Min flickvän har en Volvo 740 TIC som inte vill gå ordentligt. För det första är den väldigt svår startad även efter att vi bytt startmotorn.(den gammla var kass) När den väl startar går den riktigt bra på så väl tomgång som på varv men efter ett tag så bara tvärdör den utan att ens hosta först. Har bytt hela tändningssystemet, kollat bränslepumparna, bytt spridare, bytt bränslerelä och kollat luftmängdmätaren. Någon som har något förslag på vad det kan vara?
Event/shopansvarig på VWPC.SE Volkswagen Passat Club - Das Club VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Filterna är rena och den får tillräckligt med bensin enligt tändstiften. När den väl går så går den perfekt men sen bara stannar den, ibland efter en halv minut och ibland efter en kvart.
Event/shopansvarig på VWPC.SE Volkswagen Passat Club - Das Club VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Har du kollat säkringen till huvudpumpen? Jag har haft problem med att metallen på säkringen har töjts ut men inte gått av. Det låter väldigt skumt men varje gång har det fungerat med att byta säkring. Har dock inte hört någon annan som har haft samma konstiga fel.
Är den svårstartad, kall som varm, så brukar det vara backventilen till soppapumpen. Att den dör - det brukar i 90% av fallet vara bränslepumpsreläet. Men du sa att det var bytt (till ett NYTT hoppas jag, alla beggade är det glapp i, by definition), så man måste nog se bilen på plats.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Är den svårstartad, kall som varm, så brukar det vara backventilen till soppapumpen. Att den dör - det brukar i 90% av fallet vara bränslepumpsreläet. Men du sa att det var bytt (till ett NYTT hoppas jag, alla beggade är det glapp i, by definition), så man måste nog se bilen på plats.
/Göran
Ja bytte med hennes andra 740 en GLE o den går med vilket som utan problem. Men de gör inte den andra. Ska byta hallgivaren o hoppas de är den.
Event/shopansvarig på VWPC.SE Volkswagen Passat Club - Das Club VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Kolla alla sladdar under relät det kan ju ligga och glappa någon stans. Mitt Od relä glappar ibland i anslutningarna så ibland funkar den och ibland inte! kan vara värt att kolla. och spraya massa kontaktspray! även kablarna vid LMM. Hoppas det löser sig.
Kolla alla sladdar under relät det kan ju ligga och glappa någon stans. Mitt Od relä glappar ibland i anslutningarna så ibland funkar den och ibland inte! kan vara värt att kolla. och spraya massa kontaktspray! även kablarna vid LMM. Hoppas det löser sig.
Mvh Loffe
Ska kolla detta oxå
Event/shopansvarig på VWPC.SE Volkswagen Passat Club - Das Club VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
var beredd på krångel när du ska byta "hallgivaren" det brukar va ett helvete o få loss dom min 245 gjorde som din 740 då var det den givaren likaså på en polares volvo men den bara dog o startade inte mer
Vet inte var hallgivaren sitter på 8 ventilarna. Men inte brukar det vara så krångligt. På 16v så är det ju lättare att byta hallgivare än att tanka!
Tänk på att om det är där felet är så kan det vara så enkelt att den är skitig så att det räcker att torka av den och sen bara ut och köra igen. Det är ofta det som är problemet med givare!
Dör den redan efter kanske några sekunder när du startat den eller tar det någon minut? Kanske styrtrycksventilen, den kanske inte får tillräckligt tryck i systemet trots att pumparna funkar bra.