3398
Sök

Audi R8 Växel problem!

2 Inlägg
1 december 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har nyligen köpt en Audi R8. växlade hur fint som helst tills efter 2 dagars körning med den så körde jag ut ifrån garaget och la i 2ans växel och släppte upp kopplingen och hörde hur det skrapade, kopplade snabbt igen och kollade på växelspaken och såg att 2ansväxeln inte var i helt. Gick då till neutral och försökte lägga i 2an igen men det gick ej, känner att den börjar gå i men den vill ej hela vägen i, blir boom stop (har dragit med mild våld men vill ej gå i) sen kan jag lägga i 3an och ner till 2an så går den hur fint som helst. Sen kan jag växla massvis med gånger utan problem, 2ans växel går i jätte fint men sedan så kan det komma tillbaka så att det inte går att få i 2ans växel. Vet att jag inte har missat någon växling osv. Nu blir felet allt oftare och var ingenting dom första 2 dagarna.

Vill tro att det är något fel i länkaget eller i växellådan men verkstaden vill få det till slitna kopplings lammeler. Förstår inte hur en sliten koppling skulle kunna få fram det här felet om det inte är så att det är tryckplattan som det är fel på och kopplingen inte frikopplar helt utan ligger och slirar eller om det är lammel slagg eller liknande. Kopplingen slirar inte när jag drar på eller liknande.

Spelar ingen roll om växellådan är varm eller kall.

Blir inte klok på problemet, jätte tacksam för svar.


MVH
Joacim

320 Inlägg
1 december 2014
#2
du har pajat synkringen till 2-an

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 december 2014
#3
ottorb skrev:
du har pajat synkringen till 2-an

mm låter som en spräckt synkring..

när man kör möter man oftast i mot då behöver den inte bromsa så hårt och då går det lättare.

man kan göra en test när den är svår att få i åkt tex på 3:ans växel försök växla ner när det tar stopp gasar du lite med kopplingen nere samtidigt som du försiktigt försöker få i 2:an hoppar den då i så är det synkringen som kukar

borde gå att byta ut den. men det borde någon v.a.g expert utala sig närmare om. för har noll koll vilka reservdelar som finns till dessa bilar.

Kör fort så hinner inget hända...

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 december 2014
#4
Med en sådan dyr bil med special på nästan allt är kostsamt. Kollade snabbt bara på 2014års modell och nedan ser du...

086311243B 16000kr för synknav för 1:an & 2:an

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

2 400 Inlägg
3 december 2014
#5
valle22 skrev:
Med en sådan dyr bil med special på nästan allt är kostsamt. Kollade snabbt bara på 2014års modell och nedan ser du...

086311243B 16000kr för synknav för 1:an & 2:an

oh fyfan!  Härligt med fina bilar smile


den enda som e som jag
274 Inlägg
3 december 2014
#6
Åk till en vag verkstad som har R8 certifikat. Alla har inte detta. Be dom skicka en såkallad DISS, ett diagnos formulär till Audi högkvarteret i Södertälje och kan inte dom svara på det i Sverige så skickas frågan automatiskt till Tyskland och din verkstad kommer garanterat få något svar. Detta kanske dom tar en 2-300:- för men det bör du ha råd med.

Din dröm är min verklighet


Sök