde för dessa bilar men då ska man som sagt inte köpa billiga prylar.

Och bytte du koppling redan vid den effekten så får TS ha det i åtanke så att han är beredd på att bytet förmodligen behövs inom kort i så fall.

Dumplock! smile
Jag hade en JBR K25 på min bil. den höll inte tätt för 5 öre. dock så måste det ha varit en riktigt dålig fjäder som satt i.
Det var förra ägaren som hade satt dit den.
Den plockades bort ganska snabbt efter att jag hade köpt den.
Och då blev laddtrycket stabilt.

Inte för att klaga på JBR K25, Det var nog bara förra ägaren som hade satt dit en mjukare fjäder o_O


25 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#32
okej tack för varningen iaf smile om de skulle bli så att jag får ngt dille om att sätta på en sån så ska jag ha lite koll på den jäkeln smile


Dahlgren
450 Inlägg
15 juni 2012
#33
sierra-power skrev:
okej tack för varningen iaf smile om de skulle bli så att jag får ngt dille om att sätta på en sån så ska jag ha lite koll på den jäkeln smile

Fast du kan ju göra den helt återcirkulerande istället för 50/50.
Det borde bli lite bättre smile
kör med plugg istället för tratt!


danielbrorsson
15 juni 2012
#34
A-Dahlgren skrev:
sierra-power skrev:
okej tack för varningen iaf smile om de skulle bli så att jag får ngt dille om att sätta på en sån så ska jag ha lite koll på den jäkeln smile

Fast du kan ju göra den helt återcirkulerande istället för 50/50.
Det borde bli lite bättre smile
kör med plugg istället för tratt!

Om trådskaparen ska köra med avgassystem, turbo, spridare och intercooler så duger gott och väl originalventilen som redan sitter på. Vill man ändå lägga pengar på laddtrycksbiten skulle jag köra på:

IPD Magnetventil: http://atechmotor.com/universal/turbo-o … netventil/
Forge dumpventil: http://atechmotor.com/universal/turbo-o … umpventil/

Bra prylar som jag hört mycket gott om.

Trevlig helg på er! Mvh Daniel
Senast redigerat av danielbrorsson (15 juni 2012)

25 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#35
tacktack! smile men behåller orginal dump men tack för tipsen smile trevlig helg! smile


517 Inlägg
29 november 2012
#36
vad jag vet så sålde både Volvo och Ford chip/programvara till s60 t5 (dom första) och focus st lr va den nu hette som hade samma motor. Fast Nedställd till 225 häst istället för 250 som Volvon hade. Chipet skulle iaf ge 80 hästar och det räknades som original fortfarande eftersom det va Volvo själva och Ford då som sålde dessa. Kan ha varit mer som byttes det mins jag inte då det va några år sedan jag läste det i bilsport men har kvar tidningen så kan kolla upp det ikväll så jag inte nämnt fel siffror så säger redan nu att jag inte är helt 100 på att allt stämmer smile


24 Inlägg
5 november 2014
#37
Om jag inte har helt fel så har s60 2.5t 04 en 16t turbo? med tanke på att 19t turbon ingår i steg 3

3 860 Inlägg
5 november 2014
#38
David_Horvath skrev:
Om jag inte har helt fel så har s60 2.5t 04 en 16t turbo? med tanke på att 19t turbon ingår i steg 3

Men det är fel...
big_smile

S60 2.4t (200hk) hade typ 13g eller något, ev 14t.

S60 2.5t (210hk) fick 14t

S60 T5 (innan 2005 med 250hk) hade 16t

S60 T5 (efter 2005 med 260hk) hade k24 = som S60R på 300hk

Att 19t i går inte heller i steg 3 bara sådär... beror heeeelt på vilka firmor man kollar hos och vilken årsmodell på bil.


Sen är trådlyftet från 2012 fint me wink
Senast redigerat av spokenratt (5 november 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök