3601
Sök

Renault Clio 2005 köpråd, funderingar!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#1
Hallå hallå!

Flickvännen funderar på att köpa sig en billig pendlarbil, närmare bestämt en renault clio 2005.

Bilen är en 2005 och vad jag har läst mig till så finns det 2st olika modeller just 2005 (ii och iii).
Att köpa någon annan bil är inte på frågan då denna säljs av en familjekompis. (sålänge det inte är något fel på denna såklart)

Vi fick bara höra att det var en Renault Clio 2005, inte vilken modell det var eller vilken motor det var eller någonting egentligen.

Så jag undrar helt enkelt:
*För och nackdelar för både version "ii" och version "iii"?
*För och nackdelar när det kommer till motorerna, har sätt att den finns en på ~75hk och en på~105hk.
*Saker man ska titta på när man ska köpa en clio, alltså "kända fel".

Hoppas det sitter uppe någon duktig person som kan svara på dessa frågor, tack på förhand! smile


604 Inlägg
10 december 2014
#2
Liten fransk skit bil? III är ju modernare än II, vet inte exakt skillnaden i praktiken. II har iaf lite poblem med trilskande nycklar, dåliga spindelleder och skivbromsar bak är ingen bra lösning. Bytt en del fläktar genom åren och vissa exemplar har haft märkliga elfel men inte många. Kan va ganska täta och dyra kamremsbyten på vissa motorer. Tändspolar käkar dom till frukost.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#3
bronco_z skrev:
Liten fransk skit bil? III är ju modernare än II, vet inte exakt skillnaden i praktiken. II har iaf lite poblem med trilskande nycklar, dåliga spindelleder och skivbromsar bak är ingen bra lösning. Bytt en del fläktar genom åren och vissa exemplar har haft märkliga elfel men inte många. Kan va ganska täta och dyra kamremsbyten på vissa motorer. Tändspolar käkar dom till frukost.

Är det verkligen en skit bil?
Den blev ju utnämnd till årets europeiska småbil något år...
Sen är grejen med denna bilen att den har endast gått ~14 000 mil och han har haft den sedan den var ny.

När är det man ska byta kamrem?

Och du har ingen aning om vad skillnaden på modellerna inuti är? Alltså när det kommer till utrustning, som stereo, ac/acc etc?
Senast redigerat av Kevaz (10 december 2014)


2 021 Inlägg
10 december 2014
#4
Clio överlag verkar hålla en god kvalitet, speciellt jämfört med de lite större reanult modellerna.


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#5
Rille0 skrev:
Clio överlag verkar hålla en god kvalitet, speciellt jämfört med de lite större reanult modellerna.

Jasså okejl, det låter ju bra det iallafall!

Du har vet inte dom stora skillnaderna emellan II och III? smile


Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2014
#6
Hade en Clio II pre-facelift ett tag, och för att vara en Clio (min mor hade fram tills nyligen en Clio I) så ansåg jag den vara trevlig. Ofantligt mycket större invändigt, tystare, bekvämare osv osv (Än Clio I då).

Gällande HK. Vad ska hon köra med den? Vilken typ av väg? 75hk-versionen räcker för att ta sig till och från jobbet, men visst, någon raket är det inte

Det jag vet är struligt (eller åtminstone relativt vanligt) på Clio III är; bråkande elhissar, tidiga modeller av Clio III (typ 2006) har/hade strulk med belysningen i instrumentbrädan och kassa strålkastare är vanligt. Men det är också det jag känner till

Den har lite större bagageutrymme än Clio II, men det är inte mycket större. Invändigt är det ingen större skillnad rent utseendemässigt.

Personligen anser jag dock att ska man köpa en Clio II, så ska man ha faceliften; klarglasstrålkastare och lite annat. Den ser helt enkelt modernare ut (är ju, förutom det kosmetiska, ganska mycket samma bil)
Senast redigerat av it_mutt (10 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Hade en Clio II pre-facelift ett tag, och för att vara en Clio (min mor hade fram tills nyligen en Clio I) så ansåg jag den vara trevlig. Ofantligt mycket större invändigt, tystare, bekvämare osv osv (Än Clio I då).

Gällande HK. Vad ska hon köra med den? Vilken typ av väg? 75hk-versionen räcker för att ta sig till och från jobbet, men visst, någon raket är det inte

Det jag vet är struligt (eller åtminstone relativt vanligt) på Clio III är; bråkande elhissar, tidiga modeller av Clio III (typ 2006) har/hade strulk med belysningen i instrumentbrädan och kassa strålkastare är vanligt. Men det är också det jag känner till

Den har lite större bagageutrymme än Clio II, men det är inte mycket större. Invändigt är det ingen större skillnad rent utseendemässigt.

