Seat Arosa dom brukar rulla dom milen för oss utan några större problem.. är dom i bra skick från början så rullar dom men inte så jävla spännande.
våran förra arosa som hamnade i garaget pga en spräckt vindruta (trafikförsäkrad) har rullat i 2års tid hos oss och cirka 7000mil.
största problemet har varit hjulager. ett hjulager kostar några hundra.
motorn har tuffat och gått liksom lådan. service var 1500mil var annan service har jag fyllt olja i lådan.
bytt bromsar fram under dom åren dom var inte helt döda men hade börjat vibrerat lite.
köpte bilen för 3500kr hade gått 18K då
nu har den rullat 23-24K och har kostat på följande
bromsar fram med skivor o klossar 800kr (brembo)
dubbfria däck (155/65-15 Pirelli) 1925kr för 4st
hjulager bak 3omgångar. 150kr/st 450kr
kamremsats contitech+vattenpump 800kr
sen vanliga service grejer så som olja och filter.
har hållt lite koll och räknat ut att inkl inköp+skatt+försäkring+service och delar och bränsle har den legat och snurrat straxt under 10kr/mil.
detta var en sliten bil från början.
min nuvarande Arosa som brukas varje dag har jag inte gjort något med men har bara rullat runt 1800mil detta år.
så det spelar stor roll hur dom är i skick från början.
dom mesta grejerna är bytta i förebyggande syfte istället för att vänta på något ska gå sönder.
men ingen familjebil om man vill ha med sig packning. men vi åker 2vuxna 2barn (14,11) baslåda i skuffen och en MONSTERHUND av rasen Chihuahua
Senast redigerat av Growe (16 november 2014)
Kör fort så hinner inget hända...