3576
Sök

Lite hjälp med turbokonvertering 940

649 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#1
JA. Jag har googlat men hittar inget som svarar mina frågor..

Det jag undrar är:

Jag har turbospridare, kommer jag behöva turboboxar till dom?
Måste jag sitta dit ett motstånd? Isåfall, vad är det för motstånd?

Kan jag köra med orginaldownpipe? Kommer självklart bygga om så den passar turbon.

Hur märker jag hur mycket jag vågar ladda?

Räcker 6mm slang till vattentillopp, vattenretur och oljetillförsel eller kommer det strypa?

Gör det nåt om det kommer in metallflisor i oljan? Tänkte på när jag borrar oljereturen.

Jag har ju nu LMM på andra sidan motorutrymmet, kan jag förlänga kablarna? Bara klippa och förlänga med vanlig kabel?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

786 Inlägg
5 november 2014
#2
http://www.asfaltseliten.com/

Läs på Turbo och skit och Volvo 740TIC Står lite hur man turbokonventrerar där smile Så får du ett bättre nys om vad som behövs och allt smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

649 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#3
jo läst det där men står inge om det elektriska där, eller om storlekar på vatten å oljeslang

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Varvstopparn
460 Inlägg
5 november 2014
#4
Danne8331 skrev:
JA. Jag har googlat men hittar inget som svarar mina frågor..

Det jag undrar är:

Jag har turbospridare, kommer jag behöva turboboxar till dom?
Måste jag sitta dit ett motstånd? Isåfall, vad är det för motstånd?

Kan jag köra med orginaldownpipe? Kommer självklart bygga om så den passar turbon.

Hur märker jag hur mycket jag vågar ladda?

Räcker 6mm slang till vattentillopp, vattenretur och oljetillförsel eller kommer det strypa?

Gör det nåt om det kommer in metallflisor i oljan? Tänkte på när jag borrar oljereturen.

Jag har ju nu LMM på andra sidan motorutrymmet, kan jag förlänga kablarna? Bara klippa och förlänga med vanlig kabel?

Motstånd behövs från en 7/940turbo med likadana spridare.

Du behöver downpipe från en turbobil.

6mm räcker till allt utom oljeretur,denska helst va upp mot 20mm.

Byt olja efter du borrat hål bara.

Har laddat 0,9-1bar med  turbospridarna men med tändbox från en turbo och bränslebox från sugis.Men de är vad min motor klarade,väldigt olika mellan olika motorer.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

649 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#5
tack för svar!

vad fan borrar jag med, om ja ska ha runt 15-20mm?

Hittat en borr på 18mm men den kostade 850kr

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

786 Inlägg
5 november 2014
#6
En borr får du nog låna ifrån en Yrkesskola. Sånt köpes ej.

Eller dra en Biltema / jula runda.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

Varvstopparn
460 Inlägg
5 november 2014
#7
borrade 12-13mm sen slipade jag upp de med ett slipstift.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

649 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#8

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#9
vad är det för motstånd jag ska dit med? Om jag inte köper ett från en 940 turbo..

Hur många ohm osv?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

1 125 Inlägg
6 november 2014
#10
Danne8331 skrev:
tack för svar!

vad fan borrar jag med, om ja ska ha runt 15-20mm?

Hittat en borr på 18mm men den kostade 850kr

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve … HSS-19284/


649 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#11
Nu har jag fått ihop allt och startat, dock utan avgassystem(inget lambda-värde).

Dessutom så var det med orginalspridarna.

Bilen går dåligt, känns klen å misständer, låter som den går på 3 cylindrar.

Några funderingar kring de? Tryckröret vid turbon har en böj på 90grader, kan det göra något?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 november 2014
#12
Danne8331 skrev:
Nu har jag fått ihop allt och startat, dock utan avgassystem(inget lambda-värde).

Dessutom så var det med orginalspridarna.

Bilen går dåligt, känns klen å misständer, låter som den går på 3 cylindrar.

Några funderingar kring de? Tryckröret vid turbon har en böj på 90grader, kan det göra något?

Undrar du varför den går pissigt när lambdasonden ej är inkopplad? Det får du allt räkna ut själv.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

786 Inlägg
9 november 2014
#13
Sant som DiwraZ Säger.

Det är typ som du ej skulle veta av värmen ute och gå ut fullt påklädd som det vore -30 i +25 grader, Vilket Resulterar i mera svett.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

649 Inlägg
10 november 2014
Trådstartare
#14
har haft 2 andra 940s med trasiga lambdasonder som hamnat i limp home men dom har gått bra så antog att den inte skulle gå såhär dåligt. Ska svetsa ihop avgasröre i helgen å se smile Tack för svar

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

649 Inlägg
15 november 2014
Trådstartare
#15
Fixat lambda nu. Inte de som var fel.
Satt dit andra spridare nu samt motstånd.

Men den går på 2 cylindrar, tror jag? Den går ganska rent, men inte bra, svag är den å. Rycker jag tändkabel eller kabel till spridare från cylinder 2 eller 3 så händer inget. Rycker jag från cylinder 1 eller 4 så går den piss.


Å vilken kabel ska motståndet kopplas på? Kommer en grå och 1 grön, det är Ström i båda? 7volt i en, 11 volt i en.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.


Sök