Personligen anser jag dock att ska man köpa en Clio II, så ska man ha faceliften; klarglasstrålkastare och lite annat. Den ser helt enkelt modernare ut (är ju, förutom det kosmetiska, ganska mycket samma bil)

Tack så mycket för ett informativt svar! big_smile

Som jag skrev i mitt första inlägg på denna tråden så vet vi inte om det är en II eller en III, det får vi reda på imorgon.
Men eftersom det är inom familjen så blir det ju självklart ett ganska bra pris hon köper den för så det spelar nog inte så stor roll vad det är för modell.
Jag som är bil intresserad ville dock bara ha reda på vad skillnaden var och vad dom har för "sjukdomar".

Du har möjligtvis inte någon aning om på ett ungefär när man ska byta kamkedja på dom? smile


Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2014
#8
Kevaz skrev:
it_mutt skrev:
Hade en Clio II pre-facelift ett tag, och för att vara en Clio (min mor hade fram tills nyligen en Clio I) så ansåg jag den vara trevlig. Ofantligt mycket större invändigt, tystare, bekvämare osv osv (Än Clio I då).

Gällande HK. Vad ska hon köra med den? Vilken typ av väg? 75hk-versionen räcker för att ta sig till och från jobbet, men visst, någon raket är det inte

Det jag vet är struligt (eller åtminstone relativt vanligt) på Clio III är; bråkande elhissar, tidiga modeller av Clio III (typ 2006) har/hade strulk med belysningen i instrumentbrädan och kassa strålkastare är vanligt. Men det är också det jag känner till

Den har lite större bagageutrymme än Clio II, men det är inte mycket större. Invändigt är det ingen större skillnad rent utseendemässigt.

Personligen anser jag dock att ska man köpa en Clio II, så ska man ha faceliften; klarglasstrålkastare och lite annat. Den ser helt enkelt modernare ut (är ju, förutom det kosmetiska, ganska mycket samma bil)

Tack så mycket för ett informativt svar! big_smile

Som jag skrev i mitt första inlägg på denna tråden så vet vi inte om det är en II eller en III, det får vi reda på imorgon.
Men eftersom det är inom familjen så blir det ju självklart ett ganska bra pris hon köper den för så det spelar nog inte så stor roll vad det är för modell.
Jag som är bil intresserad ville dock bara ha reda på vad skillnaden var och vad dom har för "sjukdomar".

Du har möjligtvis inte någon aning om på ett ungefär när man ska byta kamkedja på dom? smile

Kamkedja? På Clio III? Det är väl kamrem?! (eller finns det både och månne?).

Är tämligen säker (vi säger 80% för sakens skull tongue) på att jag iaf läst något om 12000mil på kamrem på just Clio III. Men, det är kanske kedja på någon motor där

- - Edit - -

Var tvungen att googla lite tongue

"Kamremsbyte ska göras efter fem år eller 12 000 mil, vilket som inträffar först. Var noga med det för att undvika dyra motorhaverier. Även vattenpumpen bör bytas vid samma tillfälle."

http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … clio-30335

Där har du ett begagnattest av Clio III, så där kanske står något matnyttigt smile
Senast redigerat av it_mutt (10 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#9
it_mutt skrev:
Kevaz skrev:
it_mutt skrev:
Hade en Clio II pre-facelift ett tag, och för att vara en Clio (min mor hade fram tills nyligen en Clio I) så ansåg jag den vara trevlig. Ofantligt mycket större invändigt, tystare, bekvämare osv osv (Än Clio I då).

Gällande HK. Vad ska hon köra med den? Vilken typ av väg? 75hk-versionen räcker för att ta sig till och från jobbet, men visst, någon raket är det inte

Det jag vet är struligt (eller åtminstone relativt vanligt) på Clio III är; bråkande elhissar, tidiga modeller av Clio III (typ 2006) har/hade strulk med belysningen i instrumentbrädan och kassa strålkastare är vanligt. Men det är också det jag känner till

Den har lite större bagageutrymme än Clio II, men det är inte mycket större. Invändigt är det ingen större skillnad rent utseendemässigt.

Personligen anser jag dock att ska man köpa en Clio II, så ska man ha faceliften; klarglasstrålkastare och lite annat. Den ser helt enkelt modernare ut (är ju, förutom det kosmetiska, ganska mycket samma bil)

Tack så mycket för ett informativt svar! big_smile

Som jag skrev i mitt första inlägg på denna tråden så vet vi inte om det är en II eller en III, det får vi reda på imorgon.
Men eftersom det är inom familjen så blir det ju självklart ett ganska bra pris hon köper den för så det spelar nog inte så stor roll vad det är för modell.
Jag som är bil intresserad ville dock bara ha reda på vad skillnaden var och vad dom har för "sjukdomar".

Du har möjligtvis inte någon aning om på ett ungefär när man ska byta kamkedja på dom? smile

Kamkedja? På Clio III? Det är väl kamrem?! (eller finns det både och månne?).

