3477
Sök

Lack kostnader. Göra själv. Hjälp!

196 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
Hejsan!

Hade tänkt att lacka om min bil så att den blir mattsvart/satinsvart. Då undrar jag vad det ungefär kostar att göra. Hade tänkt göra det själv så tips på metoder vore inte heller fel. Bilen är en Daewoo Kalos. (VW Polo storlek.)

Tack på förhand för alla tips och visad hjälpsamhet!
(Offtopic och trams kommentarer rapporteras direkt.)

53 Inlägg
20 december 2014
rolla istället om du ska ha mattsvart eller plastidip

71 Inlägg
20 december 2014
Plastidip är mitt tips.

196 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
ashys skrev:
rolla istället om du ska ha mattsvart eller plastidip

Pierre2JZ skrev:
Plastidip är mitt tips.

Vad är plastidip? Och kan man göra det själv? Och är det mer eller mindre förberedelse arbete jämfört med exempelvis rollning eller lackering.
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (20 december 2014)

53 Inlägg
20 december 2014
plastidip är spray och blir som rollning när den torkas. du kan ta bort när du vill funkar som rollning fast på spray dvs sök på youtube så förstår du vad det är

196 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
ashys skrev:
plastidip är spray och blir som rollning när den torkas. du kan ta bort när du vill funkar som rollning fast på spray dvs sök på youtube så förstår du vad det är

https://www.youtube.com/watch?v=rNY9Dx617N8
Har kollat på DipYourCar's demo av hur man gör. Men frågan är ju hållbarheten på svenska vägar fulla med grus, sand och salt. Pratade med en polare om det hela som i sin tur har en kompis som gjorde en hel bil och den höll sig fräsch i ca 1år.
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (22 december 2014)

53 Inlägg
20 december 2014
japp du kommer säkert tröttna på mattsvart om ett år sen tar du bara bort det big_smile

456 Inlägg
20 december 2014
Klart du ska ha mattsvart! Lyssna inte på dom som säger att du tröttnar på det.
Är som att säga: skaffa ingen flickvän ,du tröttnar snart på flickor.....
Once you go black You don´t go back wink
Vanlig metallfärg, har själv använt Flugger metal pro med gott resultat, kostar 250:- / burk.
Går antagligen åt 2 st på en sådan bil samt lite förtunning om du ska använda färgspruta.
Bättre och enklare att använda spruta istället för att rolla, och blir mycket bättre resultat.
Lycka till!

growing old is mandatory growing up is optional

Random Hero
4 047 Inlägg
20 december 2014
ashys skrev:

blir som rollning? det blir slätare och många gånger bättre än rollning

Dog food lid. Backwards

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 december 2014
DusanMandick skrev:
ashys skrev:

Du kan inget om att rolla bilar hör jag. En rätt utförd rollning motsvarar en bättre garagelack. Tak är det svåraste att få bra vid rollning pga risk för ränder. Man använder Jotun BENGALACK samt skumgummiroller.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

196 Inlägg
20 december 2014
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Klart du ska ha mattsvart! Lyssna inte på dom som säger att du tröttnar på det.
Är som att säga: skaffa ingen flickvän ,du tröttnar snart på flickor.....
Once you go black You don´t go back wink
Vanlig metallfärg, har själv använt Flugger metal pro med gott resultat, kostar 250:- / burk.
Går antagligen åt 2 st på en sådan bil samt lite förtunning om du ska använda färgspruta.
Bättre och enklare att använda spruta istället för att rolla, och blir mycket bättre resultat.
Lycka till!

DusanMandick skrev:
ashys skrev:

DiwraZ skrev:
DusanMandick skrev:
ashys skrev:

Du kan inget om att rolla bilar hör jag. En rätt utförd rollning motsvarar en bättre garagelack. Tak är det svåraste att få bra vid rollning pga risk för ränder. Man använder Jotun BENGALACK samt skumgummiroller.

Klart att man inte tröttnar på mattsvart! Det är ju den råaste färgen man i princip kan använda sig av!
Jag letar efter den metoden som kräver minst förarbete (Tänkte spackla över en del små märken och revor som folk lämnat efter sig på parkeringar osv. Och sedan matta ner den efter en ordentlig rengöring) och är mest lättarbetad (Har aldrig lackat/rollat något innan) Men huvudsaken är att slut resultatet blir så bra som möjligt.
Vill ju ha en fin slät jämn yta när allt är klart.
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (20 december 2014)

7 393 Inlägg
22 december 2014
jag själv ska ta och plastidippa en bil i vår/sommar,, mest för att det är både billigt och enkelt att testa på om man trivs med färgen,, smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 december 2014
ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Hade tänkt att lacka om min bil så att den blir mattsvart/satinsvart. Då undrar jag vad det ungefär kostar att göra. Hade tänkt göra det själv så tips på metoder vore inte heller fel. Bilen är en Daewoo Kalos. (VW Polo storlek.)

Tack på förhand för alla tips och visad hjälpsamhet!
(Offtopic och trams kommentarer rapporteras direkt.)

Det enklaste är väl att åka till en billackfirma och fråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

220 Inlägg
22 december 2014
Dippabilen.com är din lösning...
Enda rätta om du frågar mig..

196 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
burnin_rubber skrev:
Dippabilen.com är din lösning...
Enda rätta om du frågar mig..

Har hört av mig till dom på Dippabilen.com så väntar ivrigt på svar för att se vad det blir för kostnader om dom skulle göra det åt mig eller vad det skulle kosta om jag gjorde det själv. Härligt är ju att små skit grejer försvinner utan att man behöver göra ett dugg men en och annan buckla gissar ja att man måste åtgärda.

Sök