Funkiee skrev:
Stämmer, spänn o sedan runka av spaken några gånger så slappnar den av o då kanske man får spänna igen
Jag håller tummarna för denna gång då!!
Först måste jag säga att du har sjuk humor, men det är så det ska vara.
Jag garvade knäna av mig när jag läste detta
Men nu till lite allvar........Ombesiktningen........Balls!!
1.Handbromsen ......OK
2. SRS-lampan........OK
3. Varningstriangel..OK
4. Huvudcylindern...OK
5. Avgas................OK
6. Bromsrör....... Inte OK whaaaaaaaaaaaat!!
Nu var det ju inte jag som var inne med bilen så informationen jag får är att det läcker nånstans under, kopplingen??????
Ok jag glider smidigt under bilen när jag kommer hem och ser att det droppar lite från båda skarvarna vid torpedväggen så en klar miss av mig att inte dra åt dom ordentligt, eller snarare kollat under med tryck på bromspedalen (vilket jag nu hade).
Denna var ju enkel att komma åt, där den underbara pilen visar kom det små droppar under tryck i systemet så det åtgärdades och kollades på plats att det inte läckte mer.
Den här är desto bökigare men det går, det droppade inte lika mycket från denna utan mer fuktade lite längs kopplingen.
Vi kastar oss raskt över till helgen som varit och jag åkte och hälsade på Robban så jag kom upp på en lift tillslut.
Jääättesnyggt med 2 olika orangea färger undertill
Första ordentliga kollen undertill, och jag blev rätt nöjd med vad jag såg.
Lite ytrost på sina ställen men bra undertill för att ha stått still så länge.
Rostiga tankband är väl vanligt.
Snygga avgassystemet som höll tätt så fint.
Dolt ändrör ser rätt dumt ut när jag har plats i bakstöten för ett slutrör, men men allt har sin tid.
Det var ju det där med mina bromsar..... får inte rätt känsla vid hårda inbromsningar, det tar inte 100%.
Aha med motor igång hörs ett väsande ljud och det lokaliseras till hit, bromsservon läcker.
Inte vid vakumanslutningen utan precis under huvudbromscylindern.
Det är ju rätt så rostigt så det är väl inte omöjligt att det behövs bytas hela klumpen.
Det blåa på bilden får visa läckaget....hehe möjligheterna i paint är många.
Jag lyckades att få ena hörnet på denna förstärkningsplåt på fel sida om det gängade hålet, det tyckte Robert var jättekul så vi bråkade lite under bilen där för han skulle försöka ta kort på min miss men hans telefon strulade så nu blev det bara min bild när det sitter på plats igen..... jag fick även böjt till plåten där som flexröret är för det tog emot innan.
Så nu har jag kvar att besiktiga om igen och sen få ordning på bromsservot......never ending story det här.
Nästa problem är ett stort, oljeförbrukning.
Normalt för en saab bör vara 1 liter olja på 1000 mil enligt saab själva är det acceptabelt.
Min förbrukning nu i början är snarare 1-2-liter på 50 mil???
Jag funderar på om det är fastkleggade kolvringar som gör detta mot mig eller om det är turbon som bränner oljan.
Vid varje kallstart och speciellt om bilen stått ett par dagar så blir det ett kraftigt Grått moln bakom som luktar apa men bilen slutar ryka efter en stunds körning.
Det är inget axiellt ( in/ut) glapp i turbon och minimalt radiellt glapp ( upp/ner/vänster/höger) så det varken blåryker eller ryker vitt.
Kan vara en ide att testa den berömda wd40-metoden och se om förbrukningen minskar.
Jag kollade stickan hos robban och det var inget alls på den, då hade jag innan fyllt på till rätt nivå och kört ca 50 mil.
Han fyllde på med 2 liter och då var det rätt nivå igen, och på tomgång kunde man en massa olja som puttrade med avgaserna ut.
Jag vet som sagt inget om denna motorn som sitter i men det är helt ny vevhusventsats monterad.
Så ja bilen går bra nu med den nygamla tändkassetten och jag får ju fortfarande felkoder hela tiden, men med min stora vakumläcka kan det ha med det att göra.
Som grädden på moset har jag ett vinande ljud som följer med varven så nåt på remsidan som är trött troligen, kanske generator,vattenpump,ac eller löphjul.
Jag tar problemen i prioriterad ordning. Just nu inte alls!!!!