Är tämligen säker (vi säger 80% för sakens skull tongue) på att jag iaf läst något om 12000mil på kamrem på just Clio III. Men, det är kanske kedja på någon motor där

- - Edit - -

Var tvungen att googla lite tongue

"Kamremsbyte ska göras efter fem år eller 12 000 mil, vilket som inträffar först. Var noga med det för att undvika dyra motorhaverier. Även vattenpumpen bör bytas vid samma tillfälle."

http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … clio-30335

Där har du ett begagnattest av Clio III, så där kanske står något matnyttigt smile

Oj jag menade kamrem! wink
Då får jag helt enkelt fråga försäljaren om det är bytt med tanke på att bilen har gått ~14 000mil.
Ja men perfekt, där ska jag läsa.

Tack! smile


Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2014
#10
Kevaz skrev:
Oj jag menade kamrem! wink
Då får jag helt enkelt fråga försäljaren om det är bytt med tanke på att bilen har gått ~14 000mil.
Ja men perfekt, där ska jag läsa.

Tack! smile

Ja, då får man ju hoppas att den är bytt, om inte annat har ju de där 5 åren snart passerat två gånger om.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

604 Inlägg
10 december 2014
#11
Fransk skit bil va min högst personliga åsikt. Gillar inte franskt.
Försäljaren? Skulle du inte köpa av en familjemedlem?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#12
bronco_z skrev:
Fransk skit bil va min högst personliga åsikt. Gillar inte franskt.
Försäljaren? Skulle du inte köpa av en familjemedlem?

Jo det är en familjemedlem hon ska köpa den av men eftersom han säljer bilen så är han fortfarande en försäljare.
Tyckte det var jobbigt att skriva familjemedlemen istället för försäljare.


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 december 2014
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
Kevaz skrev:
Oj jag menade kamrem! wink
Då får jag helt enkelt fråga försäljaren om det är bytt med tanke på att bilen har gått ~14 000mil.
Ja men perfekt, där ska jag läsa.

Tack! smile

Ja, då får man ju hoppas att den är bytt, om inte annat har ju de där 5 åren snart passerat två gånger om.

Jajo, alla servicar var gjorde med jämna mellanrum sa han iallafall så det vore ju riktigt underligt om inte kamremen var bytt! wink


140 Inlägg
10 december 2014
#14
Tja!

Clio III brukar ha fel med bakbromsarna som gnisslar, men efter att ha bytt alla mina bromsar till Ferrodo belägg så är det problemet åtgärdat. Baklamporna släpper in fukt. Kamremen tror jag ska bytas på 12,000 mil eller 5 år beroende vilket som faller först.
Min är dock facelift av Clio III modellen men tror dom här problemen finns på dem äldre Clio III smile

Min bil har rullat ca 3500 mil i skrivande stund och är jättenöjd med bilen smile

Här har du lite information efter snabbt googlande:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av … ii-123577/
http://beg.vibilagare.se/test/renault/clio-iii/731
http://www.gp.se/motor/tester/1.573376-saker-men-dyr
http://teknikensvarld.se/bil/renault/clio/


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#15
STCCEDITION skrev:
Tja!

Clio III brukar ha fel med bakbromsarna som gnisslar, men efter att ha bytt alla mina bromsar till Ferrodo belägg så är det problemet åtgärdat. Baklamporna släpper in fukt. Kamremen tror jag ska bytas på 12,000 mil eller 5 år beroende vilket som faller först.
Min är dock facelift av Clio III modellen men tror dom här problemen finns på dem äldre Clio III smile

Min bil har rullat ca 3500 mil i skrivande stund och är jättenöjd med bilen smile

Här har du lite information efter snabbt googlande:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av … ii-123577/
http://beg.vibilagare.se/test/renault/clio-iii/731
http://www.gp.se/motor/tester/1.573376-saker-men-dyr
http://teknikensvarld.se/bil/renault/clio/

Tack för informationen!
Ska ta och kolla in sidorna du linkade. smile


4 147 Inlägg
11 december 2014
#16
Fördelen med en Clio II än Clio III är bättre utbud på begagnade delar
75Hk kan vara att föredra framför  101 Hk  om det är en 8 ventilare istället för 16 ventilare
lägre kostnad för rep, service och delar

undersök bilen i vanlig ordning värst är hemmgjorda lösningar och rost

Lycka till med köpet av "Renaultjävlen"  big_smile
Senast redigerat av spillolja (11 december 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
11 december 2014
Trådstartare
#17
spillolja skrev:
Fördelen med en Clio II än Clio III är bättre utbud på begagnade delar
75Hk kan vara att föredra framför  101 Hk  om det är en 8 ventilare istället för 16 ventilare
lägre kostnad för rep, service och delar

undersök bilen i vanlig ordning värst är hemmgjorda lösningar och rost

Lycka till med köpet av "Renaultjävlen"  big_smile

Okej, alla servicar var gjorda på den och han ska serva den på verkstad innan den möjligtvis säljs till min flickvän så det är ju bra.
Den skulle tydligen ha klarat sig ifrån rost väldigt bra så några hemmagjorda lösningar är nog inget att oroa sig för.

Hehe tack! big_smile
Jag hoppas att en "Renaultjäveln" kommer fungera bra om det nu blir ett inköp. cool



Sök