2 december 2014
Trådstartare
Bilen: jeep grand cherokee 1996 5.2l V8.
Felet: jag bytte spridare och tändspole. Körde knappt 1 mil och parkerade utan problem.
När jag skulle iväg lite senare så efter ca 4km tvär dog bilen. Ut jucka lite på alla kablar som jag varit på vid bytet.
Efter några försök så startade bilen men gick dåligt.
In med feklodsläsaren, får upp p0206- injector circuit/open - cylinder 6, fick upp något med ignition cool också.
Lyckas hanka mej hem till garaget med dålig gång.
Byter tändspolen till den gamla, byter spridarn till den gamla jag vet funkar. Nollar felkoderna och startar.
Går dåligt men startar får upp kod p0206 igen. Provar ytterligare en spridare med samma resultat.
La märke till att båda kablarna till spridare 6 är lite "skalade" sen gammalt.
Klipper bort det skadade och ersätter med nya fin kablar.
Gör om hela proceduren med felkoderna.
Startar med samma resultat.
Så sammanfattning:
* spridaren är hel, om inte 2st hela plötsligt pajat. Inte troligt.
* kablarna är hel och fin nu
Var ska jag fortsätta?
Vet inte hur det är med styrdon o sånt. Har sett att det finns beg styrdon för insprutning, är det nästa steg? Eller är det databoxen som styr spridarna?
Är inte helt hemma på sån här elektronik.
All hjälp som kan fås är uppskattad, helst snabbt då det är lite panik.
Edt.
Felkoden jag fick upp om tändspolen första gången bilen dog var
P0351 - ignition coil #1 primary circuit.
Fattar inte riktigt vad det innebär, men kan det ha något att göra med efterföljande problem? Har ju som sagt slängt ut den tändspolen o satt i min gamla. Har inte fått den koden efter det.
Senast redigerat av davidzetterlund (2 december 2014)
"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."