2520
Sök

?

32 Inlägg
25 december 2014
Trådstartare
#1
----
Senast redigerat av karrholm (25 januari 2015)

5 089 Inlägg
25 december 2014
#2
Man kan ju ha heltidsjobb på en däckverkstad också:P

Och vad menar du med det sista. Hur mycket meck det är "utöver" att kränga däck på en däckverkstad eller hur mycket man meckar på fritiden??tongue

\Lindgren

324 Inlägg
25 december 2014
#3
Många däckverkstäder håller på med hjulinställningar också nuförtiden, men andra reparationer/service får väl de vanliga bilverkstäderna sköta.


886 Inlägg
25 december 2014
#4
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Forummoderator
26 341 Inlägg
25 december 2014
#5
Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Med tanke på att man kan vara underkvalificerad att arbeta som "städare" så torde man också kunna vara detsamma som däckbytare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
25 december 2014
#6
Många däckverkstäder anställer personal tidbegränsat för just topparna vid vår & vinter.
Den ordinarie tillsvidareanställda personalen finns det beläggning för övriga tiden utav året.
Senast redigerat av Evildan (25 december 2014)

2 140 Inlägg
25 december 2014
#7
Att göra rätt då man balanserar däck är inte "bara". Alla kan titta på maskinen och klistra på vikter tills den visar 0 men krävs lite mer kunskap för att veta hur man slipper klistra hela fälgen full i vikter. Men ja många däckverkstäder erbjuder enklare servicar och hjulinställning.

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 020 Inlägg
26 december 2014
#8
Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Hmm vem som helst kan inte byta däck, därav många har skador på fälgar mm.
Sen är det inte bara byta däck,  finns lite lagar regler om vad som får användas var mm tex punkteringsfria får endast användas där du har däcktrycksövervakning mm.
Har sett folk som balanserat med centrumringarna kvar o satt vikter som tar ut varandra så lite koll bör man ha.
Senast redigerat av andreas1 (26 december 2014)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Forummoderator
26 341 Inlägg
26 december 2014
#9
andreas1 skrev:
Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Hmm vem som helst kan inte byta däck, därav många har skador på fälgar mm.
Sen är det inte bara byta däck,  finns lite lagar regler om vad som får användas var mm tex pungteringsfria får endast användas där du har däcktrycksövervakning mm.
Har sett folk som balanserat med centrumringarna kvar o satt vikter som tar ut varandra så lite koll bör man ha.

Ja, jag ser också helst att pungen inte är i vägen..
Förlåt..var bara tvungen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 020 Inlägg
26 december 2014
#10
Mack skrev:
andreas1 skrev:
Wicca skrev:
När vi ändå är inne på frågan...

Det borde väl rimligtvis inte krävas någon vidare utbildning för att jobba på en däckverkstad?
Byta däck kan väl vem som helst göra och kränga och balansera däck är inte direkt raketforskning heller.

Eller är jag fördomsfull nu?

Hmm vem som helst kan inte byta däck, därav många har skador på fälgar mm.
Sen är det inte bara byta däck,  finns lite lagar regler om vad som får användas var mm tex pungteringsfria får endast användas där du har däcktrycksövervakning mm.
Har sett folk som balanserat med centrumringarna kvar o satt vikter som tar ut varandra så lite koll bör man ha.

Ja, jag ser också helst att pungen inte är i vägen..
Förlåt..var bara tvungen.

Ha ha ja ibland går det lite väl fort när man skriver..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

5 089 Inlägg
26 december 2014
#11
Jag har jobbat tio år som "däcknisse" och har egen verkstad nu.
Och nej vemsomhelst kan inte jobba som däckmontör.Eller ja vemsomhelst kan ju lära sig. Men inte många som kan göra det i ett bra tempo..
Du måste vara extremt stresstålig, bra fysik (från verkstad till verkstad förstås), ha bra kundkontakt och inte förstöra något... Och har du bara tänkt att jobba säsong så är det viktigt att man är snabb på att lära sig nya saker på kort tid.
Sen hur mycket meck det är utöver däcken är ju från verkstad till verkstad. Många har börjat med hjulinställning. Sen är det ju lastbilar och andra entreprenadmaskiner os.v.  Allt beror ju på vad däckverkstaden behöver dig för..

\Lindgren


Sök