Precis köpt den för hutlösa 1500, avställd, stått ett par år, köpte den mest för skoj skull, lite okynneskörning emellanåt. Fick igång den, inga anmärkningar på besiktningen i mitten dec!
Smällde till med minus 25 på julaftonsmorgonen. Dålig glykolblandning, kokade efter 2 mil. Tog mig tillbaka till en gör det själv - hall, smällde i glykol och snabbtinade den. I med kylarcement. Den håller ihop någorlunda, men jag misstänker läckage. Bytt olja och filter och ska spola igenom och byta kylarvätska inom kort.
Till frågan:
Var exakt kan olja och kylarvätska komma i kontakt med varandra på den här modellen förutom i topplockspackningen och hur testar man och utesluter den ena eller andra typen av isbildningsskador-läckage med olika typer av enkla och och billiga hemmafixartester...?
Läste på något forum att det troligare först är oljekylaren som kan spricka och komma i kontakt med kylarvätskan än att topplockspackningen spricker därav olja i expansionskärlet men inte vice versa...
Obs, är total novis, min första bil, men har lusläst forum, Haynes instruktionsbok och kollat timmar med olika youtubevideos nu under ledigheterna...